Bezoek aan Bingling Si.

Asia » China » Gansu » Lanzhou
August 10th 2006
Published: September 13th 2006

Donderdag 10 augustus.
Ons plannetje om vanuit Linxia de grotten van Bingling Si te bezichtigen lukte bijzonder vlot: om 8u namen we de taxi van het hotel naar het Oostelijk busstation voor de bus naar Lianhua. Daar hadden we onmiddellijk een speedboot om ons naar de overkant van het meer te laten brengen en waren we om 9u al ter plaatse! De grotten van Bingling Si lagen aan de Gele Rivier in een steile kloof. Daardoor waren ze vanaf hun ontdekking en gebruik als pelgrimsoord moeilijk bereikbaar. Door de bouw van een stuwdam in 1967 ontstond er een stuwmeer waardoor de toegang nog moeilijker werd. Bingling Si heeft tegenwoordig 183 grotten die over een lengte van 2 km sinds de 4e eeuw in de rotsen zijn uitgehouwen. In deze grotten zijn in de loop der tijden kunstwerken aangebracht. Men treft er nu 900 m2 grotschilderingen aan en 82 stucco beelden en 679 stenen sculpturen tussen 20 cm en 27m. Het grootste gedeelte van de kunstwerken zijn van de Tang-periode (619 à 907). De grotten en de erbij horende pagode worden door een 200 m lange muur beschermd tegen het stuwmeer. Door de bouw van de dam kwamen 171 lager gelegen grotten onder water. De meest waardevolle beelden werden in hogere grotten geplaatst, de rest ging verloren.
Op het moment dat wij er kwamen was het nog aangenaam fris. We waren praktisch de eerste bezoekers en konden alles naar hartenlust bekijken en fotograferen zonder dat er iemand in de weg stond. Heel veel beeldhouwwerken waren nog bijna intact en ook veel wandschilderingen hadden opmerkelijk goed de tijd doorstaan. Het grootste Boeddhabeeld (27 m) had wel te lijden gehad omdat hij voor een groot deel uit leem bestond en blootgesteld aan weer en wind. Terwijl wij al ruim aan de bezichtiging bezig waren, kwamen steeds meer toeristengroepen aan die het bezoek vanuit Linxia deden. Ons tempo lag aan de lage kant, maar we werden pas ingehaald door de grote massa op het moment dat we aan de laatste grot toe waren.
De terugtocht naar Linxia verliep niet direct vlot. We hadden al snel een boot gevonden die ons voor 30Y p.p. naar de overkant zou brengen, maar we moesten wat wachten omdat de boot niet vol was. Omdat het nogal warm was besloten we op een terrasje wat te drinken voordat we zouden opstappen. Een half uur later zagen we de vrouw van onze speedboot met enkele mensen naar haar boot lopen. Toen wij daar ook aankwamen, deed de vrouw teken dat we er niet meer bij konden en vertrok de boot direct. Een dergelijke werkwijze was ons op al onze reizen in China nog nooit voorgevallen: als men een prijsafspraak heeft gemaakt, houdt men zich daar normaal altijd aan. Een volgende boot vinden was niet zo moeilijk maar omdat iedereen wel doorhad dat we nu in een zwakke positie zaten, ging de prijs wat omhoog: we moesten 40Y p.p. betalen. Dit was uiteraard geen ramp maar het feit dat men ons had bedrogen stak natuurlijk wel een beetje. De boottocht duurde nu heel wat langer omdat we naar Lanzhou gingen en we daardoor naar een andere aanleg plaats op het stuwmeer voeren namelijk vlak naast de stuwdam. Hier bleek dat het waterpeil van het meer uitzonderlijk laag was: geen enkel van de turbines was in werking. Op een bijna verlaten terrasje aan de weg naar Lanzhou dronken we wat. De eigenares vond het bijzonder leuk wat buitenlanders te treffen en praatte honderd uit. We verstonden wel niet alles maar over het algemeen was het een redelijk geslaagde conversatie. Tussendoor hielp ze ons ook om de bussen naar Lanzhou aan te houden. Pas bij de vierde poging hadden we succes en waren er vrije zitplaatsen. Na twee uur kwamen we in Lanzhou aan waar we het hotel opzochten waar onze bagage stond. In de nieuwe vleugel was een conferentie aan de gang en alle kamers daardoor bezet. De vrouw die ons daar te woord stond liep met ons naar de oude vleugel van het hotel en zorgde ervoor dat we daar een goede kamer kregen. De intensieve uitstap naar Bingling Si had ons wel wat vermoeid dus besloten we om de volgende dag een rustdag te nemen.

Je kan nog meer foto's bekijken op onze Engelse Blog:

Tot: 0.31s; Tpl: 0.014s; cc: 23; qc: 125; dbt: 0.1566s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.5mb