Dag 4: Bergen, beaches en een boel Russen In Cholpon-Ata


Advertisement
Kyrgyzstan's flag
Asia » Kyrgyzstan » Yssyk Kol
August 1st 2016
Published: August 1st 2016
Edit Blog Post

Ik zit nu in Cholpon-Ata, een stadje aan het meer van Yssyk-kul dat de meeste Europeanen links laten liggen tijdens de tocht van Bishkek naar Karakol. Toch is dit tamelijk onbeduidende plaatsje favoriet voor ettelijke honderden Kazaken en Russen die hier de zomer aan het meer doorbrengen. Genoeg reden voor mij om een bezoekje te brengen. De rit hier naartoe was simpel genoeg. Een door de Lonely Planet omschreven als ‘zeer onoverzichtelijk en chaotisch’ busstation in Bishkek werd tot een eitje vergemakkelijkt toen bij aankomst er meteen vier man kwam aansnellen om te vragen waar ik naartoe moest waarbij ik vervolgens een bus in werd gepropt om voor omgerekend 3 euro 262km verder te worden afgezet. (Leest iemand van de NS dit?) Eenmaal daar werd het me duidelijk waarom dit plaatsje zo populair is. Het uitzicht, niet het dorp zelf, is namelijk waanzinnig fotogeniek al mis ik helaas de camera met telelens om dat soort dingen vast te leggen. Het strakblauwe meer van Yssyk-kul strekt zich tot zover het oog rijkt uit en daarachter doemen een aantal bergen op waarbij de alpen op zandheuvels lijken. Helaas was het nogal bewolkt aan de overkant waardoor je de bergen nauwelijks kon zien. Wel leende het uitzicht zich uitzonderlijk voor het spelletje wolk of bergtop?

Enfin, op zoek naar een plekje om te overnachten. Ik kwam uit bij een gasthuis met een behoorlijke matrone die een beetje Duits bleek te spreken. Tot mijn schrik kwam ik erachter dat de alleen voorradige tweepersoonskamers voor 20 euro per nacht gingen. Blijkbaar kon de mevrouw mijn gedachten lezen want juist toen ik besloot dat een tentje opzetten op het strand ook wel een attractief idee was zij je dat er ook wel wat vanaf kon als ik voor twee nachten bleef. Uiteindelijk verblijf ik hier twee nachten voor 20 euro inclusief een ritje door de man des huizes naar de volgende halte Karakol door te doen alsof ik niet meer geld had dan dat. (Had ik natuurlijk wel) Super deal! Achteraf zou blijken dat er ook nog een gasthuis plek had voor 6 euro per nacht, je kan immer ook niet alles hebben.



Ik besloot er maar het beste van te maken door de dag af te sluiten met een duik in het meer voordat de zon verdwenen was. Cholpon-Ata is bepaald geen Scheveningen maar de drukte is zeker vergelijkbaar. Verder heeft Cholpon-Ata van alles van je in, zeg maar, Antalya zou verwachten een budgetversie. Openbare karaokesetjes, restaurant tenten waar je tegen vergoeding je resistentie van je darmstelsel kan laten testen, trampolines, gooi-pijltjes-naar-ballonen-voor-prijzen-waar-alleen-een driejarige-blij-van-wordt, luchtbuks schieten op paarden (miniatuur versies), een toerkameel, waterfietsen en zelfs hoogwaardige diensten zoals jet-ski verhuur, banaantje varen en parasailing. En natuurlijk genoeg plekken om jezelf op Russische wijze te bezatten. Echter ook in Cholpon-Ata zijn de mooiste stukjes strand privé bezit en moet je voor toegang diep in de buidel tasten. In dit geval waren de kosten 30 cent, en voor dat geld wou ik mezelf wel even onder de high-society scharen om een paar plaatjes te schieten en zelf nog even te zwemmen. Het meer is, zoals op internet beschreven, echt verrekte warm voor een anders ijskoud bergmeer en dus verrassend aangenaam om in te zwemmen. Echter eenmaal het water uit werd ik geconfronteerd door een onheilspellend bord waarvan ik het opschrift niet kon lezen, maar wel zo’n donkerbruin vermoeden had over wat de betekenis daarvan was. (Hierover later meer) Misschien was daarom het water zo warm….. Ach voor zover het een maatstaf moet zijn, het geen de Russen ook niks te schelen…..


Additional photos below
Photos: 8, Displayed: 8


Advertisement



Tot: 0.069s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 50; dbt: 0.0396s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb