På resa till Sandra i Australien - Japan


Advertisement
Japan's flag
Asia » Japan » Tokyo
August 24th 2023
Published: August 24th 2023
Edit Blog Post

Total Distance: 0 miles / 0 kmMouse: 0,0

Sydkorea - Japan


Additional maps: Untitled

Japan och Tokyo. En retorisk fråga. Hur många vill inte åka dit och uppleva kultur och annat som är så omtalat och speciellt? Blir lite konstigt med att fråga hur många som inte - men man säger ju så - nåväl.

Jag lämnade Seoul i gryningen - jo just det - skulle lagt in redan tidigare men glömt. Som ni förstått så gillar jag verkligen Sydkorea och inte minst maten men bordsskick av skandinaviskt vis är det lite så och si med. Nu har jag tillbringat mycket tid i Indien så jag är hyggligt van men ändå - i ett land med så mycket fåfänga och ordning och reda så pruttas det, och framföralllt rapas och smaskas högljutt vid intagande av mat.

Vad jag förstått så är det ett tecken på att maten uppskattas men när granngubben på matmarknaden med risbollarna drar iväg världens urpa-burpa-rap i nåt slags välbehag över att inmundigat en närmast perfekt risboll så förtar det lite av min njutning av mat och miljö. Men det är väl bara att tugga i sig ish och nästa gång jag är där kommer jag släppa löken, både bildligt och bokstavligt för att visa att jag respekterar och anammar de lokala sedvänjorna. Kanske bara är befriande.

Ok en liten utvikning men väl ombord på det extremt tidiga och helt fullsatta flyget till Tokyo Narita. En A321 där nån japansk tjej satt och och sov på MIN fönsterplats som jag hade sett som räddningen efter en skitnatt på flygplatsen. Hon hade väl samma motiv och struntade fullkomligt i vad det stod i sitt boarding card. Hennes kompis på mittenplats var i samma läge så att flytta på dessa japanskor var uteslutet så jag fick köra gamnacke från Korea till Japan. Med bränd tunga och begynnande baksmälla. Börjar bli för gammal för sånt.

Jo just det Japan och Tokyo. Så mycket magi, så mycket spännande, så mycket bara vill känna på. Vi snackar judo, karate, sushi, harakiri, Hiroshima, sumo, sashimi, Mount Fuji, geishor, ninjor, karaoke, ramen, Toshiba, Sony, kamikaze, Shikansen och Mazda - typ.

Japan finns runt oss, i oss, överallt. Att då få möjlighet att få några dagar att, kanske inte uppleva allt detta men väl en del, - harakiri känns ju lite overkill, i dubbel bemärkelse dock, men ändå få ett smakprov är stort.

Jag hade en bild och yes hyggligt on target. Om jag tyckte Seoul var lite flippat så Tokyo är ju nästan too much. Inte Las Vegas to much men mer märkligt too much. Det finns så många sociala och andra koder som blir svåra för en hyggligt sansad svensk att förstå. Men det är väl bara att åka med för det finns inte tid att ifrågasätta.

Jag hade även här valt ut två geografiska områden att fokusera på, förutom ett specialuppdrag - som redovisas senare.

Jag började med en natt i Shibuya. Känt för sitt övergångställe, bara en sån sak, och shopping och sen andra natten på hotell i Shinjuku där det är ett uteliv som i vissa fall är extremt om man är på det humöret.

Resan in till Tokyo från Narita flygplats tar en evinnerlig tid om man ska snåla så gör inte det, man åker fel oxå så det blir inte billigare med alla tilläggsbiljetter. Tjafsar en rejäl dos med sig själv då. Men allt löser sig ju.

På min bucket list har jag lagt in att jag ska sova på ett kapselhotell så då ska jag väl göra det då. Mot Shibuya och min kapsel. Undrar om det andra på min bucket list finns där oxå. Att få göra nummer två på en äkta high-tech japansk toalett. Tänkte dra till med nåt i stil med "skiter björnar i skogen" men det kanske faller lite platt. Ja den "japanese style toilet" finns lite överallt. Senare i bloggen kommer ett besök recenseras. Missa inte detta.

Kampai!

Micke

//Micke

Advertisement



Tot: 0.354s; Tpl: 0.015s; cc: 9; qc: 43; dbt: 0.1306s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb