Bunaken Marine Park en Lembeh strait.

Indonesia's flag
Asia » Indonesia » Sulawesi » Bunaken National Park
November 21st 2008
Published: November 21st 2008

Afgelopen week hebben wij genoten van een weekje duiken in de wateren rond Menado. De vlucht met LionAir liep gesmeerd (in een boeing 777 maar liefst, Eva had visioenen van een aan elkaar geductaped propellorvliegtuig). We kwamen laat in de avond aan, en wilde een bus pakken richting het centrum van Menado. Toen we na een half uur ploeteren bij het busstation aankwamen bleek deze niet meer te rijden en omdat we het toen wel een beetje zat waren hebben we maar een (veels te dure) taxi gepakt. De taxichauffeur zette ons vervolgens bij een woonhuis af (hotel here!), en deed vervolgens alsof hij geen woord engels kon spreken. Na een aardige discussie zijn we vervolgens bij een hotel aangekomen waar we vervolgens ook werden besodemieterd (ja er was nog maar eeeeeen kamer!). En toen is Bas midden in de nacht nog op zoek geweest naar een telefooncel om te bellen naar het duikresort dat we waren aangekomen. We waren blij dat we in bed lagen... tot er de volgend ochtend om 5 uur iemand begon te jodelen vanuit de luidsprekers naast ons hotel.

Om 7 uur 's ochtends werden we met een busje opgehaald om richting de haven van Menado te rijden. Vanuit hier met de boot naar Bunaken National Park. Toen we aankwamen konden we gelijk gaan duiken. Heerlijk om weer in het warme tropische water te liggen, en meer dan 5 meter zicht te hebben. In Bunaken bestonden de duikplekken voornamelijk uit steile wanden met veel koraal en vissen. We hebben veel mooie onderwater foto's gemaakt waarop jullie nog even moeten wachten (de memorycard van de camera gaat niet zo goed samen met indonesische computers).

Verder hebben we veel gelezen en geslapen, als we niet gestoord werden in de nacht. Een nacht werden we wakker van een krassend geluid dat nogal op het gewandel van kakkerlakken leek. Na het zoeken van een paar oordoppen werd de nachtrust hervat. De volgende ochtend hing er een enorme krab in de gordijnen. Deze is de hele nacht bezig geweest om door de hor voor de ramen heen te knippen. Verder hebben we een heuse tarantula in de kamer gehad (uiteraard gevangen en professioneel bestudeerd door Bas).

Na drie dagen in Bunaken te hebben gedoken zijn we verder gereisd naar het eiland Lembeh, dat bekend staat om zijn muck diving (duiken op vlaktes van zwart vulkaanzand). Hier is weinig koraal te zien, maar wel een groot aantal rare vissen en andere dieren die je nergens anders ter wereld kunt zien. Vooral hier hebben we erg genoten, het was weer eens wat anders dan de kleurige koraalriffen die we in Bunaken hebben gezien.

Nu zitten we weer in Menado waar we niet te lang willen blijven hangen. In de buurt van Menado is een Nationaal Park (Tangkoko NP) waar we graag willen wandelen. Volgende week nemen we de bus naar Gorontalo om een ferry te pakken naar de Togian Eilanden. In Gorontalo is vorige week een aardbeving geweest (waar wij overigens niet van hebben gemerkt) dus we moeten maar even kijken of dit mogelijk is.

Verder willen we iedereen bedanken voor de leuke berichten. We houden alles bij via deze site. Sorry dat we niet elk bericht beantwoorden, want dat gaat een beetje lastig worden.

Tot hoors en groetjes uit Sulawesi!

28th November 2010
Bootreis naar Bunaken

Cool picture!

Tot: 0.04s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 23; dbt: 0.0227s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb