Zuid-Afrika-Botswana-Zimbabwe 2019 4

Published: October 6th 2019

Makgadikgadi NP naar OR Tambo Airport

Boteti rivier bij KhumagaBoteti rivier bij KhumagaBoteti rivier bij Khumaga

Onderweg naar het zuiden van Botswana
Beste meelezers: wij zijn alweer thuis, hier het slot van onze mooie reis. Intussen heb ik overal foto's bijgezet. Er staan ook al 2 filmpjes in: Kijk in blog 2 naar ons helikopteravontuur. Volgende filmpjes gaan de komende tijd komen. Kijk dus nog eens een keertje. Wij hebben genoten, ik hoop jullie ook van onze verhalen en foto's!

DINSDAG 01-10-2019 19e Vakantiedag

Vandaag gaan we dit park weer verlaten. De nacht was wat onrustig: deels door het nog herbeleven van de middag, deels door het geluid van de onafhankelijkheidsfeesten, er was tot 7.00 uur muziek uit het dorp te horen!

Eerst maar koffie, sap en een pannenkoek, boeltje opruimen, afwasje doen en dan zijn we reisvaardig. Uitgezwaaid door onze Zuid-Afrikaanse helpers gaan we op weg. Bij de gate van het Makgadikgadi National Park moeten we ons uitschrijven en nog de toegangstickets betalen. De man die over het geld gaat en die bij aankomst bezig was met de voorbereidingen van het feest, is nu bezig met opruimen en helaas kunnen we niet betalen. Pech voor hun, maar wij hoeven straks niet te pinnen voor het volgende park.
Veel stofstormen onderwegVeel stofstormen onderwegVeel stofstormen onderweg

Onderweg naar het zuiden van Botswana

We hebben ongeveer 390 kilometer te gaan vandaag: we moeten weer richting Zuid-Afrika gaan rijden. Onderweg best een afwisselend landschap: zoutvlaktes, verderop enorme lege kale vlaktes van de Kalahari (waar we af en toe stofstormen zien en we door een soort mist rijden) en als we zuidelijker komen wordt het wat heuvelachtiger en zien we een aantal mijnen. Hier in Botswana worden onder andere diamanten gevonden.

We komen langs de nodige huttendorpjes, kleine stadjes, en ineens een enorm luxe hotel. De bijzonderheden zijn voornamelijk koeien, geiten en ezels die regelmatig de weg oversteken (een weg waar je 120 mag op sommige stukken) Er begint wat bewolking te komen, waar de zon soms achter schuil gaat, het is dan ook wat minder warm.

Verder is er niet veel noemenswaardig te vermelden, we rijden lekker door met wat gedownloade muziek, die we lekker mee kunnen zingen ?

Uiteindelijk arriveren we om 13.00 uur bij Khama Rhino Sanctuary, hier gaan we vannacht kamperen. Na het inschrijven en betalen van de “entrance fee” halen we in het winkeltje een plattegrond van het park en gaan we op zoek naar de campsite. We staan op nummer 9: een grote plaats, met in
KalahariKalahariKalahari

Onderweg naar het zuiden van Botswana
het midden een prachtige grote dikke boom.

We gaan even lekker zitten en drinken wat en gaan dan een game drive maken. Er zijn een aantal waterpoelen, hier gaan we op zoek naar neushoorns. We zien eerst wat waterbokken (die een mooie witte ring: soort schietschijf op hun kont hebben) springbokjes, steenbokjes.

Langs de kant van het zandpad, ligt een dood dier, we kunnen niet thuisbrengen wat het is. Dan zijn er ook weer volop impala’s en koedoes. We komen bij de 1e poel “Malema’s Pan” ook hier zijn wat bokjes te zien en enkele watervogels.

We rijden verder naar de “Serwe Pan”, ook een waterpoel, intussen de omgeving afspeurend naar dieren. Bij de waterpoel zit een groep gieren, verder de grote Kori Bustards, een aantal kieviten en nog wat steltlopers. We rijden de “Pan’s edge drive” één van de routes door het park. We zien zebra’s, giraffes en oryxen, maar hoe we ook speuren tussen alle bosjes in, geen neushoorns te bekennen.

Maar wie weet hoeveel we er allemaal al gepasseerd zijn, je ziet dieren soms pas als je er nog maar een paar meter vanaf bent, zo goed gecamoufleerd zijn ze. (Zelfs grote dieren
KalahariKalahariKalahari

Onderweg naar het zuiden van Botswana
als olifanten en giraffes zie je pas op het laatste moment)

We komen uit bij een ”Bird Hide”, een vogel schuilhut. Hier is een verscholen waterpoel tussen de bomen waar inderdaad veel vogels zitten: parelhoenders, duiven, go-away birds, duiven, mooi gekleurde vogels, zowel in de bomen, als water drinkend uit de poel, of rondlopend om het water.

We zien een beest rondlopen, het moet een mangoest (slender mongoose) zijn, maar hij lijkt veel groter. In ieder geval: we blijven hier een poosje zitten kijken.

We vervolgen onze rondrit en dan; jahoor over het veld komt in de verte een neushoorn aan! We zijn vlak bij Malema’s Pan, daar is de neushoorn naar op weg. En inderdaad, hier gaat hij waterdrinken. We staan een poosje te kijken, als de neushoorn wegloopt, rijden we nog eens naar de Serwe Pan, maar hier is niet veel te zien.

We rijden terug naar de eerste waterpoel en zien dan een 2e neushoorn aan komen lopen. We kunnen aan zijn hoorns zien dat het een andere is. De 1e had één lange hoorn, deze heeft er twee.

De zon is al flink aan het zakken en
Een dorpjeEen dorpjeEen dorpje

Onderweg naar het zuiden van Botswana
we mogen na zonsondergang niet meer rijden, maar we blijven nog even kijken. Er staan ook een paar rangers en er is een camera vlak bij de poel neergezet. Als de neushoorn vlak bij de poel is, wordt er met afstandsbediening een foto gemaakt, waarop de neushoorn van schrik een sprong ervan weg maakt. Even later gaat hij toch maar drinken.

Wij rijden terug naar de campsite en trekken wat anders aan (vooral iets warms, het is erg fris geworden. Dan rijden we naar het restaurant, vooraf bestel ik soep en Bert salade. Nee er is geen sla, dus geen salade voor Bert. Dan ook maar soep.

Even later: nee, er is ook geen soep en meer keus aan voorgerechten is er niet Gelukkig is de T-bonesteak en voor mij de gegrilde kip er wel. En we eten er goed van. Tot slot nog een erg lekker stukje taart en we drinken er een lekker wijntje bij.

Intussen hebben we nog net onze berichten kunnen checken er is hier wifi. We rijden in het donker terug naar de campsite en duiken meteen de tent in. Het is erg koud geworden, ook door de flink harde wind.
MijngebiedMijngebiedMijngebied

WOENSDAG 02-10-2019 20e vakantiedag

We staan weer vroeg op, we willen voor we op weg gaan naar ons volgende adresje nog een rondje door het park maken. We zijn om 6.00 uur dus helemaal reisvaardig. We rijden eerst nog maar eens naar de 1e poel waar we gisteren de neushoorns hebben gezien. Er zijn nu alleen wat impala’s te zien.

We rijden wat wegen die we gisteren nog niet gedaan hebben, we zien weer springbokkies, koedoes, een paar oryxen en wildebeesten en zien dan ineens een neushoornmoeder met jong snel het zandpad oversteken! Tot slot rijden we nogmaals langs de Serwepan, maar die is op de watervogels na verlaten.

Nu rijden we dan maar naar de uitgang, in de shop scoor ik wat souvenirtjes, we moeten tenslotte de laatste pula’s opmaken. Dan gaan we op weg naar de grens met Zuid-Afrika, dat is ongeveer 200 kilometer rijden. De weg ernaar toe is niet zo boeiend, veel koeien en geiten weer langs de weg, wat dorpen en hutten. We zetten dus maar weer een muziekje aan. Intussen typ ik wat wetenswaardigheden in mijn blog. Dat lukt heel aardig al
Koeien op de wegKoeien op de wegKoeien op de weg

rijdend.

We komen bij de grens aan. Eerst de Botswaanse grens hier krijgen we een stempel in het paspoort, moeten de gegevens van de bestuurder in een boek invullen en een briefje met wat stempels, waarmee we met de auto de grens over mogen. Het briefje mogen we dus 50 meter verderop alweer inleveren.

We rijden door naar de Zuid-Afrikaanse grenspost. Het is hier enorm druk met grote vrachtwagens (voornamelijk met koper uit Zambia). Er is geen aparte route voor personenwagens dus het is aansluiten. Hier moeten we weer wat stempels in ons paspoort halen en dan langzaamaan, stukje voor stukje naar de laatste controle. We moeten even de auto openmaken: maar de douanier zegt: oké, tourist stuff, i trust you! En zo kunnen we doorrijden. Het heeft al met al niet langer dan drie kwartier geduurd!

Meteen na de grens ziet de omgeving er anders uit, veel landbouw, dus groene velden, na alle droogte het laatste stuk in Botswana. De dorpen zien er ook anders uit, andere bouwstijl, beetje groter, grotere winkels en dergelijke.

Ons doel van vandaag zijn de Waterberg Mountains en het daarin gelegen Marakele National Park. We zien voor ons
SpringbokkieSpringbokkieSpringbokkie

Khama Rhino Sanctuary
al snel bergen opdoemen en de weg slingert zich dan zachtjes aan omhoog. Na al het vlakke land van de afgelopen dagen is dit een hele afwisseling en bovendien zijn het prachtig gevormde bergen. Heel mooi hier. Na kilometers asfalt, moeten we dan weer eens een stuk gravel over (niet voordat we maar weer eens een controle hebben gehad, je moet hier ontzettend vaak je gegevens achterlaten: vast geen wet op de privacy hier)

Na de gravel road moeten we nog 100 meter asfalt en dan hebben we onze bestemming bereikt. Het is een Nationaal park, dus weer papieren invullen, een toegangsticket betalen en we bespreken een “morning drive” voor morgenochtend.

We rijden naar onze campsite: Bontle Rest Camp.Op de campsite lopen wrattenzwijnen en impala’s rond en er komen meteen wat nieuwsgierige vogels kijken

Hier zetten we snel een bakkie koffie, maar nemen deze weer mee in de auto. Er is een uitzichtpunt 24 kilometer verderop, hier willen we heen rijden en we moeten zorgen voor donker terug te zijn. We rijden eerst een stuk zandpad, door het ene gedeelte van het park. Hier zijn vooral minder gevaarlijke dieren aanwezig. Na een kilometer of 8 rijden komen
ImpalaImpalaImpala

Khama Rhino Sanctuary
we bij een tunnel onder de weg door uit en moeten dan een hek door.

Hier zijn we in het andere gedeelte van het park, hier kun je de big 5 vinden. De weg gaat nu omhoog en is op steeds meer stukken verhard. De weg wordt smaller en steiler. We zien op een enkele koedoe en wat baboons, geen dieren, zeker geen big 5!

Maar de omgeving is echt heel mooi! We klimmen steeds verder omhoog, de weg wordt nu echt steil en naast ons flinke afgronden. Hoe hoger we komen hoe meer we zien van de omliggende bergen. Op de top aangekomen: hier staan een aantal telefonie enzovoort masten. De uitzichten zijn geweldig! Hier moet zich een enorme kolonie Kaapse gieren bevinden, 300 paren. Ik zie er eentje vliegen!

Er staat een bankje en hier genieten we even van al het mooie, de vogeltjes die langs komen en heel dicht rond om ons komen. Ik zie een klipdassie wegschieten, maar die laat zich daarna niet meer zien.

We gaan dan weer aan de afdaling beginnen, net onder de top zien we een klipgeit. Die waren we nog niet tegengekomen. Het eerste steilste stuk afdalen,
Springbok en ImpalaSpringbok en ImpalaSpringbok en Impala

Khama Rhino Sanctuary
vind ik redelijk eng, maar als we wat lager aangekomen zijn en de afgronden niet meer zo diep, genieten we volop van het mooie landschap, dat in de ondergaande zon een prachtige gloed heeft.

We speuren in de rondte naar dieren, helaas ook nu weinig te zien, maar de rit is geweldig, We gaan het hek en de tunnel weer door en rijden dan terug naar onze campsite. Hier gaan we eerst even rustig zitten met een glas wijn. We zijn inmiddels al uren op pad! En er is een mooie zonsondergang!

Dan gaan we koken: ik maak een salade van de laatste ingrediënten die we hebben, omdat de alufolie op is, maken we een aardappelgerecht in de dutch oven met ui, tomaat, knoflook en kaas. We hebben nog een blikje corned beef en dat gaat op de gril.

We laten het ons smaken en zitten dan nog eens wat sterren te kijken en te praten met een glas wijn erbij!

DONDERDAG 03-10-2019 21e Vakantiedag

We staan vandaag extra vroeg op: de wekker gaat om 4.30 uur. Snel warm aankleden, we hebben al zoveel mogelijk opgeruimd, dus de tent inklappen en
Blacksmith LapwingBlacksmith LapwingBlacksmith Lapwing

Khama Rhino Sanctuary
dan op weg naar de receptie. Hier staat onze gids voor vanmorgen al te wachten.

Ik kan heerlijk voorin naast hem zitten, Bert zit wat hoger achter mij. De gids vertelt ons dat we eerst een aantal gasten moeten ophalen in een ander deel van het park 22 kilometer verderop. We rijden wel buitenom over de gravelweg en de gids zet er flink de vaart in: Hij heeft eigenlijk maar een kwartier om deze afstand te overbruggen.

Aangekomen bij hun guesthouse wordt er wat gemopperd door degenen die we moeten ophalen, op het laat aankomen, het blijkt dat ze niet duidelijk hadden gekregen of de tocht echt wel doorging en nu zijn ze ook nog niet helemaal startklaar. Het is inmiddels 5.30 uur en nu zouden we al bij de volgende campsite moeten zijn.

We rijden door naar deze campsite om de laatste mensen op te halen en onderweg zie ik een Afrikaanse Civetkat, leuk nog nooit eerder gezien! Dan gaat de speurtocht door het park beginnen! We rijden allerlei rondjes om op zoek te gaan naar leeuwen of luipaarden, maar ondanks alle verse sporen die we zien, laten deze beesten zich niet zien.

Intussen is
Drinkende girafDrinkende girafDrinkende giraf

Khama Rhino Sanctuary
het licht geworden en komt de zon op, we genieten in ieder geval van de mooie natuur hier. We zien wel giraffes, zebra's, koedoes en impala's en dan zien we wel een groepje neushoorns, het zijn er 4 en er is een jong bij. Dat is wel weer bijzonder. Af en toe rijden we het park uit door allerlei hekken, om dan een stukje verder via een ander hek weer naar binnen te gaan. We maken echt een hele lange safaritocht. Op een gegeven moment komen we bij een poeltje, hier staan een aantal olifanten te drinken en een flinke koppel impala's, vlak hierbij signaleren we een groepje koedoes. We rijden een stuk verder en dan horen we een raar geluid: er zit een stuk ijzerdraad aan één van de wielen. Met moeite krijgt de gids hem los: het blijkt een strik te zijn: hier zijn stropers aan het werk geweest 😞

Uiteraard, neemt de gids de strik mee! Intussen horen we van mensen die gisteren ook al een safari hebben gemaakt, dat ze 1 1/2 uur door een olifant zijn achtervolgt, de gids legt uit dat dit vaak een bronstige mannetjesolifant is en dat ze dan
Meneer ImpalaMeneer ImpalaMeneer Impala

Khama Rhino Sanctuary
erg vervelend kunnen doen. En jahoor even later rijden we een olifant tegemoet en het is diezelfde olifant van gisteren! Hij komt op de auto af en als de gids achteruit rijdt, blijft hij ons volgen. We rijden op een smal pad, dus snel achteruit gaat niet en draaien al helemaal niet! We rijden nog eens snel op de olifant af, maar ook dit helpt niet om hem weg te jagen. De gids pakt zijn geweer en rijdt intussen toeterend op de olifant af, gelukkig gaat hij nu wel opzij, maar loopt vlak langs de auto, net aan de kant waar ik zit. Ik vind het echt heel eng en zit een hele poos later nog na te trillen.

(We vragen later aan de gids of hij in de lucht zou hebben geschoten, maar de gids antwoordt: als hij een poging had gedaan om de auto om te gooien, had ik echt geschoten, het was dus wel even serieus gevaarlijk)

We kunnen in ieder geval veilig doorrijden en om het goed te maken zien we nogmaals neushoorns: ditmaal 3 stuks en we komen redelijk dichtbij. We rijden nog wat rondjes, maar verder geen spectaculaire ontmoetingen. Inmiddels is het
OryxOryxOryx

Khama Rhino Sanctuary
9.30 uur geweest en gaan we het eerste groepje terug brengen en rijden dan door het park naar de 2e campsite waar we de anderen afzetten. Wij rijden dan samen de laatste lange rit terug naar de "Maingate". Hier nemen we afscheid van de gids en bedanken hem voor de supermooie tocht. We zouden een rit van 3 uur maken, maar het is nu al bijna 11.00 uur! Onze gids vertelt dat we in ongeveer 2 uur terug naar Johannesburg kunnen rijden.

We rijden terug naar de campsite, hier maken we een brunch, vervolgens gaan we onze bagage goed inpakken, uitzoeken en dergelijke, om tot slot nog een snelle douche te nemen. Inmiddels is alles zo stoffig, dat het geen zin heeft eerst te douchen en dan in te pakken,want echt álles is stof!

Als we klaar zijn is het net na 12.30 uur, als we de navigatie aanzetten zien we dat die 2 uur die de gids benoemde om naar Joburg te rijden ietsje aan de krappe kant was, onze navigatie geeft 3 1/2 uur aan. Én we worden om 16.00 uur terug verwacht bij SA Roadtrippers, de autoverhuurder. Dat wordt dus flink doortuffen! We moeten harder
ZandpatrijsZandpatrijsZandpatrijs

Khama Rhino Sanctuary
rijden dan we eigenlijk prettig vinden.

We rijden al snel de bergen uit, komen door wat grotere stadjes, het verkeer is tamelijk druk en we moeten veel vrachtwagens inhalen om toch een beetje het tempo erin te houden.

Hoe dichter we bij Pretoria en Johannesburg komen hoe breder en drukker de wegen worden, niet echt leuk om te rijden, zeker niet na zoveel dagen smalle zandwegen en dergelijke. Maar goed, 12 minuten voor 4 uur zijn we bij een tankstation, vlak bij de verhuurder om onze tank vol te gooien. Ik weet geen huisnummer van het verhuurbedrijf en onze navigatie stuurt ons net de verkeerde kant de straat in en we moeten een extra rondje rijden.

Klokslag 16.00 uur rijden we de poort binnen, pffff, wat een rit!

Amy, de dame die ons hielp bij vertrek is er weer en de manager uit Kaapstad. We hebben leuk contact, maar ja, we hebben wel de nodige schade van ons avontuur in de Makgadikgadi Pans. Volgens hun zijn we niet verzekerd voor eenzijdige ongevallen, we gaan nog horen wat we moeten betalen. Maar ze gaven wel aan, ons nog graag eens terug te willen hebben als klant.....
Mooi vogeltjeMooi vogeltjeMooi vogeltje

Khama Rhino Sanctuary

We nemen afscheid van Amy en dan brengt de manager ons naar het vliegveld. Hier kunnen we bij een self-service inchecken. Het is een beetje heen en weer geloop. We moeten naar de gate in vertrekhal A, daar hebben we ons dan ook ingecheckt, maar dan moeten we de bagage in hal B afgeven (aan de andere kant van de luchthaven op een andere etage) en dan weer terug naar hal A!

We krijgen de nodige controles: bagage, douane en dergelijke, maar we hebben nog genoeg tijd! het is net 18.00 uur en we moeten om 22.30 uur boarden. We hebben nog aardig wat randen over en zetten deze dan ook om in wat cadeautjes en souvenirs en een fles Amarula, dat lekkere likeurtje uit Zuid-Afrika 😉 We kunnen een paar uur gratis wifi gebruiken en dus kijken we naar onze mail en dergelijke. Bij een koffiebarretje nemen we een cappuccino en zitten daar nog wat te bloggen en foto's up te loaden.

Het wachten is op zich niet zo erg, maar we zijn aardig gewend geraakt aan vroeg slapen en we krijgen het op een gegeven moment wat moeilijk. Maar de tijd om in te
ZandpatrijsZandpatrijsZandpatrijs

Khama Rhino Sanctuary
stappen breekt aan en wordt er geprobeerd in relatief korte tijd veel mensen het vliegtuig in te krijgen: Het vliegtuig zit helemaal vol.

We vertrekken uiteindelijk iets te laat en vliegen in de richting van Botswana (we vliegen aardig over het deel van Botswana waar we geweest zijn) Er worden flesjes water uitgedeeld en een vochtig doekje om op te frissen (ondanks de douche vanmorgen is dat geen overbodige luxe 😊

VRIJDAG 04-10-2019 22e Vakantiedag

We krijgen nog een warme maaltijd geserveerd, maar dan is de nieuwe dag al begonnen. Het is rijst met kip-curry, een koolsalade erbij en een cake als toetje (die ik doorgeef) verder een broodje, crackers met kaas. We krijgen er een klein flesje wijn bij en daarna wordt koffie en cognac geserveerd, waar ik de koffie maar oversla, ik wil nog wel wat zien te slapen!

De komende uren lukt het om wat te dommelen, echt slapen lukt toch niet zittend in een stoel. Om 5 uur ben ik klaarwakker, ik zoek even het toilet op en ga op zoek naar iets drinkbaars. Eerst een glas water en dan gaat de stewardess net
Greater KoedoeGreater KoedoeGreater Koedoe

Khama Rhino Sanctuary
koffie zetten. Lekker, daar wacht ik dan maar even op! Na de koffie en een babbeltje met de stewardess zoek ik mijn stoel weer op.

Ik bekijk de vluchtgegevens op mijn schermpje en zie dat we al boven de Sahara vliegen. Ik zet dan nog maar eens een filmpje op, daar ben je ook al snel weer 2 uurtjes mee zoet. Dan komt er langzaamaan wat meer leven in het vliegtuig. Iedereen wordt een beetje wakker, de lichten gaan weer aan. We vliegen over de Middellandse zee en bereiken Frankrijk. Dan wordt er een ontbijt geserveerd: Omelet, broodje erbij, fruit, yoghurt, sapje, koffie, water. Prima!

Dan gaat de piloot de daling inzetten en landen we om ongeveer 10.10 uur op de polderbaan van Schiphol. Het is grijs buiten en het miezert 😞 We taxiën naar de gate, maar deze blijkt nog niet vrij te zijn, we taxiën dus nog wat extra bochten. Maar om 10.30 uur staan we aan de gate en dan duurt het nog best lang voor we uit kunnen stappen: we zaten op één van de achterste rijen.

Maar op zich is dat niet erg, voor je door de douane ben en je de
Greater KoedoeGreater KoedoeGreater Koedoe

Khama Rhino Sanctuary
bagage hebt gaat er nog genoeg tijd overheen. Bert geeft collega Willem een belletje dat we gearriveerd zijn en hij staat ongeveer 11.30 uur bij de vertrekhal om ons op te pikken.

Om 12.00 uur komen we thuis, veilig en wel, na een geweldige, bijzondere en avontuurlijke vakantie!!!

ValkjeValkje
Valkje

Vogels bij de BirdhideVogels bij de Birdhide
Vogels bij de Birdhide

Khama Rhino Sanctuary

Tot: 0.103s; Tpl: 0.018s; cc: 9; qc: 32; dbt: 0.0372s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb