Joulupäivän herkkuruoat

China's flag
Asia » China » Hainan » Haikou
December 25th 2011
Published: December 27th 2011

Menin sitten näiden uusien ystävien kanssa syömään katuruokaa ja tiesin kyllä etukäteen, että täällä etelässä ruoka ei oikein ole minun makuuni. Kuitenkin jälleen kerran tämä maa heitti pari yllätystä eteen.

Kun menee paikallisten kanssa syömään, niin usein itse ei saa valita mitä syö. Tietysti voi yrittää kertoa jotain, mutta yleensä se on ihan turhaa. Olen monta kertaa todistanut kasvissyöjien tuskaa kun niiden eteen lapataan kaikenlaista lihaa ihan väkisin. Sitten kun asiasta mainitsee niin vastaus kuuluu: ahaa olisit sanonut, että kasvissyöjät eivät syö nautaakaan. Tietysti kukaan ei pakota syömään mitään, mutta joskus sitä vaan ei kehtaa sanoa ei.

Tänään sitten kuulutin kaikille etukäteen, että jos syön mereneläviä niin lähtee henki. Asia ei mennyt oikein perille, mutta jäin odottelemaan mielenkiinnolla mitä sieltä tulee.

Ekaksi pöytään kannetaan kuivattuja ankanpäitä. Sellaisia oikein kauniin ruskeaksi paahdettuja. Siitä sitten olisi pitänyt jyrsiä mitä irti saa. Sain torjuttua ensimmäiset tarjoiluyritykset ja jäin odottamaan seuraavaa ruokaa.

Kokin seuraava bravuuri oli kuppi hapanta maitoa, melkein kuin viiliä. En edes tykkää viilistä ja mietinkin miten voin torjua tämän. Mutta sitten ne lappasi siihen kylmän viilin päälle läjän maissia ja sellaisen keitetyn harmaan lilluvan kalanpään. EI ei, mä en voi syödä tuota koska siinä on kalaa. Jälleen kerran loistava vaistöliike ja mun kuppi oli edelleen tyhjä.

Lopuksi pöytään tuli iso kattilallinen riisipuuroa, jonka seassa oli katkarapuja, merimakkaroita, ostereita ja sellaisia pieniä käärmeennäköisiä lötköjä. Nonniin näistä piti sitten valita.

Lopulta taivuin tähän riisipuurohelvetistä -vaihtoehtoon ja närvin sitä sieltä täältä koittaen jättää kaiken iljettävän kuppiin. Ongelma vain oli se, että aina kun sain vähän syötyä niin joku lappasi tätä sekametelisoppaa kupin täyteen.

Lähdinkin takaisin hotelliin sillä verukkeella, että seuraavana päivänä pitäisi lähteä aikaisin liikenteeseen.

Kuvia näistä ruokalajeista en saanut, koska jätin kameran huoneeseen.

Tot: 0.062s; Tpl: 0.008s; cc: 5; qc: 43; dbt: 0.0369s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb