Vietnam en Cambodja

Asia » Cambodia » North » Siem Reap
December 12th 2006
Published: December 12th 2006

HanoiHanoiHanoi

De eerste dag in Hanoi: voor het mausoleum van Ho Chi Minh. Na deze foto kwamen een aantal legermannetjes naar me toe: liggen was niet toegestaan!
Na anderhalve maand Zuid-Oost Azie, kan ik toch wel de voorlopige conclusies van het onderzoek trekken. Hier volgt de geheel objectief wetenschappelijke segmentatie van de alhier aanwezige backpackers-populatie. Even plat gezegd: de hokjes waar we mensen zo graag in stoppen: de vier P's.

Allereerst hebben we de Pluizen, gemakkelijk te herkennen aan de dreadlocks en het ongeschoren lichaamshaar. Dames en heren gaan voornamelijk gekleed in zogenaamde vissersbroeken en andere wijde gewaden. Pas op voor de vermomde Pluis, die toch gewoon uit Wassenaar komt en $ 50,- voor een hotel betaalt. Deze hoort in een nog nader te noemen segment (zie Posh). Nee, de echte pluis komt rond van ongeveer $ 20,- per dag en schaamt zich daar niet voor.

Dan hebben we de Perverselingen. Ook zeer makkelijk te herkennen aan de inheemse vriendin/ hoer aan zijn arm. In dit segment bestaat uitsluitend uit mannnen, vaak in eerste instantie alleen reizend. Leeftijd maakt in dit segment niet veel uit, voor de mannen dan. Jongens van in de 20 tot aan in de 60, zijn te vinden met een 15 tot 20-jarige Thaise/ Vietnamese/ Cambodjaanse. Ik blijf me steeds verbazen over de schaamteloosheid van de mannen bij dit sociale fenomeen.
De damesDe damesDe dames

De Noorse dames: Kristiina en Hanna. Vallen behoorlijk in het Posh segment; supermooi.

Dan de Paartjes, soms introverte stelletjes, maar soms ook heel gezellig. Je hebt ze in alle soorten en maten: van bejaard tot aan de net zwangere stelletjes.

Tot slot de Posh. Ik kon er ook geen beter woord voor verzinnen. Het zijn meestal twee meiden die samen reizen. Overeenkomstige eigenschappen; hoog opgeleid (meestal net afgestudeerd), houden van een drankje (of twee) en meestal een rijke pappa en mamma. Typische landen waar de Posh vandaan komen: Australie, Zweden, Noorwegen en Engeland. Ze reizen het liefst per vliegtuig, maar dit is niet altijd het geval. Er zijn ook Posh die met een kleiner budget (voor het vervoer dan). Voor het shoppen is altijd een astronomisch bedrag gereserveerd. Er moet dan ook zo nu en dan een pakketje verzamelde rotzooi naar huis worden gestuurd. Nog blijven ze rondzeulen met enorme rugzakken, soms groter dan henzelf. Ik zal hier later nog op terugkomen.

Maar in welk segment pas ik nu? (en Wouter niet meteen aankomen met de tweede P, open deuren intrappen doe je maar bij Integrand) Heeft iemand suggesties voor een geheel onondekt segment?

FietsenFietsen
Fietsen

In Hoi An, een dagje de momumentale stad bekeken, op van die grappige fietjes. We werden gereden, maar ik wilde ook wel eens fietsen. De Vietnamezen wilde niet dat ik hen fietste: echt onbegrijpelijk! Ze voelen zich serieus minderwaardig...
PosePose
Pose

Echt superveel lol met de meiden gehad: vooral veel overdreven foto's gemaakt en 's avonds veel de kroeg in geweest. Alleen poolen met Kristiina was niet leuk, 9 van de 10 keer verloren!
Kinderen in HanoiKinderen in Hanoi
Kinderen in Hanoi

Zo opvallend: de kinderen in Vietnam zijn zo vrolijk en spelen veel op straat. In Thailand zie je dat veel minder...
BrommerskiekenBrommerskieken
Brommerskieken

Die brommers blijven leuk. Dit was een gepimpte brommer met roze en glitters.
PagodaPagoda
Pagoda

Veel boedhistische tempels (pagoda's) gezien. Daar hoort natuurlijk een foto (of honderd) bij.
Kroeg!Kroeg!
Kroeg!

De meiden hadden het allemaal gepland: veel zien en doen overdag. Ik had mijn persoonlijke reisleidsters. Maar dan hadden we ook wel een paar biertjes (zij cocktails) verdiend.
MotorrijenMotorrijen
Motorrijen

We hebben een dagje scooters gehuurd (met chauffeur) om ons naar de Viet Cong tunnels bij Saigon te brengen. We wisten alleen niet dat het 60 kilometer ver was en dat verkeersregels in Saigon niet bestaan.
MotorpechMotorpech
Motorpech

Met zijn rijstijl was het ook niet zo heel gek: in de middle of no-where, buiten Saigon ging de scooter kapot. Met een blaadje en wat plakband wisten ze het te repareren.
Booby- TrapjeBooby- Trapje
Booby- Trapje

De Vietnamezen zijn nog steeds trots op hun booby-trapjes. Bij de tunnels kregen we uitgebreid uitgelegd hoe alles in zijn werk ging en hoe je het beste iemands been kan verbrijzelen.
TunnelsTunnels
Tunnels

Dit was nog een luxe-ingang van de tunnels. De 'echte' tunnels kunnen Europeanen niet doorheen. Het tunnelcomplex waar wij waren, had in de oorlog een lengte van 250 km!
Marloes!Marloes!
Marloes!

De IRP 2006ers onder jullie wisten natuurlijk ook dat Marloes bij TNT in Saigon bezig was. Ze was super-enthousiast toen ik haar mailde om wat af te spreken. Echt heel bizar om haar dan in een stad als Saigon zo over straat te zien lopen. Twee hele gezellige avondjes gehad. Ze heeft het super naar haar zin daar!

13th December 2006

ben gek op open deuren!
Ik trap hem toch even in! De catorgorie players... Dit is een geheel op zichzelf staande categorie. Over het algemeen bestaat deze uit een groep mannen in de leeftijdscategorie 20-30, ziet er goed uit en is vlot gebekt. Mannen in deze categorie kenmerken zich door een verhoogd testosteron gehalte en beschikken daarnaast over een aangeboren voorkeur voor hoogblonde dames met benen van minstens 1,5 meter! Deze groep onderscheidt zich slechts van de perverselingen in hun voorkeur en budget voor het soort vrouwen waarnaar zij op zoek zijn.... Ziet er goed uit Emilio!
14th December 2006

Ik wil graag een geheel nieuwe orde toevoegen aan de bestaande theorie der 4 p's. Na het ondergaan van een factor-analyse is gebleken dat het zeer valide is om een nieuw niveau toe te voegen aan de huidige 4 P's theorie. Het gaat hier om een dubbele P categorie, ook wel puberale paupers genoemd. Kenmerkend is de nijging om een ieder hormoon opwekkend object met blond haar en dito inhoud op te tillen alszijnde het een tas betreft. Verder zijn personen te herkennen aan nonchalant gedragen "flip-flops" van Aziatisch geitenleer in combinatie met kledij die de overdreven aanwezige spiermassa (niet te verwarren met hersenmassa) accentueert. Wanneer deze personen iets te diep in het spreekwoordelijke glaasje hebben gekeken zullen zij vanwege hun puberale achtergrond snel overschakelen op een iets zoeter naar moedermelk smakende substantie, iets dat hun Oedipus-complex goed zichtbaar maakt. Dit kan een wat zoetere bacardi breezer zijn, maar ook een Bailey’s met ice behoort zeer zeker tot de mogelijkheden.
14th December 2006

De Dubbele P categorie

Tot: 0.099s; Tpl: 0.013s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0349s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb