Ik stond erbij en ik keek ernaar...


Advertisement
China's flag
Asia » China » Beijing » Haidian district
January 25th 2015
Published: January 25th 2015
Edit Blog Post

Eindelijk is hier mijn eerste blog van dit nieuwe jaar! Het heeft een tijdje geduurd maar het is dan ook ongelofelijk druk geweest. Vooral deze week heb ik bijna non-stop in het labo gewerkt. Letterlijk! Een dag ben ik om half 2 ‘s nachts pas vertrokken en om 9u de volgende dag stond ik alweer een presentatie te geven. De Chinezen lijken het niet eens zo raar te vinden! Mijn thesisproject is wat van richting veranderd en aangezien ik hier over minder dan 2 maanden vertrek heb ik massa’s en massa’s werk te doen. Vandaag, zaterdag, ben ik ‘al’ om 22u klaar en dus maak ik even tijd om wat leukers te schrijven dan een thesis.

Tijdens kerst en nieuw moest ik alle dagen werken, maar ik heb het wel wat kalmer aan gedaan op het labo. De kerstperiode was ook hier echt heel gezellig, met allemaal Europese vrienden die een echte familie vormde. Op kerstavond was er een Europees diner, met Franse wijn, Spaanse pastasalade, Zweedse Lussekatten en nog veel meer. Iedereen had iets gekookt en we zaten met 20 studenten gezellig bij de kerstboom naar kerstmuziek te luisteren. Het was echt hemels!



Vele van mijn vrienden gingen naar Shanghai om Oudjaar te vieren, maar met de achterblijvers hebben we er hier ook een topavond van gemaakt. Het plan was om naar het vuurwerk te gaan kijken en daarna een fancy discotheek te gaan, maar uiteindelijk zijn we op het appartement van enkele Oostenrijkers blijven hangen en in de late uurtjes nog naar de karaoke getrokken. De perfecte avond wat mij betreft! En er was Gluhwein en pizza, meer moet dat niet zijn. Verder heb ik de laatste maand nog vele leuke weekends gehad. Verjaardagsfeestjes, houseparties, grappige babbels op cafe en de laatste tijd ook afscheidsfeestjes van studenten die maar voor 1 semester hier waren. Het is altijd een beetje raar om afscheid te moeten nemen, misschien wel voor altijd. Sommige mensen heb ik maar enkele keren ontmoet maar toch voelt het aan alsof we elkaar al zolang kennen. Het is ongelofelijk hoe je overal in de wereld geweldige mensen ontmoet, met zo n uiteenlopende achtergronden en karakters. En altijd weer zijn er mensen waarmee het vanaf de eerste seconde klikt. Het geeft vertrouwen voor de toekomst: Waar je ook gaat, je zal altijd mensen tegenkomen die je vanaf de eerste seconde vrienden kan noemen. Stiekem maak ik al plannen om enkele van hen te gaan bezoeken in New York, Wenen, Stockholm…

Op het moment is het hier wat stilletjes. De meeste studenten die een heel jaar of zelfs 2 jaar hier blijven zijn nu aan het rondreizen want zij hebben een maand verlof. Chinees Nieuwjaar komt er over 3 weken aan dus ook de Chinezen gaan stilletjesaan naar hun families terugkeren. Eigenlijk komt het goed uit dat ik net nu zoveel werk heb, er zijn toch niet zoveel leuke activiteiten meer gepland deze dagen dus ik hoef niks te missen. En over enkele dagen kan ik er ook even tussenuit en trek ik naar Yunnan, in het Zuiden van China, om er de rijstvelden te bewonderen en van de zon te genieten. Dat gaat deugd doen!!

Verder heb ik ondertussen de beroemde Peking eend geproefd, wormen gegeten, nog een keer pannenkoeken gemaakt (met banaan en choco!), mijn Chinees examen afgelegd, en jammer genoeg ook mijn 2e fiets laten pikken. Ik heb ook een nieuwe laptop. Een Chinees uit mn lab heft me geholpen om hem online te bestellen – Chinezen kopen zelfs fruit en WC-papier online!- en de volgende dag werd hij al geleverd. Ik heb het eindelijk aangedurfd om de kapper helemaal alleen binnen te gaan. Het was even moeilijk om uit te leggen wat ik wou, maar de slimme kapper vroeg om een foto en die had ik gelukkig op mijn gsm. Het werd dus weer een positieve ervaring, gelukkig!



Veel tijd voor uitstapjes schiet er niet meer over maar enkele weken geleden ben ik nog eens in het centrum van Beijing geraakt om het Tian’anmen plein te bezoeken. Als de zon ondergaat wordt de vlag naar beneden gehaald, dat was nog eens een belevenis! Er waren heel wat Chinese toeristen die dat ook wel eens wilden zien, en uiteraard moesten ze dat -zoals alles- kunnen vastleggen op camera. Het was zo een grappig beeld, al die mensen met hun smartphone in de lucht, om er toch maar iets van op te vangen. Ik stond erbij en ik keek ernaar… en ik werd er op slag vrolijk van. Zo typisch Chinees!


Additional photos below
Photos: 6, Displayed: 6


Advertisement



Tot: 0.09s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 50; dbt: 0.0559s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb