Mt. Kinabalu

Asia » Malaysia » Sabah » Kota Kinabalu
February 18th 2009
Published: February 18th 2009

Hej folkens..

Vi gjorde det fandme, men lad os gaa tilbage til starten.

Igaar ved en 7-tiden om morgenen stod vi op, pakkede og klar til at bestige bjerget Kinabalu. Med en hoejde paa 4095 meter vidste vi godt det ikke ville blive let.
Vi fangede en billig taxa sammen med nogle syd-afrikanere, der ogsaa skulle bestige bjerget..

Vi havde dagen forinden bestilt sovepladser samt 2 maaltider, og med yderligere to maaltider (frokoster) i form af diverse snacks, samt varmt toej (jakke og skiundertoej) var vi klar..
Vi ankom ved en 10-tiden og moedtes med en sej dansker ved navn Henning (54 aar gammel og formaede alligevel at klare det), vi ligeledes dagen forinden havde aftalt at trekke sammen med. Vi kunne derfor spare en del penge ved at dele udgifterne til den obligatoriske guide osv.
Efter en lille koeretur til vores startsted (15 km fra Head Quarters) begyndte vi ved 11 tiden at klatre. To hjemmelavede og ganske gode vandrestave var blevet laant til formaalet, og de viste sig da ogsaa at vaere det hele vaerd (5 kr for 2 dage).
Vi fik med det samme af vide af vores guide at der var 8,5 km's gang til stedet hvor vi skulle bo. De 8,5 kms gang ville foere os op i en hoejde af 3300 meter, hvor "lodgien" laa. Altsaa ca. 1500 meter hoejere end starthoejden.. Vi begyndte saa smaat at gaa, og gik og gik og gik i 6 timer foer vi ved en 5 times, gennembloedte af sved moerbankede og traette ankom til stedet hvor vi skulle spise aftensmad. Ved en 7 tiden efter mad og et semivarmt bad lagde vi os, sammen med alle andre til at sove. Tidligt taenker i?
Det skyldes skam at vi kl. 2 om natten blev vaekket, ifoerte os vores skiundertoej og trekkede videre i buldermoerke.. Vi havde nemlig en solopgang vi skulle naa.. Saa fra kl. 2.30 og 2,5 timer frem klartede vi de sidste 2,5 km (800 m direkte op) til toppen, i stiv kuling. Vi var dog lidt for hurtige i og med vi ankom kl. 5 og derfor maette sidde i 4095's m's hoejde, med ihvertfald minus 5 grader og en haard blaest og paent vente 1 time paa at solen stod op.. Smukt var det, hvilket i sikkert ogsaa vil mene. Nu skulle man tro at det haardeste var ovre, men ca. 10 km's gang nedad bjerget ventede os.. Til alle som selv har proevet at klarte vil give os ret i at det bestemt ikke er let at gaa ned af et bjerg.. Men men, 5 timers udmattende gang og 2 timers koersel senere var vi tilbage paa hotellet med over 100 fantastiske billeder samt et diplom. Haardt var det helt bestemt, men i sandhed en af de smukkeste ture vi har begivet os ud paa..

Haaber i nyder billederne..
Hilsen Jonas og Felix

Tot: 0.096s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0578s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb