Naar Baotou

Asia » China » Inner Mongolia » Baotou
September 25th 2006
Published: October 16th 2006

Maandag 25 september: naar Baotou

Om 10 voor 7 stonden we gepakt en gezakt bij de receptie van het hotel om uit te checken. Onze goede taxi chauffeur van zaterdag kwam aangereden om ons naar het treinstation te brengen. Daar waren we ruim op tijd voor de trein van 8h40 naar Baotou. Zoals altijd vertrok de trein stipt op tijd.

Het werd een rustige treinrit. De mensen die tegenover ons zaten verkozen het gezelschap van Chinezen, waar ze de ganse rit mee kletsten en plezier maakten. Er was niemand die Engels wou oefenen, we kregen wel regelmatig het gezelschap van een jongere die wou lezen en een rustig plekje opzocht. Dat gaf ons alle tijd om de omgeving te observeren. In het begin reden we door glooiende steenwoestijn, met af en toe een dun laagje zand, of grote plassen water. Eén keer Bij het begin van de reis kruisten we éénmaal de Grote Muur, daarna hebben we hem niet meer gezien, ook niet rond Wulate Qianqi, waar volgens één van onze infobronnen nog resten zouden moeten zijn van een oud stuk muur. Het meeste van de tijd reden we door volledig vlak landbouwgebied, zo te zien was dit leemgrond. We zagen veel zonnebloemen en maïs, het oogsten was begonnen en bleek allemaal manueel te gebeuren. Af en toe zag je een koe grazen rond de boerderij, dit is een rariteit in de rest van China. We zagen ook af en toe een herder die met een kudde schapen rondtrok. Deze streek heeft een rijke bodem waardoor steenkool- en staalindustrie massale omzetten halen. De omvang van sommige bedrijven is voor ons moeilijk te bevatten, we reden soms kilometers lang langs hetzelfde fabrieksterrein en zagen daarop verschillende grote fabrieken staan.
Deze boemeltrein maakte verschillende stops, daardoor deed hij er 9 uur over om ongeveer 650km af te leggen, maar we mochten niet klagen want we betaalden maar 3.6Euro. Dat kunnen ons zelfs de 60-plussers in België niet nadoen (Wij hebben dergelijk lange afstanden niet!).

Bij aankomst lieten we ons onmiddellijk naar het Xihu Hotel brengen. We konden wat op de prijs onderhandelen, maar misten hier zeer duidelijk Wim, die meestal een veel grotere korting in de wacht sleept.

26, 27 en 28 september: Baotou verkenning, rusten en schrijven

De naam Baotou komt van de Mongoolse term Baoketu, wat betekent “land met herten”. Het hert is nog altijd het symbool van de stad, maar een jachtgebied voor de Mongolen is het al lang niet meer. Boatou is de grootste stad van de provincie Binnen-Mongolië. Het heeft meer dan 2.5 miljoen inwoners, en is een industrieel centrum. De stad bestaat uit 2 gescheiden delen: het Westelijk deel heeft alle grote winkelstraten en kantoren, alle grote stadsdiensten. Het oostelijk deel is echter het meest interessante voor ons, want daar bevinden zich een treinstation en het lange-afstands busstation. Aangezien er in de stad niets te zien is, maar wel daarbuiten, zijn deze vervoersmiddelen erg belangrijk voor ons, vandaar ook de keuze van een hotel vlakbij deze stations.

Het eerste wat we doen als we in een nieuwe stad aankomen is een stadsplan kopen om te weten welke stadsbussen we kunnen gebruiken, en op verkenning gaan. Waar vinden we een grootwarenhuis om onze inkopen te doen? Waar vinden we een Internetcafé zo dicht mogelijk bij het hotel? Waar kan je gaan eten? Waar is de post? We waren hier snel klaar met verkennen: er zijn meer dan 5 restaurants in de onmiddellijke omgeving van het hotel, een Internetcafé aan de overkant van de straat, alleen voor het grootwarenhuis moeten we 200m verder lopen.

De verdere dagen deden we het heel rustig aan. Ik had nog heel wat werk met teksten klaarmaken voor de weblog en het Wegwijzer reisverslag. Ik wilde ook het fotobestand bijwerken, zodat alles goed geordend zat tegen de tijd dat Wim zou terugzijn, en we weer nieuwe dingen zouden gaan verkennen en fotograferen.
Wim vertrok woensdagmorgen (Belgische tijd) in Korbeek-lo om de volgende morgen (Chinese tijd) in Beijing toe te komen. Spijtig genoeg kon hij pas ’s avonds een vlucht naar Baotou krijgen, en ging een aantal uren slaap inhalen in een luchthavenhotel. ’s Avonds om kwam hij toe in het hotel. Uiteraard een blij weerzien.

Tot: 0.099s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 28; dbt: 0.055s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb