Page 11 of Peeke Travel Blog Posts

Europe » Finland » Lapland » Rovaniemi July 8th 2010

Als ik deze morgen ontwaak is de ganse voortent nog gevuld met muggen, alsook gewone vliegen. Ik ruim in de binnentent op en doe dan astronautenpak (lees: regenpak) aan om me in deze barre omgeving te wagen. Ik ruim de tent op en maak dat ik weg ben. Voor toilet en ontbijt is er geen tijd. Ik rijd 20km tot Tervola waar ik inkopen doe en iets eet. Het is best nog vroeg en de baan schiet goed op. Het is ook rustig rijden en de landschappen zijn best mooi in vergelijking met de voorbije dagen. De rustige weg gaat nog voort tot Rovaniemi maar ik besluit om af te slagen terug naar de grote E8 want daar zijn benzinestations en een toiletstop wordt ondertussen noodzakelijk. Met een opgelucht gevoel volg ik verder de E8 waar ... read more

Europe » Finland July 7th 2010

Ik word gewekt door regendruppels. Dit is waarschijnlijk omdat we er gisteren nog grapjes over aan het maken waren. Ik ben te lui om men handdoek binnen te halen dus die wordt lekker nat. Ik ontbijt nog samen met de Duitser en de Pool in de keuken van de camping. Ieder van zich bedenkt wat hij die dag gaat doen. Ik besluit om naar de jeugdherberg van Tervola te gaan. Ik telefoneer alvast om te reserveren maar het nummer is niet toegekend. Ieder vertrekt en we nemen afscheid. Via de receptie bekom ik nog een cashback van 10€. Het was nu een vrouw en ze kon ook niet goed volgen wat er gisteren gebeurt was. In het centrum van Sumi kom ik via een apothekeres te weten dat ik in de bib online kan. Hier moest ... read more

Europe » Finland July 6th 2010

Voor ik in Oulu vertrek ga ik met Tanja nog naar het centrum. Ik hangaar met verschillende winkeltjes koop ik vers brood en nog enkele zoetigheden. Nog even naar de sportwinkel voor een fietshort in afprijzing, gewone inkopen. Sasa komen we ook nog even tegen in het centrum. Rond de middag kruip ik op men stalen ros richting Simo. Ik verlaat Oulu over een rustige fietsweg en geniet nog na van de rustige outskirts van de stad. Voor 30km kan ik het rustige fietspad aanhouden maar dan gebeurt het onvermijdelijke en kom ik op de drukke E8. Onderweg passeer ik nog fietsers die ik later terug zou ontmoeten. Sommige stukken beschikken over een fietspad, de rest gaat over de vluchtstrook. Kort voor een pauze wordt ik achtervolgd door een andere fietser. Het is een Poolse student ... read more

Europe » Finland July 5th 2010

Ik ben vroeg uit de veren voor de rit tot Oulu. Kort na vertrek kom ik al snel op de drukke E8 en dit zou de hele dag zou blijven. De zon schijnt fel en het wordt een warme dag. De weg is zo onaangenaam dat ik maar besluit van een muziekje op te zetten. Ook komen er dazen op het toneel en eentje vind men achillespees. Gelukkig ben ik geen Griekse held en kan ik snel weer op pad.’s Middags lunch ik op een picknickplaats langs de weg. Hier maar ik ook kennis met een nieuw insect, eentje dat bij zijn beet een stukje vlees opeet. Een roofvogel volgt alles slaat alles nauwlettend gade. Na nog een laatste stuk over de drukke weg, waar de fietsstrook niet meer dan 10cm bedraagt, kom ik via rustige ... read more

Europe » Finland July 4th 2010

Het was een rumoerige nacht op de camping. Veel lawaai, veel teveel toiletpauzes en ja ook wat regen. Tegen dat ik het besefte was het al gedaan, gelukkig was men handdoen niet te nat. Iets na 6u ging ik nog eens naar het toilet en men Finse collega was al aan het inpakken. Ik ging voor nog 2 uurtjes slaap. Dit werden der echter 3, oeps. Dan geraakte ik nog aan de praat met een stel Nederlanders op de camping en zo werd het helemaal laat. Er stond immers 120km op het programma. Als ik de camping verlaat, ga ik nog even kijken bij de baai naar het uitzicht. Dan ga ik een stuk over de drukke E8 maar gelukkig is er een fietspad. Dit zie je best veel rondom de steden hier in Finland. 2 ... read more

Europe » Finland July 3rd 2010

Vannacht heb ik een keertje geslapen met men ooglapjes. Ik heb precies toch beter geslapen. Als ik ontwaak is het nog rustig op de Uimaranta of openbare badplaats. Het toilet in het hok is ook weer een ervaring. Nadat alles wat gedroogd heeft, ga ik ervan door. Eerst ga ik richting Evijärvi omdat ik dacht dat dit de enige plek is waar ik inkopen zou kunnen doen, later bleek dit niet te kloppen. Ik passeerde eerst aan een tankstation omat ik de indruk had dat het dorp niet groter was dan dat. Hier binnen stond een opgezette ijsbeer, in opgerichte positie. Dit was best indrukwekkend. Ik ging buiten zonder aankopen en besloot toch maar te zoeken naar het echte centrum. En jawel daar vond ik een supermarkt. Ik heb ook ontdekt dat je lege petflessen kan ... read more

Europe » Finland July 2nd 2010

Veel te laat ben ik weg op de camping! Ik ga eerst nog langs het centrum van Ähtäri voor inkopen. Ik passeer nog een sportwinkel waar ik op zoek ga naar nog een fietsshort en een T-shirt. Een shirt vind ik maar de broek is te klein. Ze proberen me nog een vrouwenmodel aan te smeren maar dat lukt niet meer na Riga. Eindelijk zit ik op de route en tegen het middagmaal geeft de GPS nog meer dan 100km aan. De moed zakt me wat in de sandalen en weg gaat veel te langzaam door het heuvelend terrein. Ik zet maar een muziek je op wat de moraal wat op boost. Het gaat toch al wat vlotter. Ik heb me al voorgenomen van ergens vroeger te stoppen want ik had nog een campingsymbooltje gezien op ... read more

Europe » Finland July 1st 2010

Met het brevet boskakker verlaat ik men idyllisch wildkampeerplekje aan het meer. Via een rustige baan kom ik in Ruovesi waar ik de inkopen voor de dag doe. Ik neem voldoende water mee omdat ik vanavond ook op een wildkampeerplek gok. Nu volgt er een wat drukkere baan maar het verkeer is te doen. Het heeft wat weg van een rollercoaster, op en neer, zo blijft het gaan. Ik merk precies ook wat speling op het voorwiel maar weet het niet goed. Onderweg kom ik nog echte campings tegen maar het is echter nog veel te vroeg om te stoppen. Na Virrut wisselt de hoofdbaan af met rustigere wegen. Voor Ähtäri ga ik een stuk onverhard waar ik dacht te wildkamperen. Ik vind echter geen geschikt plekje en kom al snel terug op de baan. Na ... read more

Europe » Finland June 30th 2010

Ik word gewekt door een huisgenoot van Johanna die op de deur klopt. Langzaam kom ik tot leven en pak wat in. Maar als blijkt dat ik niet direct de deur uit moet, doe ik het wat langzamer. Ik update de blog, doe couchrequests voor Oulu, skype naar huis, mails nazien, route plannen en camping zoeken. Johanna heeft het ook redelijk druk dus voor andere dingen heeft ze weinig tijd. Nadat ik naar de winkel ben geweest, kook ik voor Johanna: Kipcurry met aardappelen. Ze vind het best geslaagd. Na het middagmaal, redelijk laat in de middag vertrek ik. De route die ik op de pc geprogrammeerd had, klopt al niet met de GPS. Die GPS doet trouwens de laatste dagen raar, een zeer grote foutmarge tot 20m en meer. Na eerst op wat grotere wegen ... read more

Europe » Finland » Pirkanmaa » Tampere June 29th 2010

Na een ochtendtoiletbezoek soesde ik nog even voort. Dit even werd nogal lang want het was 11u30 eer ik vertrok! Ik ben ondertussen ook overgeschakeld op Finse tijd na zoveel weken me aan Belgische tijd gehouden te hebben. Vanavond heb ik een slaapadres via Couchsurfing en ik had beloofd om er tijdig te zijn. Ik begon dus aan men race regen de tijd. Het eerste stuk van de route ging weer over een grote, relatief drukke baan. Het duurde ook bijna 40km eer ik proviand kon inslaan en lunchen. Na de lunch had ik een tijdje kalmer baan. Ik kwam via een uitkijktoren die een prachtig zicht over een meer gaf. De natuur wordt ook overweldigender, de bossen en de meren. Na weer een wat drukker stuk, kwam ik via de achterwegen Tampere binnen. Ik vond ... read more

Tot: 0.246s; Tpl: 0.007s; cc: 8; qc: 94; dbt: 0.1104s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb