begininbeijing

July 18th 2012
Published: July 18th 2012

Beijing

Vuur vuur! De avond voordat we vertrekken hebben de hete lucht geluksballon die ik van mijn oud collega's heb gekregen opgelaten. Heel mooi maar wel een beetje dom want er stond veel te veel wind. Maar goed onze geluksballon waait niet op het nieuwe rieten dak van de buren maar in een hoge boom waar de vlam gelukkig langzaam uitbrandt...

Onze Lufthansa vlucht gaat volgens plan en vrijdagochtend 13 juli staan we op het mooie, moderne en vooral gigantische vliegveld van Peking. En gigantisch is wel het keywoord van deze stad, of het nu om metroafstanden, paleizen, tempels, pleinen, mensenmassa's of muren gaat!We slapen in een sfeervol hostel vol planten in een hutong in het centrum. Een hutong is een sfeervol buurtje met allemaal steegjes en gelijkvloerse huisjes die helaas in rap tempo worden vervangen door woontorens.

De eerste dag in Peking bestaat uit slaap inhalen en wandelen door de hutong, langs een meertje waar het krioelt van de Chinezen langs de kant, met enorme vliegers, op de waterfiets of gewoon een baantje aan het zwemmen. Het is heet met ruim 30 graden, maar de smog valt erg mee. Wij nemen tegen alle regels in een stenen potje met yoghurt dat in de volle zon staat - we doen de Chinezen na, die zijn er dol op. Door naar een plein met de drum en de bell tower tegenover elkaar. Kinderen zijn er aan het badmintonnen, met de schemering worden ze vervangen door een matrix van dansende Chinezen op stampmuziek. Aan het meer kiezen we voor een hotpot restaurant vol Chinezen, iedereen neemt hier een soort fondue: in een metalen ketel zit bouillon en je bestelt er groente, paddestoelen, tofu en vlees bij om in te koken, daarna doop je ze in een soort tamarinde, knoflook of rode peper sausje - erg lekker, evenals het Chinese Tsintao bier! Je voelt je hier overal erg veilig, dus we lopen aan het eind van de avond door de hutongs terug naar ons hostel.

Zaterdag huren we fietsen bij het hostel wat best een avontuur is. De kruispunten zijn enorm en het grootste voertuig neemt voorrang. Eerste stop ontbijt, onze trek negeren we voorlopig maar in het eetstraatje met levende schorpioenen op een stokje, zijderupsen, kakkerlakken, grote spinnen, duizendpoten, schildpadden en minihaaien - gauw door naar het enorme en indrukwekkende temple of heaven park vol stokoude coniferen en hele reeks tempels. Chinezen hebben vakantie dus we lopen in hordes mensen, die zich vermaken met ijsjes eten, badmintonnen (@Oscar: en de nog altijd populaire footie!), karaoke zingen op straat. En foto's maken maar dat kunnen ze niet (althans niet met onze camera).Volgende stop is het plein van de hemelse vrede waar we onze fiets parkeren. Wel bijzonder om daar te staan midden tussen de Russisch communistische architectuur en de ingang van de Verboden Stad met Mao portret. Daar moeten we zijn! Voor ons gevoel lopen we een paar kilometer rechtdoor door steeds weer een andere tempel met troon opgevolgd door een plein. Als we in het woongedeelte komen wordt het wat speelser met een parkje en pagodes. De honderden bijgebouwen laten we links en rechts van ons liggen. De uitgang is aan de achterkant en daar ligt ook een heuvel met een park en een tempel erop. Die heuvel is ontstaan uit de afgegraven grond van de verboden stad en de tempel geeft een geweldig uitzicht over heel Peking. Om weer bij onze fietsen te komen nemen we twee riksjas voor omgerekend een euro. Ze nemen een rare weg door de hutongs en ze stoppen om de hoek van het plein. Ze bedoelden 'natuurlijk' 10 euro...jaja daar trappen we niet in en lopen naar het plein - wat uiteindelijk nog een half uur neemt - stelletje naaiers!

Bouke, de vriend van Miek haar zus Marloes, is elke zes weken in Peking voor werk. We gaan gezellig Pekingeend met hem eten! In een heel trendy restaurant kiezen we de special - Bouke en ik mogen de keuken in om onze eigen eend te kiezen (wel al geslacht en aan het spit hoor..)! De eend wordt aan tafel gesneden en de knapperige huid doop je in suiker, het doet mij nog het meest denken aan een oliebol. Het vlees doe je met een sausje en groente in pannekoekjes - heel erg lekker! Lichees met stikstof als dampend toetje.Bouke neemt ons mee naar de top expat spots, vlakbij zijn werk, hotel en de beroemde toren van Rem Koolhaas zien we de skyline vanaf de 63ste verdieping. Op de zesde is een hippe club in een nagebouwde tempel op een enorm terras met gaaf interieur, aan een tafeltje worden verse sigaren gedraaid en Westerse prijzen hier.. Op een lief kaartje van Marloes staat dat ze ons tracteert op een drankje en we nemen alledrie een mojito - dank je wel Lobbie! Bouke heeft meer verrassingen en we gaan door naar The Place, een ondergrondse club waar je je na de entree eerst door een laserdoolhof moet banen en dan in een spectaculaire lichtshow komt. Op het podium in het midden staan Oosteuropese dames te dansen, alleen jammer dat we Fedde le Grand op een week na missen! Na een topavond liggen we om half vier uitgeteld op bed.

Zondag beginnen we wat later en gaan we met Bouke naar art district 798. De gebouwen van een oude electronica fabriek zijn omgetoverd in gallerieën en kunst op straat - heel gaaf! Onze brunch bestaat uit een banaan en spotgoedkoop en superlekker ei-gehaktbroodje van de straat en een dure ijskoffie in een van de vele gave tentjes in het art district. Hier vind je alles van aliens, robots en terracotta warriors tot pillonnen van agenten waar je je doorheen moet worstelen, foto's van mijnwerkers, boeren in lilliputter perspectief, ingebonden vrouwenvoeten en nog veel meer... We drinken wat in bar street, gaan door naar de night markt en kiezen tussen alle gefrituurde insecten voor een hoop hapjes die eigenlijk behoorlijk tegenvallen en nemen daarom een ijsje van de Mac als toetje...

Maandag gaan we met een klein tourbusje naar de Chinese muur! Niet een van de toeristische, massale en bijna pretparkachtige stukjes, maar het ruige stuk tussen Jinshanling en Simatai. En we zijn echt de enige twintig op de muur die al snel uiteenwaaien. We lopen een stuk van 22 torens in ruim drie uur - idioot want op het heetst van de dag met zo'n 35 graden. Gelukkig verkopen mensen uit de dorpjes flesjes met ijswater die we aanvullen met heet geworden ijsthee uit onze rugzak. De muur is soms gerestaureerd en soms in de originele staat - echt heel indrukwekkend! In de omgeving zie je alleen maar groene heuvels en sommige stukken zijn erg steil. Tot aan de hoogste piek zie je de muur slingeren over de bergkammen en dan te bedenken dat er zo'n 10.000 kilometer van is gebouwd! Susanne een vrouw uit Zwitserland vertelt ons van haar maanden in Nepal en heeft ons overtuigd om de Annapurna trek van twee weken te gaan doen (@Dimitry: is dat geen gave om samen te doen?!).

We spreken af om 's avonds met haar te gaan eten zodat we haar tips kunnen opschrijven. Zij en een Japanse van onze bus gaan mee naar het Chinese familierestaurant waar Bouke ons na zijn werk mee naar toe neemt. Het lelijke flatgebouw staat als enige tussen de glimmende skyscrapers van het zakendistrict, maar de eetzaal is heel gezellig en wat hebben we er onwijs veel en lekker gegeten! Het is een hele lekkere en iets spicier versie van Chinese gerechten die wel lijken op wat we in NL kunnen afhalen. Mmmhh thanks Bouke! Die nacht slapen we (lees ik okee, Miek nauwelijks) in de dormitory want alle doubles zijn bezet.

We staan laat op, pakken de tassen in, ontbijten omelet en yoghurt in het hostel. We pakken de metro en taxi naar het zomerpaleis, een enorme verzameling sierlijke bruggen, tempels en paleizen op een heuvel aan een groot door 100.000 arbeiders uitgegraven meer aan de rand van de stad. We zien een fractie van het totaal en haasten ons om de nachttrein naar Shanghai te halen. Veel te laat - want slechts tien minuten voor vertrek zitten we hijgend en zwetend in onze wagon met twee stapelbedden. De Chinese cabinegenoten waar we geen woord mee kunnen wisselen helpen ons om de tassen onder de bedbank te proppen. In de restauratiewagon nemen we twee niet al te smakelijke en herkenbare magnetronmaaltijden. We hebben gekozen voor een trein die 12 uur over de ongeveer 1700 km doet, het kan tegenwoordig ook in ruim vier uur, maar we vinden de slaaptrein juist leuk - en geeft mij de tijd om dit stukje te schrijven! Tot nu toe is China groot, modern en indrukwekkend. Volgende stuk over een week vanuit de trein naar Xian?

Annemiek en Steven

Bon Voyage!
Can't believe you're on the road again and I'm still cooped up in New York! Anyway, I can see I'm going to make a lot of use of online translation services while you're on your trip... For the English speakers following this travel blog, here's how Google Translate translates this entry: Fire, fire! The night before we leave, the hot air balloon happiness that I of my former colleagues have been embarrassed. Very nice but a bit stupid because there was too much wind. But our happiness is not blowing balloon on the new thatched roof of the neighbors but in a high tree where the flame slowly burns out ... happy Our Lufthansa flight goes according to plan and Friday July 13th we are at the beautiful, modern and especially gigantic Beijing airport. And huge is the keywoord of this city, whether for metro distances, palaces, temples, squares, crowds or walls go! We sleep in a charming hostel full of plants in a hutong in the center. A hutong is an attractive neighborhood with all streets and houses that unfortunately ground rapidly be replaced by residential towers. The first day in Beijing consists of overtaking and sleep walking through the hutong, along a lake teeming with the Chinese on the side, with huge kites, on the pedal or just a job to swimming. It's hot over 30 degrees, but the smog is so bad. We take all the rules in a stone jar of yogurt in the full sun - we do after the Chinese, who are fond of. Due to a square with the drum and bell tower opposite. Children are at the badminton, at dusk, they are replaced by a matrix of Chinese dancing stamp on music. At the more we choose a hotpot restaurant full of Chinese, everyone here takes a kind of fondue: In a metal boiler and you order a vegetable broth, mushrooms, tofu and meat on to cook, then baptize them in a kind of tamarind , garlic and red pepper sauce - very tasty, like the Chinese Tsintao beer! You feel very safe around here, so we walk to the end of the evening through the hutongs back to our hostel. Saturday we rented bikes at the hostel which is quite an adventure. The intersections are enormous and the largest vehicle takes precedence. First stop breakfast our trek we ignore the time being in eetstraatje with live scorpions on a stick, silk worms, cockroaches, big spiders, centipedes, turtles and small sharks - soon on to the huge and impressive Temple of Heaven park full of ancient conifers and range temples. Chinese have holidays, so we run into hordes of people who have fun with ice cream, badminton (@ Oscar: and the ever-popular footie!), Karaoke singing on the street. And pictures but they can not (at least not with our camera). Next stop is the square of heavenly peace where we park our bikes. However, special to stand there amidst the Russian communist architecture and the entrance to the Forbidden City with Mao's portrait. We should be! We feel we walk a few miles straight through still another temple throne followed by a square. When we come into the living area is a bit playful with a park and pagodas. The hundreds of buildings let on either side of us. The exit is on the back and there is also a hill with a park and a temple on it. The hill was created from the excavated soil from the forbidden city and the temple gives great views across Beijing. To come back to our bikes we take two Rickshaws converted for one euro. They take a strange path through the hutongs and they stop at the corner of the square. They meant "natural" 10 euro ... yeah it kicks in and we do not walk to the square - which ultimately takes another half hour - bunch sewer! Bouke, the friend of her sister Marloes Miek, every six weeks in Beijing for work. We will cozy Peking Duck dinner with him! In a very trendy restaurant we choose the special - and I may Bouke the kitchen to choose our own duck (or all sex and spit eh ..)! The duck is carved at the table and the crispy skin baptize you in sugar, it gives me is most reminiscent of a donut. The meat is done with a vegetable sauce and pancakes - very tasty! Lichees with nitrogen as steaming toetje.Bouke takes us to the top expat spots, close to his work, hotel and the famous tower by Rem Koolhaas, we see the skyline from the 63rd floor. On the sixth is a trendy club in a rebuilt temple on a huge terrace with a cool interior, fresh cigars at a table to be rotated and Western prices here .. On a sweet card from Marloes says they tracteert us a drink and we take all three mojitos - thank you lobby! Bouke has more surprises and we will go to The Place, an underground club where you feel after the first entrance through a laser maze need jobs and then come in a spectacular light show. On stage in the middle east European ladies to dance, but unfortunately we Fedde le Grand as one week after missing! After a great evening at half past three we lie exhausted in bed. Sunday we start a little later and we go to Bouke art district 798. The buildings of a former electronics factory have been transformed into galleries and street art - very cool! Our brunch is a bargain and superlekker banana and chopped egg sandwich in the street and an expensive iced coffee in one of the many gift stalls in the art district. Here you will find everything from aliens, robots and terracotta warriors to pill balconies of agents through which you must wrestle, pictures of miners, farmers in Lilliputian perspective, bound women's feet and much more ... We have a drink in bar street, go through to the night market and choose between all fried insects for a lot of snacks that are actually quite disappointing and therefore take the Mac as an ice cream dessert ... Monday we take a small tour bus to the Great Wall! Not one of the tourist, massive and almost park-like pieces, but the rugged stretch between Jinshanling and Simatai. And we are really the only twenty on the wall that quickly blow apart. We run a piece of 22 towers in three hours - idiot because the heat of the day with about 35 degrees. Fortunately, sales people from the villages with iced water bottles that we add overheated iced tea from our backpack. The wall is sometimes restored, sometimes in the original condition - really impressive! In the area you see nothing but green hills and some parts are very steep. Up to the highest peak you can see the wall lying on the ridges and to think that some 10,000 kilometers of built! Susanne a woman from Switzerland tells us of her months in Nepal and has convinced us to the Annapurna trek of two weeks to do (@ Dimitry: is not that cool to do together?). We will meet in the evening with her to eat so we can write her tips. She and a Japanese of our bus went along to the Chinese family restaurant Bouke us after work and take it. The ugly building stands alone among the gleaming skyscrapers of the business district, but the dining room is very cozy and what we have many unwise and good food! It's a very tasty and slightly spicier version of Chinese cuisine which resembled what we can pick in NL. Mmmhh Bouke thanks! That night we sleep (I read okay, Miek barely) in the dormitory because all doubles are occupied. We are late, grab the bags, breakfast omelet and yogurt in the hostel. We take the subway and taxi to the Summer Palace, a huge collection of graceful bridges, temples and palaces on a hill on a large by 100,000 workers dug more on the outskirts of the city. We see a fraction of the total and hurry to get the night train to Shanghai. Much too late - because only ten minutes before departure, we are panting and sweating in our wagon with two bunk beds. The Chinese enjoyed cabin where we can exchange a word with us to help the bags under the sofa stuffing. In the dining car, we take two not very tasty and recognizable microwave meals. We chose a train for 12 hours about the approximately 1700 km does, it can also present in more than four hours, but we find the sleeper train it fun - and gives me time to write this piece! Until now, China is large, modern and impressive. Next piece in a week from the train to Xian? Annemiek and Steven

Aaron Translate
Haha great to have you as our official translator! Maybe you will want to learn Dutch in the next five months... Did you receive our long (English) mail about one month ago? See you! Anna+Steven

Footie
Gaaf hoor, veel gedaan al! En mooi dat de footie ook weer gezien is, die ga je de komende maanden veel tegenkomen...misschien dat project toch nog eens oppakken! Cu in oktober!

WOW!!!
Wat klinkt het allemaal gaaf jongens, en wat hebben jullie in één week al ongelooflijk veel gezien en gedaan! Sommige dingen zou ik heel graag ook meegemaakt hebben (alle bezienswaardigheden, alle bijzondere plekken, de geweldige sfeer (die je zo goed en levendig beschrijft!),alle lekkere maaltijden, alle gezelligheid!)!!! Maar bij sommige andere dingen ben ik blij dat ik hier lekker in mijn warme huisje zit met een kop thee naast me, zelfs al regent het buiten continu! Zoals het slapen in de dormitory, eten van gefrituurde insecten, brrr....! Maar onwijs leuk om allemaal te lezen, wat maken jullie onwijs veel mee zeg, en dit is nog maar de eerste week! Ik moet zeggen dat ik wel gelijk heel veel zin krijg om ook een keer naar Beijing te gaan, en dat had ik eerlijk gezegd niet gedacht...! Steven, wat schrijf je toch ontzettend leuk en levendig, blijf alsjeblieft doorgaan met deze geweldige updates!!! Ik vond het ook super om via whatsapp die paar foto's te krijgen, prachtig! Vooral die chinese muur was indrukwekkend, en het etentje met Bouke zag er ook heel gezellig uit! Superleuk dat hij jullie zoveel heeft laten zien daar, klonk fantastisch! (Dat deel zou ik ook graag meegemaakt hebben, en dan die lekkere Mojito van Marloes....mmmm!) Pas goed op jullie zelf! Wij wachten jullie volgende update vol spanning af! Big hug!!!! Ook namens Britt, Finn en Remko! Liesbeth

Goed begin!
Heee lieverds! Wat een lekker lang verhaal al om mee te beginnen zo na jullie eerste week. Het klinkt al erg goed, ik zou zeggen; hou dit vast en ga vooral zo door ;-) Enjoy!! Xx

Klinkt goed!
Klinkt goed allemaal! Leuk om de verhalen te lezen (ook zonder iphone lukt dat dus gelukkig...), veel plezier nog!

客家话
湘南土话 粤语: 18 十時,適十獅適市。!!!

?
Copy paste in Google translate werkt niet dus het zal voor ons wel een raadsel blijven... Iets over de neus van Miek?
19th July 2012

WOW!
Wat een coole foto's!!! Wat een super begin van een supermooie reis! Als ik dit zo zie en lees begin ik ook reiskribbels te krijgen. Ssssst, niet doorvertellen aan Eef, anders zitten we morgen in het vliegtuig ;-) Laat de volgende update maar komen!

Hi Guys
So you are in China seeing the Machu Pichu in another country, It is another amazing human feat but one which can be seen from space it makes such an impact on the landscape, similarly to South America the Chinese revere their environment but trash it not seeing the future lies in our hands, but there are some very very very rich people in China with the biggest growing economy ever and some people who work very very hard to make a life for their family. Say hello to those people for me China is and has been a very hard road for the people to live within the regime who own everything and dictates to the lives of its people even where they can live. Thanks for the photos I hope that you are well and happy and have a beautiful journey throughout. Keep in touch Love Kate and Gave

Haha
Hope I won't get in trouble by your reply ; ) You are totally right but nature is still there and much more abundant then expected. They increase efforts to make things cleaner and greener but still many mountains and rivers to go... And as a backpacker you don't really notice the politics, and we only make the street sellers rich...
20th July 2012

Hey lieverds, Wat een mooie foto's bij de verhalen. Zo leuk om jullie zo samen te zien genieten. Hier in Badhoevedorp alles ok Alleen super slecht weer gelukkig wordt het komende week beter. Er is hard gewerkt in het huis op de dijk. Marloes en tante Hen hebben foto's gemaakt. We zullen ze snel doorsturen. Veel plezier verder en let goed op elkaar. Kus van mama Linda.
Kijk daar!

WOOOOWWWW!!!

Tot: 0.093s; Tpl: 0.018s; cc: 14; qc: 62; dbt: 0.0441s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb