Lanzhou en Linxia - praktische info

Asia » China » Gansu » Lanzhou
August 5th 2006
Published: September 15th 2006

Lanzhou

We deden Lanzhou aan om de Bingling si grotten te bezoeken. We hadden al eerder deze stad bezocht, dus hebben we er niet veel tijd besteed. Spijtig genoeg konden we Provinciaal Museum niet bezoeken, omdat het nog steeds dicht is voor renovatiewerken. We bezochten wel het nieuwe “Waterwiel” park in het Noordoosten van de stad.
Het was er rond 30°C, buiten in de zon werd het tot 35°C, maar de luchtvochtigheid bleef laag.

De Airportbus doet er een uur over om de stad in te rijden en kostte 30Y, hij heeft slechts 1 afstapplaats. Vandaar was het nog een lange taxirit naar het Youyi Binguan (16Y).

Het Shui che da guan yuan (Waterwiel park) leek vrij nieuw, staat in ieder geval nog niet zo op het stadsplan aangegeven. Het ligt langs de rij van 12 waterwielen (6 x2) die langs de Huanghe (Gele Rivier) staan. In 1950 waren er hier nog 252. Zij gebruiken de kracht van het water om water van de rivier via waterkanaaltjes de stad in te voeren. Het was zeker de moeite waard om deze techniek van dichterbij te kunnen bekijken. In het park staan ook maquettes van waterwielen, van allerlei grootte, en didactisch opgeteld zodat kinderen de kracht van het water kunnen leren kennen. Spijtig genoeg laat de kwaliteit van deze apparaten te wensen over, en werkte de helft reeds niet meer.
We betaalden 10Y inkom en bereikten het per bus : eerst tot Xiguan, daarna bus 135, die stopt voor de ingang van het park. We gingen terug naar het Yuoyi Binguan met bus 74 : we liepen vanaf de uitgang van het park tot voorbij de brug en stapten daar op.

We logeerden in : het Youyi Binguan (Friendship Hotel) - 16, Xi Jinxi lu - 730050 Lanzhou
Tel : +86 931 2333051 - 60189
Ligging : In het Westelijk stadsdeel, tegenover het Provinciaal Museum
Prijs en wat inbegrepen : Dubbele kamers : Economy 80Y (40Y zonder badkamer) - Standard 100Y - Deluxe 200Y. Met badkamer en 24h/dag warm water, TV, telefoon, vliegenraam. De airco installatie was in herstelling, ontbijt niet inbegrepen.
Persoonlijke beoordeling : Groot hotel waar men correct behandeld wordt, waar men buitenlanders gewoon is, maar we zagen er geen andere. Er zijn 2 gebouwen : vooraan zijn de oudere kamers met een kamerindeling en houten vloeren die dateren uit de jaren 50. Achterin is het nieuwe gebouw met een schitterende ingang en gewone kamers.
Praktisch : Op het hoteldomein zijn 2 restaurants, er zijn er meerdere op de straat. Een grootwarenhuis en de post zijn vlakbij, op dezelfde straat : ga links als je buitenkomt. Er is een klein kantoortje van CITS schuin tegenover het hotel, we werden daar goed geholpen. Er is een bushalte vlakbij, waar je verschillende bussen kan nemen. Oa ook naar het treinstation

We namen de bus naar Linxia in het Zuidelijk busstation (Qiche nanzhan, en dus niet in het Westelijk busstation!):
Vanaf het Youyi Binguan kanje hier geraken met bussen Nos 111, 129, 139. Bij het busstation wordt je overrompeld door touts die je allemaal op hun bus naar Xiahe willen duwen. Om zeker te zijn op de goeie bus te stappen en de juiste prijs te betalen, gingen we een tiket kopen bij het loket. De bus kost 29Y, er werd geen verzekering gevraagd. Hij deed er 3 uur over, reed via de nieuwe snelweg naar Lintau, maar kwam niet voorbij Yongjing. Mooie busrit.

Linxia

We bezochten Linxia oa uit nieuwsgierigheid naar de Moslim-sfeer, die daar heel uitgesproken is.

We bezochten het Wanshou guan, een Taoïstisch kloostercomplex : het is flink klimmen : telkens een tempel hoger tot je bij de pagode komt. We ontmoetten er enkele zeer vriendelijke monniken / trouwe bezoekers

We maakten de viering mee van het 50 jarig bestaan van de stad. Die was overal versierd met vlaggetjes. De inwoners van de stad en de ganse omgeving waren onderweg, ze probeerden een glimp op te vangen van de officiële vieringen, maar dat lukte voor de meesten niet, ook voor ons niet. Er bleken busladingen vol genodigden te zijn, die werden onder politiebegeleiding naar de festiviteiten gereden, en kregen daarnaast een programma van geleide bezoeken in de stad en de omgeving. Echte activiteiten voor de grote massa waren er weinig : in een nieuw bouwproject buiten de stad was in extremis de waterfontein geïnstalleerd (Het beton was nog nat, de fonteinen spoten nog de verkeerde richting uit!)

Een taxi in de stad kost 3Y

Vanuit Linxia bezochten we in de nabijgelegen stad Hezhen, het reeds bestaande én het nieuw geopende paleontologisch museum. We reden ernaartoe met een minibusje dat vertrok vanaf de zijkant van het Qiche nanzhan (5Y - 45min), de musea bevinden zich nog vóór je in de stad zelf toekomt, ze vallen op aan de kant van de weg. We betaalden 30Y inkom voor het reeds bestaande museum, en konden gratis binnen in het pas geopende. Omwille van de opening was het 3 dagen gratis toegankelijk voor iedereen. Er was massale belangstelling van de lokale bevolking.

Er zijn veel hotels in Linxia, wij logeerden in het Shuiquan Binguan - San dao qiao, Linxia
Telefoon : 6314968
Ligging : Vrij centraal gelegen, bij het eerste rond punt na de brug over de Huanghe, op wandelafstand van het Qiche nanzhan (Zuidelijk busstation)
Prijs en wat inbegrepen : 55Y double zonder badkamer, 88Y met badkamer. Geen enkel van de kamers heeft airco of een ventilator. 24h/dag warm water, geen ontbijt inbegrepen.
Persoonlijke beoordeling : De kamers zijn klein maar proper onderhouden, de badkamer heeft wat mankementen. We hadden kakkerlakken op de kamer. Personeel was zeer vriendelijk. De weinige buitenlanders die we zagen in Linxia, logeerden allemaal in dit hotel, ook diegenen die een expat kwamen bezoeken of door lokale vrienden geholpen werden.

Tot: 0.053s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0261s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb