De "Voorzichtige Vijf" gaan terug naar huis.

China's flag
Asia » China » Fujian » Xiamen
July 26th 2008
Published: August 12th 2008

Zaterdag (26 juli) en zondag (27 juli).

Voor de “Voorzichtige Vijf” (Amanda, Marcel, tante Gerda, Carmen en Luc) zit de reis erop. De “Drieste Drie” (Gerda, Berna en Wim) trekken nog verder voor een 10-tal dagen.
Toch wat beleefd vooraleer we China verlaten. De Gerda’s hadden geen rustige nacht: eerst opgeschrikt door lawaaierige Chinezen in de gang, later vielen in de badkamer 5 granieten tegels (versiering van de lavabo) spontaan op de grond, zonder te breken.
Toch wakker genoeg voor een laatste Chinees ontbijt (waar de ene al wat meer Westerse trekjes aan geeft dan de andere).
En dan op zoek naar de laatste cadeautjes voor het thuisfront of concreet: enkele uren shoppen.
Nog even iets eten op de kamer, verfrissen, andere kleren aantrekken en dan om 14.00 uur met een busje onder begeleiding van Berna en Wim naar de luchthaven. Gerda profiteerde ervan om even te rusten.
Net voor het inchecken in Xiamen toch nog even lichte paniek. Verwijzend naar het begin van het verslag hebben we voor de reis Xiamen - Beijing een andere vlucht met een andere maatschappij op een ander uur en met andere tickets. Wat bleek: 1 ticket was niet in orde. Gelukkig waren de papieren tickets niet nodig: enkel de paspoorten werden gevraagd voor het inchecken waardoor we vlot verder konden.
Zijn er vanuit Xiamen ook rechtstreekse vluchten naar Europa? Ja, we hebben een vlucht naar Londen gevonden.
In Beijing kwamen we aan in terminal 3, de splinternieuwe terminal voor de Olympische Spelen. We moesten ons dus nog verplaatsen naar terminal 2 voor de vlucht naar Brussel. Geen probleem: er rijdt een ‘free shuttle bus to terminal 1, 2’ die goed aangeduid wordt. Toch wel een hele afstand, 20’ bus.
Extra controle bij het binnenkomen in terminal 2. De reden en de aard van de controle was ons volledig onbekend. Met een ‘blaadje papier’ ging men over de bagage. Dit blaadje werd vervolgens gescand in een computer. Als ze dat bij de O.S. bij iedereen gaan doen, zullen er nogal wachtrijen staan.
Gezien onze vlucht naar Brussel pas om 1.50 uur was, konden we nog niet inchecken en volgden we Berna’s goede raad om onder de terminal in het Chinese restaurant nog iets te gaan eten. Het bestellen moest enorm vlug gaan. Ze werden zenuwachtig omdat we er onze tijd voor namen. Waarom? We waren net voor het sluitingsuur (21 uur) binnengekomen. Om 21.00 stipt was er debriefing voor het personeel (mooi in rijtjes) waarna het merendeel van het licht werd uitgedaan en de deur gesloten. Eén persoon moest wachten om ons buiten te laten. Hij was dan ook opgelucht als wij na wat getreuzel uiteindelijk toch vertrokken.
In de luchthaven zelf was het verbazend rustig. In de hal gewacht tot 23.00 uur om in te checken. Blijkbaar niet meer nodig om document ‘nothing to declare’ in te vullen (staat ook zo geafficheerd in de hal), daarna naar de gate. Geen kans om nog te shoppen. Op enkele winkels na was alles dicht.
En dan maar wachten, toch wel meer dan een half uur vertraging.
Goede vlucht, allemaal behoorlijk wat kunnen slapen (hoe zou dat komen?). Nadien met trein en bus naar huis. Terug in België met zeer mooie herinneringen.

Verslaggever: Luc.

Tot: 0.101s; Tpl: 0.01s; cc: 13; qc: 56; dbt: 0.0547s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb