Bingling Si - praktische info

China's flag
Asia » China » Gansu » Lanzhou
August 9th 2006
Published: September 15th 2006

Binglingsi zijn Boedhistische tempelgrotten, die alleen te bereiken zijn per boot, en alleen in de zomermaanden wanneer het peil van het meer en de Gele Rivier hoog genoeg is voor de boten.

We reisden vanuit Linxia naar Binglingsi : minibusjes vertrekken er op een kruispunt dicht bij het Westelijk busstation (Dongzhan, 6Y - 1u). Het was erg slechte weg, het minibusje heeft zijn eindterminus vlakbij het meer waar de ferries en speedboten vertrekken. We werden onmiddellijk aangesproken en gingen akkoord met 100Y pp en konden onmiddellijk vertrekken met z’n tweeën. Mits wat onderhandelen moet dit voor minder kunnen. 30 min later waren we bij de inkom van de grotten. Er waren nog geen tourgroepen om 9h, de zon belichtte de beelden nog goed (hoe vroeger je komt, hoe beter), het was nog fris.

Inkom : 50Y voor volwassenen, 25Y voor studenten. Indien je de mooiste, belangrijkste grotten wil zien moet je bijbetalen : 330Y voor grotten 169 en 172, 80Y voor grot 126, 60Y voor grot 128 en 90Y voor grot 132. We zagen niemand bij deze grotten. De grotten die je voor 50Y te zien krijgt, zijn reeds erg de moeite. Er zijn een paar uitzonderlijk mooie beelden bij.

De grotten bevinden zich niet in een kloof LANGS de Huanghe, maar langs een zijrivier van de Huanghe. De zijrivier stond bijna droog. Alles bevindt zich langs 1 wand, wij bezochten het in 1u30 en zijn traag in die dingen.

Het heeft wat tijd gekost om een speedboot te vinden om ons mee te nemen naar Liujiaxia. De meesten varen terug met de mensen die ze er naartoe brachten. De bootsmannen zitten samen te wachten op hun passagiers en maken dus onderlinge afspraken. Na een uurtje konden we mee voor 40Y pp. Bij aankomst in Liujiaxia staan de taxis je op te wachten, wij liepen naar de grote weg en namen daar de lijnbus naar Lanzhou (richting rechts!). Men probeerde ons af te zetten, maar we wisten dat 12Y de officiële prijs is.

Hier hebben we de reis moeten onderbreken wegens ernstige ziekte van vader/schoonvader, maar pakten 4 weken later de draad weer op te Yulin.

Tot: 0.068s; Tpl: 0.021s; cc: 11; qc: 27; dbt: 0.0204s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb