Rondreizen door Zuid-Afrika 2016 (2)

South Africa's flag
Africa » South Africa
February 18th 2016
Published: March 1st 2016

Rondreis Zuid-Afrika 2016

Beste meelezers met dit blog, dit blog liet door gebrek aan internet wat lang op zich wachten. Er staan best nog wel fouten in, misschien nog wat dubbele stukjes tekst, maar via mijn tablet lijkt het programma af en toe zijn eigen leven te leiden. Ik verbeter dat allemaal wel als ik terug ben, er komen nog veel meer foto's en filmpjes, dus kijk later nog eens terug. Veel leesplezier of fotokijkplezier!

DONDERDAG 18-02-2016 1e vakantiedag

Vandaag op tijd het bed uit, want om 6.00 uur staat onze chauffeur Willem voor de deur om ons even naar het station te brengen. We nemen de trein naar Schiphol toe. Hier "droppen" we de bagage off. Het wordt steeds meer self-service op Schiphol en er wordt gebruik gemaakt van de moderne middelen. Boarding pas op de smartphone, deze scannen om je bagage labels te kunnen printen enzovoort. Zelfs bij de douane zijn al zelf-scan apparaten. Hokje in, paspoort in de scanner, zelf naar een schermpje kijken, paspoort weer pakken en dan gaat het hokje aan de andere kant open en ben je klaar.

We zijn ruim op tijd en beginnen maar met wat euro's naar randen om te zetten. Ik heb weer een klompje nodig voor aan mijn rugzak (vorig jaar heb ik hem aan iemand kado gedaan bij vertrek) Even wat te drinken halen en een rondje wandelen en dan begint het wachten op boarden. We zitten op tijd in het vliegtuig, maar dan komt er een passagier niet opdagen, die zijn bagage wordt uit het vliegtuig gehaald en dan moeten we helaas een kwartiertje extra wachten op vertrek.

Rond 10.30 uur gaan we dan toch de lucht in, voor de 10 uur en 41 minuten durende vlucht. Al snel zitten we boven de wolken en is er niets anders te zien dan deze witte massa!

Wij krijgen al snel een sapje en wat nootjes en we gaan maar eens bekijken wat er aan films en dergelijke te bekijken valt. Ik start maar eens met een documentaire. Dan is het al weer tijd voor de maaltijd. Pasta en verder nog salade, toetje kaas, crackers, broodje, water wijn en koffie toe.

Boven de Middellandse zee hebben we eerst wat turbulentie, maar als dat over is, zijn ook de wolken weg en hebben we een mooi uitzicht. Boven Algerije vliegen we het Afrikaanse luchtruim binnen en al snel ontvouwd zich dan een prachtig landschap onder ons. Eerst de besneeuwde uitlopers van het Atlasgebergte en vervolgens komen we boven de woestijn, met toch ook veel variatie, zelfs wat meertjes hier en daar. Later wordt het vooral veel zand, wat zelfs op deze hoogte verblindend werkt met de felle zon erbij. Dus doen we af en toe de luikjes maar dicht.

Tijd om maar weer een film te kijken. Als ik die afgekeken heb zijn we inmiddels halverwege. Maar ja, dat is nog steeds ruim 5 uur te gaan! Af en toe komt er iemand met een drankje rond, dan weer krijgen we een broodje, of wat ijs of chips naar keuze.

Intussen werpen we weer eens een blik op de vlucht informatie om te zien waar we intussen zijn.

Als we boven zuid Angola/ het noorden van Namibië vliegen gaat zoetjesaan de zon onder. Aan de horizon zien we enorme onweerswolken waar we de nodige bliksemflitsen door heen zien gaan. Als het helemaal donker is, is dit helemaal spectaculair (en wat griezelig) Hoe dichter we Zuid Afrika naderen hoe meer onweer we zien, ook wat dichterbij. En af en toe moeten de riemen weer vast omdat er wat turbulentie is. Maar dat blijft gelukkig beperkt.Vlak bij Johannesburg en tijdens de landing is het onweer niet van de lucht.en regent het flink door.

We landen echter mooi op tijd! Daarna volgt nog het nodige gewacht, eerst voor dat het vliegtuig een beetje leeg stroomt (we zitten vrij achterin), daarna voor de douane om een stempel in het paspoort te krijgen, de backpacks draaien dan gelukkig al rondjes op de band. We vinden al snel de man van het hotel, maar dan moeten we nog wachten op de laatste gasten, heeft er iemand wat vergeten in een toilet, moet er door een paar mensen nog gepind worden. Daarna kunnen we eindelijk naar het busje en richting hotel. Ik ben inmiddels doodmoe.

Het inchecken gaat gelukkig vlot en eenmaal in de kamer, gaan we al snel het bed in!

Vrijdag 19-02-2016 2e vakantiedag

Zo'n eerst nacht slaap je meestal niet heel best en om 6.00 zijn we dan al wakker. De zon is inmiddels al aan het schijnen. We beginnen maar met een kopje nescafé, beetje toiletmaken, even op de drempel an de kamer genieten van de eerste zonnestralen (de stoelen zijn nog te nat van de regen) Om 7.00 uur gaan we ontbijten, koffie, sap, omelet, worstjes spek, boterhammen én pindakaas voor Bert, yoghurt, fruit. Lekker genoeg allemaal. Na het eten maken we een wandeling door de tuin, er zitten hier verschillende soorten bokken, struisvogels en allerlei andere vogels en vogeltjes.

Rond 8.30 uur arriveert Tonny van de travel agency en ook de mannen van de autoverhuur zijn er al. In een mengelmoes van informatie over de auto in het Engels en reisinformatie van Tonny in het Nederlands, wordt een en ander geregeld

We horen dat in de buurt van Nelspruit / Hazyview wegen geblokkeerd zijn door mensen die ergens protesteren. We wachten een poosje op een mail waaruit moet blijken welke wegen dat precies zijn. Maar dat duurt ons op een gegeven moment te lang. We willen wat gaan doen! En dus checken we uit en doen de bagage in de auto en gaan we op weg!

De navigatie leidt ons al snel de stad uit en daarna is het voorlopig een flink eind doorkachelen over snelwegen. Onderweg maken we even een stop voor het inslaan van het nodige te drinken en om een ijsje te eten.

We hadden een mooie binnendoor route op het oog, maar het advies was om door te rijden via de snelweg. We besluiten nog wel om toch maar binnen door te proberen, maar we rijden de afslag voorbij. De route gaat via Witbank, Belfast op Nelspruit aan, dan over wat kleinere wegen naar Whiteriver en vervolgens verder richting Hazyview. Vlak voor deze plaats worden we een zijstraat ingewezen en rijden we een kortere route via een zandweg. (Dat gaat op vakantie lijken)

De temperatuur is inmiddels richting 30 graden gegaan, maar in de middag gaat het flink bewolken en hebben we 3 spetters regen. Het is vochtig warm buiten.

Om 15.00 uur komen we aan in Idle and Wild de B&B voor de komende 2 nachten. We hebben een mooie rondavel (een ronde hut met rieten dak) prachtig ingericht!We vinden daar een aardige brief van Lotte van Riksja mét een flesje Amarula erbij. Heel erg leuk!

Maar voorlopig hebben we eerst behoefte aan een koud biertje. Vanaf ons terrasje hebben we een heerlijk uitzicht op de mooi aangelegde tuin, waar alweer veel vogels rondvliegen.

Bert valt ineens om van de slaap en gaat een dutje doen, ik installeer me na een wandelingetje door de tuin, een poosje bij de lounge, hier is wifi en kan ik wat typewerk bijwerken!

Hierna gaan we nog wat rondwandelen door de tuin, waar we allerlei mooie vogels spotten. We eindigen bij het zwembad waar we wat relaxen in wat luie stoelen.

In de avond rijden we naar Hazyview waar we gaan eten bij Topolino's een Italiaans restaurant. Ha lekker weer eens buiten eten, alleen dat al is zo heerlijk! We starten met een salade met geroosterde tomaatjes, olijven, mozzarella en dergelijke, erg smakelijk en vervolgens een heerlijk belegde pizza. We drinken er een flesje Shiraz bij, een erg lekkere, maar het obertje heeft ons dan ook wel de duurste van de kaart aangesmeerd (maar vooruit voor 13 euro is dat geen ramp!)

Na het eten rijden we terug naar onze rondavel, waar we de dag afsluiten met een glaasje Amarula (dankjewel Lotte!)

Zaterdag 20-02-2016 3e vakantiedag

Ik wordt tegen 6.00 uur wakker, Bert was al wat eerder. Snel wat aantrekken en dan buiten zitten om te genieten van de rust die alleen wordt verstoord door tientallen vogels en vogeltjes. Ik maak een kopje koffie die we op het terras opdrinken.

Daarna gaan we weer aan de wandel door de tuin, waar we vooral een tijd op het dammetje achter de vijver zitten waar we heel veel vogels kunnen filmen en fotograferen. Prachtig!

Om 7.15 gaan we richting het mainhouse, waar we even internet raadplegen, want daar is wifi en vervolgens gaan we genieten van een lekker ontbijtje, koffie sapjes, toast, het edventure ontbijt: scrambled eggs met tomaat en kaas, nog wat bacon erbij en tot slot nog wat vers fruit en yoghurt voor Bert.

Na het ontbijt zoeken we onze spullen voor vandaag bij elkaar en gaan we op weg naar Blyde River Canyon. Eerst nog een uitstapje naar Hazyview om flink water in te slaan: de thermometer is al aardig op weg naar de 30 graden en het is nog vroeg!

Ons eerste doel is de Pinnacle, hier is een hoge soort pilaar die uit een prachtig ravijn oprijst, watervalletje erbij. De moeite van een bezoekje waard, dan rijden we door naar God's window. Dit is een gebied met hoge kliffen waar op een bepaald punt de rotsen vlak bij elkaar staan en daar tussendoor uitzicht naar het "Lowfield" ruim een kilometer lager gelegen.

Het is hier door de winden die van het lager gelegen gebied opstijgen naar boven vochtig en daardoor is een soort regenwoud ontstaan. Prachtige bomen en struiken, het ruikt heerlijk en ook hier volop vogels, krekels en vlinders. En ik spot ook nog een klein slangetje van zo'n 25 centimeter, die echter snel in de bosjes verdwijnt.

Na een mooie wandeling over bruggetjes en rotsen keren we weer terug naar de auto, op weg naar ons volgende doel.

Dit zijn Bourkes Luck Potholes, door de riviertjes de Blyde en de Treur uitgesleten gaten in de rotsen. Een enorm mooi gebied, fascinerend om te zien, de rivieren stromen door een lager uitgesleten gebied, de Treur begint wat meer boven met watervalletjes en poeltjes. Hier is het lekker pootje baden, want de temperatuur hier is naar ver in de dertig gestegen. Weinig wind en helemaal geen schaduw. We maken mooie foto's en genieten van de omgeving, maar blijven door die warmte niet al te lang.

Inmiddels hebben we wel zin in een ijsje, maar helaas het winkeltje is uitverkocht, dan nog maar wat water drinken (is niet helemaal koud meer 😊 ) We gaan weer verder naar een volgend punt. Dit is een uitkijkpunt over de Blyde River Canyon, de 3 rondavels (3 heuvels in de vorm van rondavels) Ook dit is weer een prachtig stukje natuur.

Nu hebben we wel ongeveer alle mooie punten gehad en gaan we met nog een boogje terug rijden. Het eerste doel is Ohrigstad en verder door naar de afslag naar de Robberts Pas. Inmiddels beginnen er steeds meer donkere wolken te komen en zien we het af en toe lichten in de verte.

Als we de pas over zijn en voorbij Graskop zijn begint het eerst een beetje te regenen en daarna een poosje wat harder met grote dikke druppels, één keer weerlicht en gelijk de donder, vlakbij ingeslagen dus. Verder steekt er af en toe een flinke wind op.

Na een kwartier is het zo ongeveer weer droog. Als we Hazyview naderen zien we dat het hier slecht weer is geweest, grote plassen op de weg en heel veel takken van bomen, zelfs een hele grote tak van een boom is afgebroken en die ligt voor een deel op de weg. Er is al flink aan gezaagd, dus het is al een poosje eerder gebeurt.

Nadat we getankt hebben in Hazyview rijden we door naar onze B&B, hier is een van de dikke bomen langs het toegangspad omgegaan. Hij was duidelijk vermolmd aan de onderkant. Als we doorrijden naar onze rondavel zien we dat ook in de tuin veel takken zijn afgebroken. Ook van de boom voor de rondavel is een dikke tak naar beneden gekomen en deze ligt half in de carport en over ons toegangspad.

De eigenaar kapt hem zover vrij dat wij er weer door kunnen, morgen gaan ze de rest weghalen.

We horen dat het net na de middag is gaan regenen, onweren en hagelen, maar er is ook ineens een stormachtige wind opgestoken, die al die schade heeft veroorzaakt.

Er is geen stroom, vanavond dus niet meer internetten. We nemen dan maar een biertje op ons terrasje en gaan vervolgens nog een rondje wandelen door de tuin.

In de avond gaan we weer bij Topolino's eten, weer een andere salade, lasagne en weer een wijntje erbij. Zo gesmeerd als alles gisteren verliep, zo chaotisch is het nu, geen servetjes, geen bestek, iemand kwam zeggen dat het chaotisch is in de keuken, excuses, maar alles duurt nog even.

Maar vooruit de magen zijn weer gevuld en dan rijden we weer terug naar Idle and Wild. Onderweg zijn we nog een koppeltje Guineafowls.

In onze rondavel drinken we bij zaklantaarn licht nog een glaasje Amarula en daarna gaan we lekker slapen.

Zondag 21-02-2016 4e vakantiedag

We zijn weer rond 6.00 uur wakker en dan gaan we eerst maar eens wat koffie maken en buiten opdrinken. (Er is inmiddels weer stroom)

Vannacht heeft het nog regelmatig geregend en geonweerd, maar nu is het droog, wel bewolkt. De temperatuur is met nu 18 graden wat gematigd na de het dag van gisteren.

Na een rondje door de tuin, waar de vogels het nog een beetje af laten weten, wel een koppel Hadeda ibissen, die komen eerst al schreeuwend over en lopen later over het grasveld.

Wij gaan eerst ontbijten, weer met hetzelfde lekkers als gisteren. Na het ontbijt en toilet maken pakken we onze spullen in de auto en checken uit. We gaan vandaag weer een stukje verderop.

We hebben ruim 100 kilometer te gaan, waarbij het grootste gedeelte over de R40 gaat. We rijden langs diverse dorpen en stadjes, het valt wel op dat er heel veel bebouwing is, overal staan huizen en hutjes.

We rijden tot vlakbij Klaserie en slaan dan af richting Orpen (één van de toegangspoorten het Krugerpark in) Net voor het eerste hek slaan wij af en staan dat bij het hek van het Manyeleti Park.

Eerst komt een dame naar ons toe waar we allerlei gegevens op een briefje moeten invullen, dit briefje nemen we dan weer mee naar een kantoortje 5 meter verderop waar we de toegang tot het park moeten betalen (totaal zo'n 6 euro)

Nu hebben we 2 briefjes, eentje is betaalbewijs, de andere hebben we dinsdag weer nodig om het park uit te kunnen.

We gaan nu rustig toeren over zandwegen naar het Pungwe
Bush Camp. In tegenstelling tot wat er geschreven is in het routeboek, staan er regelmatig richtingsbordjes naar het Camp.

Al snel spotten we allerlei mooie vogels, impala's, een Nyala, wildebeesten en dergelijke. We zien 2 grote troepen buffels rondlopen. Dat is dan nr. 1 van de big five.

We rijden over een brug, waar van de rivier beneden ons nog net een poeltje is overgebleven. Dan ziet Bert ineens dat daar een leeuwin langs de kant aan het drinken is. Dit is echt heel bijzonder! De leeuwin kijkt af en toe eens om naar ons en gaat dan onverstoorbaar door met drinken (ze lebbert aardig door)

Wat is dit gaaf én niet te geloven, we rijden net aan een uur rond in dit park en we hebben nr 2 van de big five gespot.

Deze dag kan al niet meer stuk.

Ook andere kleinere dieren zijn er volop te zien, we zien 2 soorten schildpadden, een prachtig groene kameleon die in slow motion over de weg wandelt, gelukkig kon Bert nog net een noodstop maken. Ook zien we mongoose (dwerg muishond) een paar eekhoorns,

Echt leuk zoveel beestjes als we al gespot hebben.

Na 28 kilometer zandpad, waar we heel lang over gedaan hebben, arriveren we bij Pungwe Bush Camp , gelijkertijd met nog 2 Nederlandse echtparen (die we al in Johannesburg tegen waren gekomen en waarvan we wisten dat we elkaar hier zouden treffen)

We worden ontvangen door 2 mannen, één van hen is Izaak, hij is onze gids voor de komende dagen. Eerst worden we naar onze safaritent gebracht waar we de bagage neerzetten, even de tijd hebben voor een sanitaire stop en dan keren we terug naar de centrale plek: Een groot rieten dak op palen waar zowel een zitje is, als een grote tafel staat waar je ongeveer met 10 man om kan zitten. Eerst krijgen we uitleg over het programma en waar we op moeten letten. ( In het donker mogen we alleen met een gids over het terrein lopen, er staan namelijk geen hekken om het camp. Er zijn maar maximaal 8 gasten want er zijn maar 4 safaritenten. Heel kleinschalig dus.

We hebben nog een uurtje voor de lunch komt (14.30 uur) en ik begin maar weer wat aan mijn dagboek te werken. De lunch bestaat uit wat heerlijke sandwiches met kaas, tomaat, ui en wat pittige kruiden. Verder nog een sapje erbij. Om 15.30 uur moeten we klaarstaan voor een game drive. Een safaritocht op een open jeep. Voorop zit de spoorzoeker en Izaak onze gids rijdt en vertelt wat we onderweg gaan zien. We zien tijdens de tocht de nodige zebra's. giraffen, impala's, koedoe's gnoe's enzovoort. We sluipen met zijn allen het veld in om een neushoorn van dichtbij te zien en gaan dan verder op zoek naar leeuwen.

Uiteindelijk na veel speuren, hebben we even een stop voor een "sundowner" maar net als iedereen voorzien is van een biertje of dergelijke ontdekt Izaak wat gieren die een stukje verderop wat "zenuwachtig" rondhippen. Met onze biertjes rijden we een klein stukje verder en ja hoor, daar liggen een aantal volwassen leeuwen met jongen heerlijk te knagen aan een voormalige gnoe. Echt geweldig, sommige zijn aan het eten, een van de jonge leeuwtjes draait zich eens lekker op zijn rug om uit te rekken. Wat een spectaculair gezicht! Terwijl de jeep rustig wat rondjes maakt langs de leeuwen zodat we ze allemaal goed kunnen zien, zien we de gieren op een afstandje staan en zien we een stukje verderop zelfs jakhals, die daar de boel eens rustig bekijkt.

Na al dit moois keren we langzamerhand weer terug naar het camp, het is intussen donker geworden, Onderweg zien we nog wat konijntjes, eekhoorns over de weg schieten. Om 20.00 uur zijn we weer terug in het camp en gaan we met de gids en Loeti, de eigenaar naar onze safaritenten voor een sanitaire stop. Onder begeleiding gaan we weer terug en zitten dan met elkaar rond een kampvuur met een drankje en kletsen we oer van alles en nog wat. Intussen wordt de tafel gedekt en om 21.00 uur kunnen we aan tafel.

Vooraf is er een lekker soepje, vervolgens gebraden kip, bloemkool, gegrilde aardappels, pompoen en een bietensalade. Tot slot krijgen we een soort chocoladetaart.

Intussen hebben we tijd om gezellig te kletsen met elkaar. Leuke avond wel zo! Na het eten worden we onder begeleiding naar de safaritenten gebracht. Helemaal verlicht met olielampen en met een houtvuurtje is het water opgestookt zodat een warme douche genomen kan worden.

Ook al is het nog best wel vroeg, we duiken lekker de bedjes in, morgen gaat de wekker al weer om 5.00 uur.

Maandag 22-02-2016 5e vakantiedag

Vandaag een bijzondere dag voor mij, ik vier mijn 60e verjaardag. Wel vroeg op, de gids komt ons wekken. Omdat het al licht begint te worden, mogen we nu zonder begeleiding naar de "loungeruimte" wandelen. Vannacht hebben we een aantal hyena's rond onze tent gehoord en ook nog wat andere intrigerende bush geluiden.

We regelen een bakje koffie (er staan bekers, nescafé, melk en suiker, het hete water staat in een grote ketel klaar op het houtvuur. De andere komen ook al snel en na een kop koffie en/of thee vertrekken we voor de gamewalk.

We gaan aan de wandel zo'n 3 uur lang waar we door de gids (met geweer) en de sporenzoeker allerlei uitleg krijgen over de omgeving, sporen, planten, dieren, dierenpoep en zo meer. Erg interessant allemaal.

We zien giraffes, zebra's, impala's en meer van dat spul. Verder zien we ook heel veel vogels en ook daar weet de gids veel over te vertellen (best leuk, kleinere dieren vallen vaak buiten de verhalen van gidsen)

We wandelen over kleine paadjes, gemaakt door het wild en steken heel wat op, bijv. het belang dat olifanten hebben voor het bos, alleen al door het omduwen van bomen, of het kaal eten van de bast.

Het is zo'n 20 graden op dit moment en dus minder warm dan de afgelopen dagen.

We stoppen onderweg even om een appeltje te eten, gezeten op een omgevallen boomstam. Daarna wandelen we nog een stukje verder, horen nog een leeuw in de verte, maar het grote wild laat zich niet zien.

Tegen 9.00 uur zijn we weer terug in het camp en dan gaan we ontbijten. De eerste gang is een stuk meloen, dan volgt havermoutpap, maar dan geserveerd met kaneelsuiker en een scheutje drambuie, apart maar wel heel lekker. Zelfs zo lekker dat ik nog maar een beetje ga halen. Daarna gaan we aan de 3e gang, buiten op het vuur zijn gebakken eieren, gebakken tomaat, gebakken aardappels met ui, gebakken champignons en bacon. Daarbij nog wat toast. We laten het ons prima smaken, maar we hebben dan ook al een flinke wandeling achter de rug. Het toetje zijn vers gebakken scones met boter en jam. Maar hier haak ik af, genoeg gegeten en zoetigheid heb ik zeker geen trek meer in.

Bij het eten hebben we een lekker sapje en voor degene die nog meer trek hebben is er ook nog yoghurt. Een riant bush-ontbijt dus!

Na het ontbijt gaan we even lekker douchen (het water is inmiddels opgestookt door middel van een houtvuurtje) en daarna ga ik even zitten schrijven in mijn boek. De ochtend is al een heel stuk op weg (we gingen geloof ik pas ver na 10.30 uur van tafel af.)

Als Bert ook gedoucht is en de koffie op is, gaan we met eigen auto een rondje rijden door het park, we rijden het doorgaande zandpad 😊 af en later weer terug. Al snel spotten we de eerste zebra's, impala's en wrattenzwijnen. Ook zien we een aantal grote roofvogels en heel veel prachtig gekleurde andere vogels. Heel mooi. Dan rijden we langs een groepje olifanten (wat zijn ze toch groot, zo naast je auto!)

Ook spotten we de nodige buffels, giraffen, wildebeesten, nyala's en waterbokken, er zit hier echt heel veel wild. Intussen begint het wel heel licht te miezeren, het is wel nog steeds ongeveer 22 graden. Dus vooruit, de natuur hier kan best een slok water gebruiken!

We rijden tot aan een grote poel, die eigenlijk ook zo goed als droog is, er is maar weinig water over, hier zien we wat gieren rondhobbelen, maar we kunnen niet zien of er ook aas ligt in de buurt. Een stukje verderop staan 2 maraboe's met de poten in het water.

We besluiten hier maar te gaan keren en rijden dezelfde weg weer terug, ook nu zien we weer volop wild. 2 Nyala mannetjes lopen voorzichtig rondjes om elkaar met de staarten in een krul omhoog en een hoog opgezette rug. Beetje uitdagen van elkaar zo te zien. We rijden verder en zien op een gegeven moment de andere Nederlanders met hun auto stil staan op de weg, er is een kudde buffels aan het oversteken en één van de buffels staat midden op de weg en zo te zien staat hij daar voorlopig prima.

Het duurt zeker een kwartier voordat de buffel besluit om toch maar eens op zij te gaan en dan kunnen we er eindelijk door (die anderen blijven in eerste instantie staan, vinden de buffel langs de kant van de weg schijnbaar ook nog te eng) Maar als wij er langs zijn durven ze toch ook te rijden.

We moeten nog wat stukjes zandweg over, die vrij slecht zijn en onze lage auto heeft daar knap moeite mee ((als we de onderkant in een redelijke staat willen houden!)

Eenmaal terug in Pungwe Bush Camp, wordt de lunch geserveerd, spaghetti met een saus van verse tomaten. Na de lunch (die hier pas om 14.30 uur wordt geserveerd) is het tijd om de spullen bijelkaar te zoeken voor de game drive. We klimmen weer op de jeep en gaan weer op zoek naar wild, het is heerlijk om zo rustig rond te rijden en te speuren naar allerlei leuks. We zien weer van alles (het gewone spul zoals de kamp eigenaar het noemt) olifanten, zebra's giraffen enzo. We rijden tot aan de grens met Krugerpark en SabieSand (Sabiesand is ook een privé gamepark) We zien dat er inderdaad geen hekken meer staan tussen de parken.

Maar het is niet toegestaan om zomaar van het ene naar het andere park te gaan. (Altijd via de officiële poorten, waar je dan eerst toegang moet betalen.) We rijden dan terug en zien ineens in een droge rivierbedding wilde honden liggen. Het zijn er wel 12, 2 volwassen dieren en de rest zijn pups. Dat is bijzonder, deze beesten zie je niet zo vaak!

Intussen hebben we al een paar regenbuitjes te verwerken gehad, we rijden nu zonder pauze terug naar het camp waar we om even na 19.00 uur aankomen. Met de gidsen wandelen we naar onze tent voor een sanitaire stop en ook begeleidt keren we weer terug naar het hoofdkamp.

Eerst weer een drankje bij het haardvuur en om 21.00 uur wordt het diner geserveerd. We krijgen eerst weer een heerlijk soepje en vervolgens beefstew, rijst, boontjes en een salade. Smaakt weer lekker. Het toetje is vandaag milktart, een Zuid-Afrikaanse specialiteit. Na het eten worden we weer naar onze safaritenten worden gebracht. Op tijd naar bed, morgen om 5.15 uur weer opstaan!

Al met al een prima verjaardag 😊

Dinsdag 23-02-2016 6e vakantiedag

We zijn vroeg uit de veren en Izaak komt ons tegen 5.30 roepen. We gaan eerst een bakkie koffie drinken bij het haardvuur, vandaag gaan we als enigen mee uit wandelen.

We gaan aan de wandel met Izaak en de sporenzoeker. Eerst wandelen we weer in de richting van de pomp die aangezet wordt zodat er water opgepompt wordt voor de drinkplaats voor de dieren.

Dan gaan we weer door met wandelen, Izaak vertelt ons heel veel over de bomen en planten die we onderweg tegenkomen. Zo zien we een bepaalde doornplant die door de mensen hier worden gebruikt als er iemand hier in de bush overlijdt en wordt begraven. Er wordt dan een tak op het graf gezet, om de geesten de weg laten wijzen.

We zien ook de struik waar de rooibosthee vandaan komt en nog veel meer. We zien ook weer heel veel vogels, de dieren laten het vanmorgen een beetje afweten, maar alleen al het wandelen in de mooie, afwisselende natuur is heerlijk. We zien wel wat slakkenhuizen van de reuzenslak, de holletjes van een spin die in de grond zit en met zijn web het holletje afsluit, we zien ook dat er heel veel schorpioen holletjes zijn: van klein naar groot.

Met een korte stop om weer een appeltje te eten, maken we toch weer een tocht van 2 1/2 uur. Het was prima naar ons zin. We zijn even na 8.30 uur weer terug in het camp waar al snel het ontbijt geserveerd wordt. Ook vandaag starten we met een pap van een soort graan, dat alleen hier in Afrika voorkomt. De pap ziet er wat onooglijk, chocoladebruinig uit, maar smaakt verrassend lekker. (Van deze graansoort wordt ook een soort bier gebrouwen)

Na de pap staat weer het "greasy" deel op het programma: roerei, witte bonen in tomatensaus, worstjes, gebakken aardappels. We laten het weer lekker smaken. Er is ook een soort papaya vooraf en als toetje zijn er muffins. Lekker sapje erbij!

Na het ontbijt schaffen we nog wat handwerk aan en rekenen onze drankjes af en gaan dan nog even naar de safaritent terug voor wat sanitaire zaken en de laatste spullen in de backpacks stoppen. Dan gaan we richting de auto, maar de heren gidsen staan erop om onze bagage te sjouwen, nou ja vooruit dan maar. Na nog een praatje met de eigenaar stappen we in de auto en gaan op weg naar onze volgende bestemming.

Eerst moeten we de 28 kilometer terugrijden over de zandpaden van het park, hier hebben we onderweg weer genoeg te zien aan de nodig beesten. We moeten door de slechte wegen vanzelf wel rustig rijden, maar we blijven niet al te lang treuzelen, we hebben nog een flink stuk te gaan vandaag!

We rijden het hek van Manyeleti uit en staan dan meteen voor het 1e hek van Kruger. We krijgen een formuliertje die we moeten invullen voor we bij de receptie zijn. We moeten hiernaartoe ongeveer 8 km rijden. Bij de receptie krijgen we een toegangspas voor Kruger en hier kopen we ook een mooie wegenkaart/ map met vele wetenswaardigheden over Kruger en zelfs een aftekenkaart voor de meest algemeen voorkomende dieren, vogels en planten.

Na 50 meter gaan we dan echt het Krugerpark in en voor we het weten zien we giraffes, zebra's apen, wrattenzwijnen, hopen impala's en prachtige vogels ( ik kan meteen de kaart gaan afvinken😊

Het lijkt of de beesten hier iets meer gewend zijn aan auto's, ze gaan er minder snel vandoor als in het Manyeleti Park.

Inmiddels is het al na 12.00 uur en gezien de afstand die we moeten rijden en het langzame tempo waarin we rijden, besluiten we voorlopig de asfalt weg te volgen en niet de zandwegen. Wel rijden we af en toe korte "loops" of stukjes naar een waterplaats of dergelijks.

We zien echt heel veel dieren en al snel staat de big five teller al op 2: Buffels en Olifanten. We maken even een stop in een kamp voor het toilet en kopen een ijsje, dat smaakt best met temperaturen rond de 25 graden. We vervolgen de weg richting Tshokane en zien dan een afslag naar een uitzichtpunt genaamd Baobab, we rijden het zandpad in en zien dan een aantal auto's stil staan. En ja hoor: daar ligt een nog jonge Luipaard heerlijk op zijn gemak in de boom te hangen. Geweldig om te zien, af en toe beweegt ie eens wat, beetje zichzelf wassen en verder laat hij zijn poten aan weerskanten van de tak bungelen!

Dat was een mooie ervaring en ja big 3 nu.

We gaan dan maar weer verder en zien volop dieren, we treffen het echt. Na een poosje de volgende verrassing: er ligt een stukje van de weg af rondom een bosje een hele troep leeuwen. Mannetjesleeuw ligt vooral te slapen, sommige dames staan af en toe eens op om een rondje te draaien en vervolgens weer neer te ploffen.

We gaan verder rijden, want door de bewolking begint het toch al wel wat donkerder te worden, we moeten trouwens om 18.30 in het Lower Sabiekamp zijn. Maar liever zijn we wat vroeger.

Na weer een stukje rijden zien we 2 neushoorns oversteken en in de graskant lopen er nog 2. We hebben echt heel veel geluk vandaag, We zijn nog geen 5 uur in het Krugerpark en we hebben al de big five gezien!

Al verder rijdend zien we nog de nodige neushoorns en uiteindelijk zien we er wel 14!

We gaan weer verder naar Lower Sabie en dan komen we ook nog een aantal nijlpaarden tegen die aan het grazen zijn en eentje loopt er rustig over de weg. Vlak bij het kamp, zien we nog wat mooie reiger-achtigen en een krokodil. Echt super wat we gezien hebben!

We rijden naar het kamp en melden ons aan, daarna gaan we meteen wat boodschappen doen, we moeten zelf voor ons ontbijt zorgen morgen. We zoeken onze safaritent op, deze heeft een kleine veranda en een keukenblokje buiten, verder is binnen ook alles wat je nodig hebt.

We installeren ons een beetje en besluiten dan om meteen maar te gaan eten, het is inmiddels bijna 19.00 uur. Er is een Mugs and Beans restaurant met een groot terras uitkijkend over het water (alleen is het inmiddels heel donker en zien we niets meer, wel horen we het geknor van de nijlpaarden)

We hebben wel een tafeltje vlak langs de terrasrand, maar het enige wildlife wat we nu bemerken zijn de vliegende mieren die ons een poosje plagen! We bestellen een lekker wijntje en een Mexican fiësta schotel (allerlei kiphapjes, tortilla's, jalapenopepers in een deegjasje, spiesjes met vlees en allerlei sausjes zoals guacamole erbij.

Smaakt goed. Na het eten zoeken we onze safaritent op en drinken daar nog een glaasje op onze veranda, tot het bedtijd is.

Tot: 0.144s; Tpl: 0.025s; cc: 6; qc: 26; dbt: 0.0635s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb