In en rond Yinchuan - Praktische info

China's flag
Asia » China » Ningxia » Yinchuan
September 24th 2006
Published: September 29th 2006

Binnen de stad bezochten we alleen het Provinciaal Museum, dat gelegen is in het domein van de Chengtian tempel (22Y inkom). De gebouwen zijn in traditionele stijl, maar zouden een oppoets- en schilderbeurt kunnen gebruiken. Rond het centrale binnenplein zijn in 4 grote zalen, 4 verschillende tentoonstellingen te zien: Deze over de Xi Xia kultuur is de meest recente, en beste voorstelling, echt de moeite waard, er is Engelstalige ondertiteling. Ook deze over de rotstekeningen die overal in de Helan bergen werden teruggevonden is de moeite waard. Ook hier is Engelstalige ondertiteling. Wij waren blij eerste de tentoonstelling gezien te hebben, voordat we ter plaatse gingen kijken. De zaal over de geschiedenis van de provincie Ningxia, laat vooral historische relicten zien die in de provincie opgegraven zijn, velen daarvan kwamen uit graven uit Guyuan. Hier is geen Engelse ondertiteling. Die is er ook niet bij de voorstelling van de Hui-kultuur, deze vonden we niet erg goed.
Binnen het tempelcomplex staat de Chengtian si ta, beter bekend als de Westelijke Pagode (Xi ta). Deze heeft geen versieringen, noch binnen, noch buiten. Je kan er opklimmen via erg stijle trappen, en een overzcht krijgen van de symmetrisch opgebouwde stad. De pagoda is samen met de Koninklijke graven, het enige zichtbare wat overbleef van de hoofdstad van de Westelijke Xia.

Andere historische gebouwen in de oude stad zijn oa de Zuidpoort, die een verkleinde copie is van de toegangspoort tot de Verboden Stad in Beijing, zelfs de foto van Mao is men niet vergeten. Op de Jiefang Dongjie liggen de Trommeltoren en het 400 jaar oude Yuhuang Paviljoen. Beiden zien er vanop straat uit als lompe grijze blokken beton. De gebouwen bovenop die reuze sokkel zijn nauwelijks te zien en ook niet te bezoeken. Het Yuhuang Paviljoen werd grondig gerestaureerd in september 2006.

We bezochten de 108 Dagoba’s te Qingtongxia zhen. (Yibailingba ta) Dit zijn 108 Tibettaanse pagodas die in een driehoek staan opgesteld langs een ‘kloof’ in de Gele Rivier. Vrij recent heeft men ontdekt dat zij nog stammen uit de tijd van de Westelijke Xia, die intensieve banden hadden met het Tibettaanse Rijk. We namen in het Zuidelijk busstation bus 153 naar Qingtongxia: 11Y - 1 uur tot Qingtongxia Shi, daar werden we door de chauffeur overgeplaatst op een soort stadsbus, die ons (zonder bijbetalen) 20min verder bracht naar Qingtongxia zhen. Wetend dat we naar de Dagobas wilden gaan, zette men ons af op een kruispunt waar alle bussen stoppen, en wezen de straat aan die 200 à 330m verder naar de poorten van de grote dam en waterkrachtcentrale leidt. Wij maakten een omweg rond de centrale, maar voetgangers en fietsers mogen door het domein lopen, links van de dam de trap oplopen, en langs de gebouwen en sluizen heen naar de waterkant gaan waar overzetboten vertrekken. Tegenwoordig zijn dit kleine speedboten die je voor 20Y pp (heen en terug, min 2pers) tot vlak bij de Dagobas brengen. Je kan ook kiezen om op een vlot van schapehuiden over te roeien, maar dan betaal je meer. We betaalden 20Y inkom, en konden daarvoor eerst een goede uitleg in het Engels lezen in een klein museumpje met foto’s en artefacten. Het is vooral een vreemd zicht Tibettaanse pagodas hier en zo opgesteld te zien staan, de omgeving is mooi (als je je wegkeert van de rokende schouwen) en het is een aangename uitstap.

We gingen de Grote Muur bekijken bij Sanguankou op 40km ten Noord-Oosten van Yinchuan. Bij de grote weg zou 1 van de 3 passen zijn die rond Yinchuan gebouwd werden op de Muur. De Muur is duidelijk te zien, evenals een wachttoren maar andere constructies zijn ons niet opgevallen. We kwamen er met de bus die naar Bayun Hot / Alashan Zuoqi gaat (en als Bayun-Zuoqi omgeroepen wordt). Die vertrekken om de 20 min uit het Zuidelijk busstation. We betaalden 10Y, het ronselen, rijden naar het Westelijk busstation en daar wachten duurde een uur, van daar tot bij de muur was het nog ongeveer 45min. Eventjes nadat je de bergen bent ingereden zie je aan de linkerkant de lemen muur lopen, hij kruist dan de weg. Op de terugweg reed de bus rechtstreeks door naar het Westelijk busstation en had daarvoor maar 1u10min nodig.
Onderweg kom je voorbij de ingang van de Xi Xia Koninklijke graven. Ga je naar Sanguankou dan loont het de moeite om beide bezoeken te combineren op 1 dag.

Wij combineerden 5 bezoeken rond Yinchuan in één dag, en charterden daarvoor een taxi aan 200Y, we deden er 8u30 over. De chauffeur ging vrijwillig overal met ons mee, en probeerde ons waar mogelijk te helpen, hij mocht overal gratis mee binnen.
We reden eerst naar de Koninklijke graven van de Westelijke Xia (Xi Xia Wang Ling). Nogmaals piramides in China!!! Je betaalt 40Y inkom voor vervoer met een electrisch wagentje, bezoek aan het museum en bezoek aan het belangrijkste graf (70-plussers betalen alleen 5Y voor de karretjes). In het Museum wordt uitleg gegeven over het koninkrijk van de Westelijke Xia, wordt uitgelegd hoe de graven opgebouwd zijn, en hoe ze er oorspronkelijk moeten hebben uitgezien, en worden de mooiste stukken die opgegraven werden tentoongesteld. Er is Engelse ondertiteling, een Chinees-Engelse brochure, en zelfs Engelstalige uitleg over het koninkrijk, die gegeven wordt bij de maquette. In een complex naast het eigenlijke museum, wordt een voorstelling gegeven van de geschiedenis van het koninkrijk en van het leven van Li ... In lemen poppen op ware grote en in volledige decors, hier zou het handig zijn om ook het verhaal in het Engels te krijgen. Wij vonden dat ene graf dat we bezochten indrukwekkend, ook al zijn er alleen de lemen ommuring en het lemen binnenwerk van de torens overgebleven. De uitgestrektheid maakt je stil. Men laat ook het begin zien van de trap die naar de grafkamer leidt, onder de lemen piramide. Het is terecht de belangrijkste bezienswaardigheid in en rond Yinchuan, er zijn dan ook veel (Chinese) toeristen.

De taxi bracht ons dan naar Gunzhongkou. Uit de Lonely Planet begrepen we dat hier een dorp zou liggen, daterend uit de tijd dat hier een doorgangspas was op de Grote Muur. Volgens de Rough guide heeft Li Yuanhao hier een zomerpaleis gebouwd, en moesten hier restanten zijn van historische gebouwen. Wij vonden echter niets dan de toegang tot een natuurpark, waar men bergwandelingen komt doen. We keerden onverrichterzake weer terug, we hadden ondertussen al wel 20Y + 10Y voor de auto betaald, maar maakten gezien het regenweer geen wandeling in de mooie bergen.

De verdere rit was ook erg mooi op de rand tussen een steenwoestijn en de plots steil opklimmende bergen. Halverwege de andere ingang van het Natuurpark liggen de Baisikou Tweeling pagodes (Shuang ta). Deze fotografeerden we van bij de inrijpoort, want veel blijkt hier niet te zien te zijn, je kan ook de pagodes niet beklimmen.

Als volgende afstapplaats hadden we voorzien om bij de ingang van het Suyukou National Park te stoppen, maar bij de inrijpoort wordt met een grote pijl aangegeven dat de toegang tot de rotstekeningen verderdoor is, dit bleek 5km te zijn. Deze lokatie wordt benoemd als Helanshan Yanhua. Hier betaal je 25Y inkom. Voor wie van pre-historie houdt, is dit erg de moeite waard. Er is een wandeling uitgestippeld langs beide zijden van de brede kloof, en alle belangrijke tekeningen worden op een bord goed aangegeven: zowel getekend, als omschreven in Chinees en Engels. Ze zijn 3 tot 10.000 jaar oud en stellen vooral allerlei dieren voor, maar ook mensen en symbolische mensenhoofden, jachtscènes. Er is zelfs een marsmannetje, en sexuele voorlichting.

De laatste stop voor die dag was de Zhenbeibu Filmstad. Dit is een lokatie waar historisch chinese films worden opgenomen. Een chinees Bokrijk. In de resterende omwallingen van 2 oude kastelen die bij de Chinese Muur hoorden, werden huizen en straten gerestaureerd en weer opgebouwd: een Ming-stad in de oudste omwalling, een Qing-stad in de meest recente. Dit is zeker de moeite waard om een indruk te krijgen van de levensomstandigheden in die periodes. Heel wat poppen helpen hierbij je voorstellingsvermogen. Wij vonden het zeer leuk om de chinezen hier bezig te zien: ze amuseerden zich geweldig met scenes nabootsen en foto’s nemen. Dit is een zeer populaire bestemming tijdens de weekends. 40Y inkom.

We logeerden in het Gulou Fandian (Drum Tower Hotel), Jiefang Dongjie 98, Yinchuan
Tel : 0951 - 6022573
Ligging : vlak naast de Gulou (Trommeltoren) in het centrum van de oude stad
Prijs en wat inbegrepen :.138Y en 198Y zijn de officiële prijzen van de (gewone/iets betere) dubbele kamers met badkamer. We kregen de iets betere voor 120Y. Ze hebben een douche zonder badkuip, (geen/wel) een douchegordijn, ’s morgens en ’s avonds warm douche water, zeer propere handdoeken, airco, vliegenraam, TV, telefoon, waterketel. Ontbijt niet inbegrepen.
Persoonlijke beoordeling : Een goed gerund hotel met zeer goede kamers, goed onderhouden, namaak parket. Vriendelijk personeel maar niemand spreekt Engels.
Praktisch : De kamers aan de voorkant zijn op het noorden gericht, krijgen geen zon en zijn fris, het verkeer is erg stil in Yinchuan, de voorkant is ook rustig om te slapen. Men kan geen buitenlijnen doorverbinden naar de kamer, je kan van je kamer niet buiten het hotel bellen. Het hotel heeft zelf geen restaurant, maar er liggen voldoende restaurants in de buurt. De stadsbus die het Zuidelijk busstation verbindt met het treinstation komt er voorbij. Er is weinig ontbijt gelegenheid in de buurt, maar in het Ningfeng Hotel kan iedereen gaan ontbijten : je koopt een bonnetje van 5Y en schuift aan bij de toog, in het chinees staat aangegeven wat elk gerecht kost. Met bus 1 vlakbij kan je naar zowel Zuidelijk busstation als naar het treinstation (2Y).

De luchthavenbus kost 15Y. Een taxi start aan 5Y, en daarna 1Y per km, er is een overvloed aan taxis.
Het treinstation ligt in het Westen van de stad. Je kan er geraken met bus 2 (2Y) of per taxi (15Y). Treintiketten hebben we gekocht in de oude stad, op de Xinhua Dongjie, komend van Gulou Nanjie linksafslaan, het eerste kantoor van de ICBC bank aan je rechterkant, bij loket No1. Alles verloopt zeer vlot, je betaalt 5Y commissie per ticket.
Er zijn verschillende reisbureaus waar je vluchten kan boeken, maar voor Internationale vluchten moeten ze contact opnemen met CAAC, daar was iemand die wat Engels sprak. Er vertrekt een luchthavenbus, voor iedere vlucht die uit Yinchuan vertrekt, de vertrekuren van de shuttlebus zijn gekoppeld aan de vertrekuren uren van de vluchten. Het CAAC kantoor (Zhongguo Guoji Minhang) ligt aan de Changcheng Donglu, ten Zuiden van het Zuidplein. Dagelijks vertrekken er oa 5 vluchten naar Beijing, 3 naar Shanghai, 5 naar Xi’an, 3 naar Guangzhou.
Wij boekten zelf, last-minute, Lufthansa vluchten naar Brussel via Internet (Vliegwinkel.nl) en betaalden iets meer dan 1000Euro, er kwamen nog heel wat onkosten bij oa 35Euro om je ticket op de luchthaven af te halen. Lufthansa kon die echter ten laatste 11 uur voor de vlucht ter beschikking stellen, en dat vinden zij heel normaal, ze deden geen enkele inspanning om die later af te leveren. Bij gebrek aan een ticket heeft Vliegwinkel dan ook andere vluchten moeten boeken. Momenteel zijn we nog in discussie wie al die extra onkosten moet betalen.

Restaurants: We aten lekker in oa het Dama jiaozi guan en het Yin bing lou, beiden ten Westen van de Gulou op de Jiefang Dongjie. De meeste restaurants zijn moslim, het Jurenfu restaurant ligt op de Zhongxin xiang (zijstraat van de Jiefang Dongjie, dichtbij het Gulou Fandian) is een expliciet Han restaurant, ook daar was het lekker, behalve de kippestukjes (kuai) die nauwelijks eetbaar vlees bevatten. Ze hebben een menukaart met foto’s. Je kan gaan ontbijten in het Ningfeng Hotel, Jiefang Donglu, ook al logeer je daar niet: met een bonnetje ter waarde van 5Y kan je een aantal gerechten uitkiezen, van ieder gerecht wordt de prijs aangegeven.

Er is een grote en moderne supermarkt op de hoek van de Jiefang Xijie met de Minzu Nanjie op het 2de verdiep.
Er is een groot postkantoor op datzelfde kruispunt.

Er zijn verschillende fotowinkels (Kodak) op de Jiefang Dongjie. Een digitale foto laten afdrukken kostte er 0.6Y voor het kleine formaat, 0.8Y voor het gewone formaat.
Overal in chinese steden zijn er kleine printshops, te herkennen aan het copieer apparaat en de computer die er staat. We betaalden 1Y per blad, om zwart-wit te laten afdrukken.

Een haarknip en -wasbeurt kostte 6Y bij een gewone kapper, in een zijstraat van de Jiefang Donglu, in een provinciehoofdstad!!!

We gebruikten Internet op de Xinhua Dongjie. De Jinmali Wang ba ligt op de hoek met de Gulou jie en de Long Wang ba ligt aan de overkant van de Xinhua Dongjie, één gebouw meer oostwaarts. Je betaalt een deposit en krijgt een chip-kaart met de aanlog-informatie, en die ook bijhoudt hoelang je on-line bent. Bij allebei lage, luie salonzetels om vooral al liggend spelletjes te doen of film te kijken. 2Y/uur voor een snelle lijn - 1Y/uur voor een tragere. De Jinmali (zwart marmeren ingang, 4de verdiep) is een slecht verlucht en slecht gekoelde ruimte maar je kan er heel gemakkelijk met een USB stick werken.

Het hoofdkantoor van Bank of China ligt op de Jiefang Xijie. Je kan uit de ATM machine maar 1500Y per keer uithalen. Indien je met je kredietkaart geld afhaalt aan het loket wordt sowieso 3%!a(MISSING)fgehouden, ook bij een kaart van Argenta.

De Katholieke kerk ligt op de Jiefang Dongjie, vlakbij de Bank of China. ’s Zondags is er om 8h30 mis: een grote kerk die bomvol zit en waar een jonge priester voorgaat. Dopen van jong en oud gebeurt er gewoon tijdens de mis, je kan er vrouwen met witte mutsen (typisch voor de Hui/moslim-vrouwen) devoot zien zitten bidden.

1st October 2006

Groeten
Hallo, Ik vind de beschrijvingen in combinatie met de goede fotos heel goed. Ik vind de artikels het best als ze gecomineerd worden met reacties van chinezen ter plaatse (die eventueel dan ook vertellen over de historische sites) vlg artikel vanuit Hezhen op 9 augustus. Ik dacht: ik zal toch maar eens een commentaar plaatsen anders denken jullie dat ik jullie weblog niet lees. Groeten Nico en Marie-lou
7th October 2006

Schitterend
et verbazing alles bekeken.Hoe is het mogelijk jullir dit alles kunnen laten zien.nico legde het me uit hoe ik het moest bekijken.Ik moet het een beetje verdelen anders zit ik middernacht nog.Ma

Tot: 0.621s; Tpl: 0.019s; cc: 27; qc: 131; dbt: 0.382s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.6mb