Blogs from Kyrgyzstan, Asia - page 3

Asia » Kyrgyzstan » Karakol August 6th 2016

Ik ben aangekomen in het mooie Karakol aan het meest oostelijke puntje van Yssyk-Kul. Karakol, (ook wel Przhevalsk genoemd naar de bekende Russische ontdekker die ons de dwergpaarden heeft gebracht.) is een tamelijk troosteloze stad dat wordt opgevrolijkt door de imposante witte pieken van het Tian-Shan gebergte. De stad is een uitvalsbasis voor de vele (voor Kirgizische begrippen) toeristen die wandelingen of trektochten willen doen in de achterliggende bergen. Karakol bezit dan ook verscheidene hostels, tour operators en verhuurders van kampeer en trek spullen. Ze hebben hier zelfs een heuse tourist office inclusief engels sprekend personeel (eigenlijk spreekt iedereen hier wel een woord of drie engels.) Je kan hier dan ook niet over straat zonder een aantal ander toeristen tegen te komen. Zelfs zit ik in het Nice hostel, een vrij nieuw hostel met een nogal ... read more
20160802_134308
20160803_105800
20160803_110034

Asia » Kyrgyzstan August 6th 2016

Van alle vreemde tradities die Kirgistan rijk is er één voor ons westerlingen wel heel verontrustend: Het ontvoeren van vrouwen om er vervolgens mee te trouwen. Volgens veel Kirgiezen is het een nationale traditie die terug te voeren tot het epos van Manas (de nationale held). Waarschijnlijker is het echter een overblijfsel van een cultuur van paardenvolkeren waarin, naast vrouwen, ook schapen, geiten, en andere waardevolle spullen werden geroofd van naburige dorpen. De communisten hebben hun best gedaan om de positie van vrouwen te verbeteren en hebben deze ‘traditie’ een lange tijd onderdrukt. Met de val van de Sovjet-Unie heeft dit gebruik weer wijdverbreid zijn plaats genomen in de samenleving, zeker op het platteland maart ook nog in de steden. De schatting is dat tot 40% van de etnisch Kirgizische vrouwen op deze manier trouwt. Technisch ... read more

Asia » Kyrgyzstan August 4th 2016

Terugkomend op die borden langs dat ene meer. Die bleken na vertaling weinig met radioactiviteit te maken te hebben. Het was slechts een morbide manier om aan te geven dat je niet in de vaargeul van alle jet-ski’s en speedboten moest zwemmen. Radioactiviteit is echter wel een dingetje in Kirgistan, dus daarom een stukje Geografie. Vanwege de grote hoeveelheid Uranium aanwezig in het land was Kirgistan onderdeel van de grote nucleaire industrie van de Sovjet Unie. Leverde een grote hoeveelheid uranium aan sovjet unie om elders verreikt te worden. Naast dat het winnen van uranium bepaald geen schone zaak was voor degenen die het werk moesten doen werd er ook nog al laks omgegaan met de restproducten van de winning. Kirgistan was immers nauwelijks bewoond en dus het maakte allemaal niet zo veel uit waar het ... read more

Asia » Kyrgyzstan » Yssyk Kol August 4th 2016

Omdat er een flink stel bergen achter Cholpon-Ata die een grandioos uitzicht zouden geven over het meer van Yssyk-Kul en ik nog wat oefening nodig had voor de wandelingen die nog in het vooruitzicht liggen, besloot ik tot het maken van een wandelingetje. Ik had de vorige dag al bij een mevrouw die paarden verhuurde gevraagd of er wandelingen te maken waren en zij wist me met 10 woorden Engels een provisorische route door een kloof te beschrijven. Er was zelfs een waterval te zien, mits ik die kon vinden (Ha! Challenge accepted). Toen ik de volgende dag vol goede zin wakker werd was het eerste wat ik hoorde het getik van de regen. Het waanzinnige uitzicht kon ik dus wel vergeten. Maar aangezien het anders een wel erg saaie dag zou worden ging de bergwandeling ... read more

Asia » Kyrgyzstan » Yssyk Kol August 1st 2016

Ik zit nu in Cholpon-Ata, een stadje aan het meer van Yssyk-kul dat de meeste Europeanen links laten liggen tijdens de tocht van Bishkek naar Karakol. Toch is dit tamelijk onbeduidende plaatsje favoriet voor ettelijke honderden Kazaken en Russen die hier de zomer aan het meer doorbrengen. Genoeg reden voor mij om een bezoekje te brengen. De rit hier naartoe was simpel genoeg. Een door de Lonely Planet omschreven als ‘zeer onoverzichtelijk en chaotisch’ busstation in Bishkek werd tot een eitje vergemakkelijkt toen bij aankomst er meteen vier man kwam aansnellen om te vragen waar ik naartoe moest waarbij ik vervolgens een bus in werd gepropt om voor omgerekend 3 euro 262km verder te worden afgezet. (Leest iemand van de NS dit?) Eenmaal daar werd het me duidelijk waarom dit plaatsje zo populair is. Het uitzicht, ... read more
Camel Tours

August 1 - Slept in today until 7am! Then I got up and started to work on the blog. I figured people were either sleeping or getting ready to leave, so the internet would be faster than last night when everyone was on. I think I was right. Breakfast at 8:00 and then finished the blog and got ready to leave. We got directions from Taalai, the owner of the guesthouse. He also called the CBT in town and had them reserve us a space at the yurt camp on the lake that we were heading to. We had to walk about twenty minutes to get to the marshrutka that would take us to Ton, a small village near the yurt camp. The price was supposed to be 120 som but he charged us 150. So ... read more
Terrible photo of cemetery from bus
From inside the marshrutka
Lake Issyk-kol

Asia » Kyrgyzstan » Bishkek July 30th 2016

“Je kunt nog zulke wilde plannen hebben, het kan altijd extremer…..” In Bishkek kom je een compleet ander slag reizigers tegen dan ik in andere plekken ben tegengekomen. Vakanties van een maand of (veel) langer zijn hier min of meer de norm en een aantal reisverhalen zijn dan ook tamelijk krankzinnig. De reizigers die je hier tegenkomt komen voornamelijk Europa, Asië of Israël en ik heb aan een aantal uren zittend en pratend doorgebracht. De meesten verblijven meer dan een maand in Centraal Azië en ik heb de verhalen rustig aangehoord om zelf wegwijs te worden in de regio. In het vliegtuig kwam ik al een drietal Israëlieten tegen die hun dienstplicht in het leger er op hadden zitten en nu een kleine wereldreis aan het maken zijn door centraal Azië. Er is een Frans stel ... read more
Het Parade Paardje
Het Witte Huis
Lenin Staatsmuseum

Asia » Kyrgyzstan » Karakol July 29th 2016

July 29 - Woke up early this morning, around 6:45 and the internet was down. What could I even do if there was no internet? Shockingly stressful when you should have it but don't, and yet all the days I know I won't have it, it's fine. I repacked, slowly, and had breakfast at 8am. Then the internet worked, so I used it for a bit. Saw the Romanians and was hoping that our timing to go to Karakol overlapped this morning, but it didn't quite match up. I left after 9:15am to find the share taxi that would take me to Balykchny, where I would then get a marshrutka to Karakol. I had to wait a while for the first taxi to fill up, but then Gaétan, a French Canadian guy, showed up and we ... read more
Random statue on the driver
These ladies asked for their photo to be taken
Teskey Guesthouse garden

Asia » Kyrgyzstan July 27th 2016

"Jurre, je hebt geen plan. Alleen een idee met een vliegticket." (Hilke Kieboom, 2016) Beste lezers Degene die mij een beetje kennen weten dat ik bij tijd en wijle in staat ben om met tamelijk impulsieve en idiote plannetjes op de proppen te komen. Dit is er één van. Ik liep al een tijdje met het idee om een tijdje naar de voor mij meest onbekende uithoek van de wereld te vluchten om te kijken of ik daar kan overleven, en te kijken hoe het er daar uitziet. Dat bleef een tijdje bij een wild maar onverwezenlijkt idee zoals zo velen anderen. Tot de zomerdag dat een verveelde ik vliegtickets aan het bekijken was om te kijken of er nog een spontaan vakantietje in zat deze zomer. Wat blijkt, Dusseldorf-Bishkek is dankzij Pegasus te bevliegen voor ... read more

"Als je een avontuur wil, dan krijg je dat ook." (Karma, 2016) Ik zit er ook wel eens (behoorlijk) naast. Vandaag zo'n 77 kilometer om precies te zijn. Het verhaal is dat Dusseldorf drie luchthavens heeft, wat mij overigens bekend was. Het verhaal laat zich gemakkelijk raden; de luchthaven waar ik zo mooi op tijd aankwam was niet de goede. Dat je tijdens het zoeken naar vliegtickets Dusseldorf Weeze invult wil klaarblijkelijk niet zeggen dat je vluchten niet van een andere luchthaven kunnen vertrekken. Minor oversight. Een reispartner is wel handig om dit soort kapitale fouten te ontdekken voordat de malaise uitbreekt. Enfin, toen ik triomfantelijk het minuscule Weeze binnenliep en mijn vlucht niet tussen de rest zag staan wist ik dat er stront aan de knikker zat. Taaaxiiii!!! Rechtsomkeert naar de eerste beste taxi om ... read more

Tot: 0.173s; Tpl: 0.006s; cc: 7; qc: 65; dbt: 0.094s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb