På resa till Sandra i Australien - Japan 2


Advertisement
Japan's flag
Asia » Japan » Tokyo » Shibuya
August 25th 2023
Published: August 25th 2023
Edit Blog Post

Konnichiya,

Efter en liten omständig resa in til Shibuya, fick lite hjälp av spärrvakter för att betala och komma rätt. Stiliga - ser ut som kommendörkaptener med välpressade uniformer och stora uniformsmössor. Tänk på det nästa gång du passerar spärren med den extremt trötta på Slussen.

Kom fram till mitt kapselhotell, väldigt nära Shibuya crossing. Shibuya är ett område i centrala Tokyo med massor, jag menar massor med shopping och sedan så klart en massa restauranger och barer. Själva korsningen är väl som Tokyos Times Square eller Piccadilly circus.

Jag har läst nånstans att varje gång det blir grönt för gångtrafikanter kan det knalla över tretusen pers på samma gång. Galet ju och det där med social distansering funkar ju inte här.

Min podd var inte incheckningsbar så jag tog ett varv för att börja bygga intryck. Shibuya inte jättestort men rätt mycket att kolla på - framförallt människor. Och det är mycket jag inte fattar - i princip alla yngre tjejer klär sig som skolflickor i uniform fast de inte går i skolan och sedan de lite mer punkiga med någon mer punkig form av skoluniform och enorma skor. Killar med säckiga kläder och lite blonderad spretig syntfrilla a ´la 80-tal. Och sen de som ser ut som gruppen Dolly Style. Och det är många. Och vill man kolla in riktigt hardcore med dn typen av människor så ska man gå till Takeshita street mittemellan Shibuja och Shinjuku.

Poddhotell, tydligen vanligt bland både businessmän och ungdomar. Ej ju som ett slags vandrahem där man byggt in våningssängarna i lådor med egna elluttag, safetybox, egen a/c och tv. Gemensamma duschar och toaletter. Tyckte det funkade helt ok för en natt och det är underförstått att det ska vara tyst i princip hela tiden så det blir även lite kloster-feeling över det hela. Och det behöver ju inte vara fel efter att ha knallat över en gata tillsammans med tre tusen pers lite tidigare,

Ordning och reda och framförallt vördnad är normen. Nu tycker jag nog att Seoul var ett strå vassare när det gäller ordning men inte lika crowded som Tokyo och jag tror att det måste till lite koll för att det inte ska bli totalt kaos när det bor mer än 15000 pers per kvadratkilometer och sen alla inresande och turister i tillägg.Blir ett rackarns bugande till höger o vänster och som Gajin har man inte nån koll på hur djupt man ska buga mot olika människor. Men jag brukar ge upp efter tre bugningar fram och tillbaka och fortsätta sköta mitt.

Längre fram på en gata såg jag en värdetransport som var i färd med att fylla bankomater. De stannar och tar ut sina värdeväskor och börja fixa med bankomaten. Men - innan de börjar jobba så går en av väktarna ut från värdetransportbilen och lägger i ett mynt i parkeringsautomaten utanför banken och betalar för fem minuters parkering. Det är ordning och reda.

På en annan gata blir jag stoppad vid en byggarbetsplats av en gubbe med reflexväst och en flagga. Det är en lastbil som ska backa ut från bygget som pågår så det är ju inget konstigt med de.Men när lastbilen backat ut och gubben med västen tar ner flaggan så bugar han så djupt och antagligen ber om den största ursäkt man kan göra när man stulit trettio sekunder av en annan människas tid. Han bugar så djupt att han tappar hjälmen. Och då drar det igång igen - han ber antagligen om ursäkt för att han tappade hjälmen och bugar när jag går förbi. Jag försöker buga så djupt så att jag tappar min kepa i nån slags sympatiåtgärd men lyckas inte. Det är vördnad.

Tillbaka till podden och äntligen ska min bucket-list bockas av. Den japanska toan. Fantastisk sak. Man kommer in på huset och stolen noterar att man är på gång och öppnar locket och lyser upp med en liten lampa där det ska hända saker. Samtidigt värms sitsen upp till kroppstemperatur så det blir lite gosigt att sätta sig ner. När man är klar så trycker man på en liten knapp och ljummet vatten spolar av en med en välriktad stråle. Mycket säregen upplevelse. Jag garvade högt och även väldigt generad på nåt sätt över behandlingen jag fick. Men det funkar.

Och det blir ju lite så när man sitter på ett sånt ställe att man filosoferar en del. Tänk om man sitter på en middag eller en bar och börjar snacka med snubben bredvid och frågar vad han jobbar med. Tänk dig den extremt långa närmast pinnsamma tystnaden när han berättar att han utvecklar system för träffsäkra vattenstrålar i japanska toaletter. Och efter den långa tystnaden när frågorna kommer om vilka beslut och livsval som fick honom att komma till den position han har idag. Jo så går tankarna ibland.

Jag lärmnar för idag - ska upp vansinigt tidigt och hamnade i en situation som var och är så svår och jobbig att ta sig ur. På ett positivt vis så klart. Men det skriver jag om när bloggen kommit till Sydön på Nya Zeeland.

Oyasuminasai

Micke

Advertisement



25th August 2023

Japan
Kul att du gillade både Korea och Japan. Blev det någon tur till Ramen street eller till sumobrottarnas kvarter?? Shinjuku Station? Var är matbilderna och recensionerna?

Tot: 0.065s; Tpl: 0.01s; cc: 12; qc: 30; dbt: 0.0415s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb