59.den - trek na mt.ramelau


Advertisement
East Timor's flag
Asia » East Timor
March 28th 2018
Published: April 9th 2018
Edit Blog Post

5.min pred zazvonim budika sa zobudzam.

Na ranajky si davam fajn tuniaka v konzerve, uz len chleba chyba.

V noci ma zobudila burka. Nastastie uz neprsi a mojim smerom je obloha jasna. Na opacnej strane vsak zatiahnute a blesky. Vyzera to paradne ked sa osvetlia oblaky. Ak by boli prve naznaky dazda okamzite prerusujem turu. Fakt sa mi nechce riskovat neaky ten blesk v horach.

Par minut po tretej hodine rannej vyrazam. Celovka, gps, endomondo zapnute hor sa na horu do vysky 2963m. Avsak tentoraz startujem z vysky 1900m. Nie ako ked som siel na egon prakticky z nuly na 1650m.

Cesta uplne v pohode, klasicka polna cesta pre auta. Skoda, ze osvetlenie co je tu vybudovane nesvieti.

Pomalicky opustam dedinu, cesta furt v pohodicke. Celovka svieti, hviezdy predomnou, blesky za mnou.

V tme vidim svietit dve svetla, oci kravy. Neskor dalsie dve svetla ale uz nizsie polozene, pes.

Zacina stekat a zbieha z kopaca za mnu. Pridava sa dalsi. Zacinaju ma prenasledovat. Zdviham kamene, zahanam sa, dupem, ustupuju.

Pridavam do kroku, ochvilu ma opat dobiehaju. Predomnou je drevenna zavora. Podliezam ju, hadzem prvy kamen po psoch, chvilu sa stahuju ale opat pokracuju v stekani a prenasledovani.

Vyskakujem na neaky mensi monument. V dialke vidim svetlo baterky.

Moja zachrana, zoskakujem a nahlim sa k svetlu.

Domaci okrikuje psov, posluchaju ho a davaju mi pokoj.

Smeruje ma na spravnu cestu.

Ono som sa dostal k neakemu poboznemu pomniku, je tu altanok a potom vstupna brana k zaciatku chodnika na vrchol.

Prechadzam branou (ziadne vrata, len taka vstupna brana).

Zacinaju schody a kurva, dufam, ze to nebude az na samy vrchol ako ked som siel v cine na hua shan. Tam to bolo komplet od spodku az po vrch same schody.

Nastastie schody po par desiatkach metrov koncia a nastupuje fajn lesny chodnicek.

Super upraveny az na jeden usek kde bol zrejme zosuv pody.

Neskor sa s chodnicka stava uzka cesticka. Uplna pohoda.

Obcas ma znepokojuju iba blesky a neskor aj hrmenie.

Idem si po paradnej cesticke, kuknem do mapy a kurva, mal som odbocit.

Nastastie som si nadbehol len cca 150m.

Tak otocka (mozno i tato cesta by ma doviedla na vrchol ale nemal som ju znacenu) a napojenie sa nenapadnu odbocku. Prvy krat zacina strme stupanie a trosku horsia uzsia cesticka.

Kedze je tma a javia sa mi tu viacere cesty, opat sa stracam ale cul uz len 10m , bo furt sledujem mapu.

Som uz vo vyske 2800m, opat na kopci dve nizke svietiace bodky. Je tu neake obydlie.

Viditelnost cca 2-5m, dostal som sa do mrakov.

Uplne pomalicky postupujem vpred, opat strata cesty. Zas som sa drzal paradnej cesticky a nevsimol si nenapadnu odbocku (ono za svetla by asi nebol problem).

K vrcholu to mam uz len okolo sto metrov (vyskovych), viditelnost asi na meter a fuci vietor jak divy.

Par metrov pod vrcholom konecne normalna viditelnost ale vietor ostava.

Do vychodu slnka mam este asi 20.min.

Na vrchole je socha panny marie, skusam sa za nu skovat ale i tak citim vietor. Pekna kosa je tu.

Konecne vidim prve luce a zrazu ostre bielo svetlo. Mimozemstany dosli.

Je ich cca 10ks. Prihovaraju sa mi ale ich jazyku nerozumiem. Tak reku english. Ooo my sme mysleli, ze si nas.

Partia studentov co ma cul prazdniny sa rozhodli vystupit na tuto lahko zdolatelnu horu i ked nadmorska vyska hovori nieco ine. Je to fakt lahka tura, prevysenie clovek ani nevnima a ide sa po super chodniku (samozrejme nie v slapkach).

Chalani su z baucao ale studuju v dili. Vyrazili sem na dodavke vcera.

Spali v obydli v nadmorskej vyske cca 2800m zdarma. Takze nakonec majitel daterra hostelu myslel toto a nie dom na konci dediny, som ho zle pochopil.

Mensi pokec s jednym chalanom co hovoril obstojne anglicky.

Konecne zacina divadlo. Vychod slnka je neskutocny. Fotky ale asi budu nahovno, bo mam zahmleny objektiv a neni ho cim suchym vycistit. Ono ak sa vratim domov bude mi treba novy fotak (uz ma cez 6 rokov a jednu azijsku cestu absolvoval, i ked ju neprezil do konca, kurvy opicie mi ho slohli a nechali vonku na dazdi ale sikovny ujo z nz ho opravil) resp mozno to poriesim v japonsku ak tam teda poletim.

Obloha jasna, paradne vyhlady i ked neskor prichadzaju mraky na urcite miesta.

Studenti sa fotia s timor leste vlajkou, neskor vytahuju daku spartan vlajku a nakoniec rozne papiere A4 s menami rodin, lasok.

Tieto fotky potom daju vyvolenym ako narodeninovy darcek. Zaujimava tradicia.

Oproti indonezii (hodnotim len flores a kupang) sa mi zdaju tito ludia menej lokalpatrioti. Indonezania boli pri kazdej konverzacii hrdi na svoju vlast, co ma za nasledok isto aj vychova na skole kde kazdy pondelok vsticuju vlajku za doprovodu hymny. Co mi vraveli indonezania ak nepoznaz hymnu mas velky problem. Ono aj vsade spievali pesnicky o tom ako miluju svoju vlast. Dokonca aj v obdobe superstar v tv. Tu vsak na moje prekvapenie kvazi hviezdi hovorili mix ang indonezsky (tak ako na filipinach). Toto mi bolo vysvetlene cs v kupangu, ze takto hovotia iba kvazi hviezdy, bo sa robia zaujimavymi.

Bohuzial ja tradiciu nedodrzim, neni sanca tu bez povsimnutia nalepit nasu znacku.

Slnko uz je dost vysoko, uzimeny sa davam na zostup.

Fuu fakt nevim ako zvladnem juznu ameriku ak sa mi tam podari zohnat dobru letenku s tymto oblecenim. Ono neni problem ho dokupit len je problem ho napchat do uz tak preplneneho batohu.

Cul mam na sebe dlhe nohavice, bundu (obe mamut), dres bili andeli, mikinu s kapucnou, tunelovu kuklu (spartak), zimnu ciapku (zn.seredani) a samozrejme trenky.

Hned pod vrcholom pri meteostanici (?) na odchytavaju dvaja domaci co tu byvaju (resp v tom domceku vo vyske 2800m). Zapisujem sa do knihy navstev, potom mi ukazuju urnu na prispevky. Prachy mam na ubytku tak nic (i ked to neni pravda, mam u seba 10+20usd). Pozyvaju ma na free caj ale to taktne odmietam.

Zacina pohodovy zostup, cesticka je uz zretelna, slnko pripeka.

Domcek kde som mal spat free je asi mini kostol, bo je na streche kriz a v okoli je kopa laviciek.

Na rozcestniku si vyberam podla mapy cestu vlavo a nie vpravo (po nej som dosol, lahsia cesta). Stretavam tu troch udychcanych mladikov.

Ako vravim zostup v pohode s fajn vyhladmi.

Na jednom useku vidim tliet strom, resp bordel. V okoli nikto ale nemal by byt z toho poziar.

Nabieham na schody, znackujem jednu tabulu a vynaram sa pri vstupnej svatej brane. Tu uz dvaja lokali opat s knihou hosti a pokladnickou.

Tak zas nist pre nich.

Podliezam zavoru a uz sirokou cestou klesam k ubytku.

Ha stretavam australcanku z maubisse. Ta si tam najala sprievodcu co ju sem dovizol na motorke a ide s nu az na vrchol. Motorka ich nedokaze vyviest az k svatemu miestu, tak ju odstavuju cca 10.min chodze odtial.

Podla mna by to zvladli ale slaby vodic, bo na svatom miste (vstupna brana na cesticku na vrchol) bolo odstavenych kopa motoriek.

Na ubytku nachystane ranajky aj ked som hovoril, ze ich nechcem. Boli to dve mini zemle za 2usd. Ani som sa ich nedotkol, dal som si len caj a zjedol moje ranajky.

Pri platbe sa tetka krutila, ze aj ranajky ale nakonec mi s nevolou vidala 2usd, ktore musela ist zohnat do vedlajsieho obchdodu.

Mimochodom tu su udaje tury (cisty cas, pauza na vrchole neni ratana) : 14.8km za 4.40hod. Fakt tuto turu vrelo odporcam, ci uz na vychod slnka abo len tak.

Najskor som rozmyslal, ze tu este ostanem jednu noc ale nikde som tu nevidel ziadne jedlo ( jedna predrazena restika) tak to balim.

Podla lp v stredu a sobotu tu byva trh. Dnes je streda, vela ludi mi slo oproti (vsetci zdravili) mozno na trh ale fakt sa mi nechcelo trepat ktovie kam a i tak by tam bolo to iste co vsade.

Nuz po platbe ma cakalo 18km. Pevne som dufal, ze pojde neake auto mojim smerom, bo tuto trasu mi stacilo absolvovat raz.

Ked som isiel sem stretol som opacnym smerom 4auta za 4hodiny, mojim smerom ani jedno.

Cul stretavam prve auto hned pri vychode z dediny, bohuzial opacnym smerom.

No nist slapem dalej, zrazu za mnu niekto uteka, maly skolak co mi robi doprovod do prvej dediny kde byva. Je to cca 5km, kazde rano a poobede chodi pesi tento chalan tuto dialku do skoly. Obcas ma stastie na auto ale vacsinou nie.

Cul je z neho velka hviezda, bo po jeho boku kraca male (cudzinec).

Za dedinou konecne auto. Zastavuje, good news everyone, ide az do dili.

Naskakujem ma korbu terenaku. Ta je plna chalanov, presne tych co boli na vrchole.

Vacsinou pospavaju, bo nespali celu noc. V tom domceku bola neskutocna zima a spacaky nemali.

Poriadna natrasacia cesta, konecne nabiehame na hlavny tah ale fajn cesta je len kusok.

Na obed zastavujeme v maubesse. Oproti trhu ju zasita lokalana restika ale ceny a porcie rovnake ako o kusok vyssie v restike sara.

Napraskany smer dili.

Miname dopravnu nehodu, v trave lezi motorka a nehybny sofer, okolo kopa ludi. Zrejme je mrtvy, tazko povedat.

Prave rebro si uz poradne necitim, po nabehnuti na tankodrom stale naskakujem a udieram sa o bocnicu.

V dialke sa rysuje mega burka do ktorej aj nabiehame cca 40km pred cielom. Nist moc sedet na korbe v dazdi. Rychlo davam na seba prsiplast, uloha c.1 chranit mobil pred dazdom.

Chalani vytahuju plachtu a rychlo zakrivaju batohy. Oni nemaju nic proti silnemu dazdu, su totalne premoceny.

Ja mam na totalku premoceny zadok a topanky, bo sedim na korbe a pod zadkom nic, len stekajuca voda.

V dili dazd ustava, postupne vykladame ucastnikov vyletu, mna vyhadzuju kusok od ubytka.

Smerujem do daterra gh, pekna sikmoocka sa pyta ci mam rezervaciu, jasne, ze ne. Ponuka mi extra bed za 10usd, to odmietam. Berem laundry, tetule davam cca za 2kg 3usd (fakt vela ale timor leste a ich jebnuty dolar).

Presun do blizkeho minha backpackers.

Tu je samozrejme volno ale dorm prave prerabaju, bude volnu za hodinu.

Maluju ho, menia postele (zo 4, robia poschodove postele), menia zastrcky.

Zatial ma davaju do singel kutice s fanom. Ono je tam dvojpostel, ktora zabera celu miestnost. Mi to pripomenulo ubytko v bkk.

Davam sprchu a smer jedlo do mesta.

Povodne som chcel ist az k treningovenu ihrisku do fajn warungu ale este pred tym som nadabil na restiku s baskom za dolar. (Cca 100m zapadne od restiky pri ihrisku)

Po jedle zastavka v supermarkete wmart pri burgerkingu. Tu kupene portugalske pivo a predrazena voda.

Po vychode ma zacali otravovat tri detska nech im dam dolar, tak som ich poslal do pice, kurvy vyjebane.

Na ubytku dorm furt nebol hotovy, manzel sefky mi slubil za rovnaku cenu singel izbu kde som uz bol nasackovany ako dorm (9usd dorm vs 15usd singel kutica).

Ono asi zavazilo, ze som mu svietil s celovkou ked menil zastrcky.

Ha, net je zrazu mega rychly, hned zalohujem foto z mobilu.

Cs v tejto krajine asi nebude, mam nahadzane len vseobecny plan a nik sa zatial neozval.

Na veceru sa este dorazam 10ks rozkov co som kupil pri bakso restike, to zapijam plechovkou bintangu.

Portugalske flaskove bolo lepsie.

Zla sprava od tonica, ziadnu zaujimavu cenu do JA mi nenasol, tak davam poziadavku na forum akcnichletenek. Pridal som tam aj strednu aziu (-stan krajiny) ale len v lete.

Ono mam aj jednu taku alternativu pre mozny navrat domov pozemnou cestou cez cinu to kazachstanu a odtial wizzairom do europy.

Len zas to by bolo moc skore ukoncenie mojej cesty, bo pocitam, ze prachy by mi mohli vystacit do decembra a ono kazachstan by som teoreticky dal v auguste, september kirgistan a potom uz je zima v tychto koncinach a v europe taktiez. I ked cul rozmyslam, ze by sa dalo ist mozno lacno cez spanielsko do JA. No to musim preskumat ked bude lepsi net, bo tento chvilu ide jak blazen a potom nist.

Naklady:

Pousada Alecrim Namrau, singel room, share horuca sprcha, vecera : 18usd (15+3)
Ryza, kura, slize : 1.75usd
Pranie cca 2kg : 3usd (majitel povedal, ze mam dat tetule kolko chcem)
Bakso : 1usd
Male plnene rozky 10ks : 0.5usd
Plechovkovy bintang 0.33l na ubytku : 1.5usd
Nakup : 2.85usd (cola 0.33 0.6, voda 1.5 0.75, pivo 0.33 1.5)
2x casa minha backpackers, singel room, fan, share kupelka: 18usd


Advertisement



Tot: 0.991s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 45; dbt: 0.7108s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb