Bezoeken in Xiamen.

Asia » China » Fujian » Xiamen
July 25th 2008
Published: August 12th 2008

Vrijdag 25 juli.

Met bus 87 naar Wanshi Botanical Garden. Er staan meer dan 4.000 verschillende plantensoorten onder andere eucalyptus, bamboe, palmbomen, medicinale planten en een Californische sequoia door Richard Nixon geplant.
In de tuin zijn ook een 100-tal steeninscripties te ontcijferen (lezen).
We bewonderden de prachtige waterlelies in de vijver en ook de rode bananen (die we vroeger in de reis al hadden leren kennen). Veel Chinezen genoten er van die mooie, rustige plek.
We wilden graag de cactussen zien en begonnen moedig aan de beklimming van de Wanshi heuvel. Het was zeer warm en de zweetdruppels parelden van de gezichten en de ruggen.
De teleurstelling was groot als we na een serieuze klim nog geen cactussen zagen. Alleen de 4 dapperen klommen verder. Gelukkig konden we SMS-jes sturen om te melden waar we elkaar zouden terugvinden. De dapperen raadden de anderen aan om de bus te nemen en toch de mooie cactussen (ongeveer 1.300 soorten) te bewonderen. We deden dit dan ook. Werkelijk, het is een prachtige verzameling in de natuur en in de serre. Af en toe fladderde er een mooie vlinder voorbij. Ik zag zelfs een hele zwarte vlinder en een hagedisje op een rots.
In de tuin zijn ook heel grote rotsformaties.
In de namiddag met de bus naar de Nanputuo tempel. Deze 1.000 jaar oude Boeddhistische tempel ligt 5 km ten zuiden van het centrum van Xiamen aan de voet van de Wanshiberg. De tempel is in kleurige zuidelijke stijl, heel indrukwekkend en druk bezocht. In de Hal van de Hemelse Koning staan 4 afschrikwekkende wachters, een beeld van de Matreya Boeddha en een beeld van de Bodhisattva met het zwaard omlaag omdat de tempel aan pelgrims onderdak bood.
Op de binnenplaats staan de klokken- en de trommeltoren. Dan volgt de Daxionbao hal waar de monniken ’s morgens om 4 uur evenals in de namiddag om 4 uur samen komen zingen en bidden. De volgende hal is gewijd aan Guanyin met 1.000 handen en 1.000 ogen (een oog in elke hand). Daarnaast (links en rechts van de hal) staan de 18 Arhats.
Het is indrukwekkend om te zien hoeveel hier geofferd wordt, ook door heel jonge mensen. Overal staan er ook verse bloemen. Achter de tempel op een rots staat in het groot het woord ‘Boeddha’ geschreven (4,66 meter hoog en 3,33 meter breed).
De daken zijn bedekt met geglazuurde tegels en dierenfiguren. De pilaren, balken en relingen zijn uit lokaal graniet.
Na het bezoek tijd voor een frisdrank, waarna Wim en Berna naar het hotel gaan om wat bij te werken. De 6 anderen bezoeken de aangrenzende universiteitscampus van Xiamen. We lopen eens even de “Alma” binnen, verder langs het meer, een foto bij de bronzen beelden, de Faculty Club, de library waar we geen toegangskaart voor hadden, alles gedomineerd door het imposante hoofdtorengebouw.
Bij onze terugkeer in onze ‘bloemenstraat’ werd een bruidsauto versierd met mooie, rode rozen.
Om 7 uur afspraak om te gaan eten in het visrestaurant aan de overkant van het hotel. Er was veel lawaai van andere gasten maar we hebben er zeer smakelijk gegeten met 2 schotels minder dan besteld en voor slechts de helft van de prijs van de dag voordien.

Verslaggever: Amanda.

Tot: 0.067s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 25; dbt: 0.0375s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb