Een hoop gereis en voedselvergiftiging


Advertisement
Thailand's flag
Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Pha-Ngan
December 17th 2006
Published: January 7th 2007
Edit Blog Post

BankokBankokBankok

Dit was nog voordat ik naar Vietnam ging, op een markt in Bankok waar je ALLES kan kopen: van bankstellen tot puppies, van opgezette beesten tot aan wapens...
Ik heb deze keer 'gebouwd' aan de blog: Af en toe een stukje geschreven..

(17-12-2006)

Na anderhalve maand moet ik er dan toch echt aan geloven; een voedselvergiftiging. In Vietnam en Cambodja heb ik niets opgelopen, terwijl je toch verwacht dat daar een lagere hygiene standaard is. Als ik in deze blog onzin uitkraam, zal het waarschijnlijk door de koorts komen... Ik ben me al twee dagen van de WC naar het bed en weer terug aan het verplaatsen. Schrijven moet maar wat afleiding geven.

Ik zal maar beginnen, waar ik de laatste keer ben opgehouden: Saigon. Ik zat een beetje in de liquiditeitproblemen doordat mijn pinpas beschadigd was en mijn creditcard op een wonderbaarlijke manier was geblokkeerd. Ik heb geld kunnen lenen (Nogmaals dank daarvoor Marloes!) en gelukkig wist ik mijn creditcard na een paar dagen te re-activeren. Het plan was dat ik een paar dagen zou wachten totdat mijn pinpas naar Saigon zou worden gestuurd. De Noorse meiden wilden daar niet op wachten en zijn vertrokken naar Bankok. Toen kwam ik twee (ja, ik kan er ook niets aan doen, er reizen nu eenmaal veel vrouwen rond in Zuid-Oost Azie) Delftse meiden tegen, die ook net
Laatste avond in SaigonLaatste avond in SaigonLaatste avond in Saigon

Nadat we hadden gegeten met Marloes, zouden we (Sanne, Jessica en ik) nog 1 biertje doen... We kwamen nog drie Israeliers tegen en hebben echt een top-avond gehad. Ik heb 's nachts nog een ticket geboekt om mee te gaan naar Cambodja. Om 7.00 moesten we in de bus zitten...
waren afgestudeerd. Tijdens dezelfde kroegavond hebben we het plan gevat om samen werder te reizen, via de Me Kong delta naar Cambodja en uiteindelijk Bankok. De pinpas zou later wel komen... Wat een week is dat geweest! Echt een geweldige tijd gehad! In de Me Kong hebben we een nacht bij een familie doorgebracht, middin in de rimboe. Ze hadden voor ons gekookt en het was echt een vaan de beste maaltijden die ik op deze trip heb gehad. Vervolgens zijn we per boot doorgereisd naar Cambodja. Over de weg was niet echt een optie omdat die er niet zo veel zijn. Na een hele dag op een boot te hebben gezeten kwamen we aan in Phnom Phen, de hoofdstad. Dat was wel even een shock... Veel verminkte bedelende mensen op straat, terwijl de PC Hooft-tractoren ook gewoon rondreden. Er hangt een morbide sfeertje over dat land. Tijdens het vierjarige Rode Kmer regime zijn 3 miljoen mensen vermoord en tallozen gemarteld en verminkt. Tijdens het regime is de hele bevolking van Phnom Phen uit de stad gedreven. Toen de bevolking na vier jaar terug kwam, bleek dat elk document dat eigendom beschreef was vernietigd. Chaos en corruptie overheersen het land nog steeds voor een groot deel. De tempels die we bezocht hebben waren wel echt fenomenaal (zie foto's)


(20-12-2006)
Na wat meer 'inside information' ben ik dan toch achter de 'Westerse oude mannen en jonge meisjes samen op reis'. Het is economisch vrij gemakkelijk te verklaren: De meisjes krijgen eten, onderdak en een KANS op een betere toekomst. Dat kost de westerlingen nauwelijks iets (onderdak moesten ze toch al betalen en oosterse vrouwen eten nauwlijks wat). De westerse mannen krijgen 'gezelschap'. Al zie je ze soms een uur in een restaurant zitten, zonder een woord te wisselen. Dat is ook niet zo gek want het Engelse vocabulair van een groot deel van de Aziatische vrouwen reikt niet verder dan "yes", "no" en "you want boem boem?" Maar... er komen ook huwelijken voort uit deze rare verhoudingen. En met een ring om hun vinger, veranderen de verhoudingen letterlijk en figuurlijk. Het meest extreme verhaal dat ik heb gehoord, was van een vent die was vergiftigd door de familie van zijn vrouw omdat hij geen huis voor ze wilde betalen.




Additional photos below
Photos: 19, Displayed: 19


Advertisement

Me Kong DeltaMe Kong Delta
Me Kong Delta

In de delta, ten zuid-oosten van Saigon zijn we twee dagen geweest. Dit was tijdens een boot-trip naar een boerderij.
'Family dinner''Family dinner'
'Family dinner'

Dit was het home-made dinner bij de Vietnamese familie. We werden er 's avonds heen gebracht en hebben er nog een half uur over gedaan. Het was echt in de middle of nowhere.
PiggiePiggie
Piggie

Sanne stond er op dat ik deze foto op mijn blog zou zetten...Bij deze!
HeuveltjeHeuveltje
Heuveltje

Deze heuvel overziet de grens tussen Cambodja en Vietnam. Aan de rechterkant, aan de overkant van de rivier, ligt Cambodja
BorderBorder
Border

Dit was op de grens tussen Vietnam en Cambodja. We moesten de boot nemen omdat er niet echt wegen waren. Het is altijd leuk om vrouwen de zien sjouwen met de grote backpacks!
DiscoDisco
Disco

De Vietnamese disco op zaterdagavond. Ik heb me nog nooit zo'n kermisattractie gevoeld.
Killing fieldsKilling fields
Killing fields

In het monument bij de killing fields liggen honderden schedels opgestapeld. Veel mensen gingen naar binnen om vrolijk 'schedelsfoto's' te maken. Wij vonden het enigzins ongepast.
S 21S 21
S 21

In het museum van S21, een voormalige school, die de Rode Kmer hadden omgebouwd tot een martelgevangenis, hingen duizenden foto's. Ik vond dit de meest aangrijpende.
MartelkamersMartelkamers
Martelkamers

Het zag er allemaal vrij vredig uit, met de gele tinten op de muur en de betegeling. Maar het bed op de foto was niet bedoeld om op te slapen, maar om 220 volt op te zetten...
TempelsTempels
Tempels

Na S21 zijn hebben we de tempels in Phnom Phen bezocht. Even wat anders na al die verhalen over moord en martelingen.
Ankor What?Ankor What?
Ankor What?

We zijn een dag naar een 12 eeuws tempelcomplex geweest. Hier een schattig oud monnik-vrouwtje.
TempelsTempels
Tempels

Een aantal tempels zijn overgroeid door bomen en planten. Zelfs enorme bomen groeien op gebouwen..
Ankor WhatAnkor What
Ankor What

Dit is dan het meest indrukwekkende gebouw: de Ankor What met een hoogte van 50 meter. In de 12e eeuw leefde in de stad rond de miljoen mensen. Terwijl in die periode London 50.000 inwoners telde...
Ankor What?Ankor What?
Ankor What?

Het was altijd heel vervelend om uit te gaan met Sanne en Jes.. Vooral deze avond in de kroeg 'Ankor What?' Zoals je ziet was het er erg saai. Veel saaie Engelsen, die heel victoriaans gekleed gaan...Zoals de dame in het midden etaleert
StappenStappen
Stappen

Tijdens dezelfde avond kwam ik er achter dat ik beide dames tegelijk op kon tillen. Dat doe ik thuis natuurlijk nooit, mensen optillen in de kroeg. Maar goed..Jongens en meisjes. Het verhaal is nog niet uit. Ik zit nu in Sydney, maar moet nog de laatse weken Thailand verslaan.... Dit komt de volgende keer..


7th January 2007

Hey emile, Lachen man, je bent je trukjes niet vergeten, optillen in de kroeg hahah erg lachen. Voor de rest, echt super man al die verhalen en wat je allemaal hebt meegemaakt! Tot gauw! liefs Aylin
7th January 2007

Sydney
Hey Emile, super leuke blog!! Hoe bevalt Sydney?? Vergeet niet om naar Minus 5 te gaan, kun je in een ijsbar een lekker vodka drinken! Zit tussen het Opera House en de Circular Quay in. Geniet van Australie, je zult het super vinden!! Dikke X Remy
8th January 2007

charmeur
He lekkere man van ONS!!! Je blijft wel een beetje van ons he anders worden we jaloers. we missen je heel erg en jouw verhalen zijn een aangename afwisseling van ons dagelijks lijden dat studeren heet... Sterkte met je voedselvergiftiging. Kus Melissa
9th January 2007

Lekker makkelijk
He bink. Lekker makkelijk om die foto van mij te plaatsen. Volgens mij hadden we afgesproken dat je die ene foto zou uploaden, waar jij in mijn armen ligt. Geheel van de grond wel te verstaan. Zien de mensen in Nederland dat er meer malloten zijn die graag anderen optillen. Ik ben alweer helemaal gewend in koud (voor de tijd van het jaar juist warm) Nederland. Ben hard aan het solliciteren en hoop dan inderdaad een baan te kunnen kiezen. Jammer dat je 'net' te laat was toen Jes en ik in de taxi stapten. Maar ik snap het wel. Je was druk bezig met die wat oudere dame. Is dat nog wat geworden? We hebben in ieder geval een mooi kiekje van 'het stel'. O ja, ik ben dus niet van plan je dassen en overhemden te strijken, als je daar nog hoop op hebt. Kom ze maar een keer halen als je uitgereisd bent. Dikke kus!
13th January 2007

Yeah Baby!
Ik zie t alweer Emilio, goed bezig daar ouwe! 1 tip vanuit het nog steeds redelijk aangename kikkerland: laat je nou niet weer vergiftigen ;) Succes en godspeed! Kusje! Japio
16th January 2007

Gefeliciteerd
Hoi Emiel Ik lees met veel plezier je stukjes. Ik heb begrepen, dat je inmiddels in Australie zit. Wij wilden je vanuit het natte Nederland nog even feliciteren met je verjaardag. Groetjes; Jan en Sophie en de rest.

Tot: 0.141s; Tpl: 0.013s; cc: 16; qc: 50; dbt: 0.0626s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb