Page 13 of Peeke Travel Blog Posts

Europe » Latvia » Riga Region » Riga June 16th 2010

Na een laat vertrek op de camping ga ik richting Riga. Voor men vertrek naai ik nog even een drukknop vast aan men keukenhanddoek. Dit even duurt toch even lang, naaien is blijkbaar niet men sterkste ding. Ik geef de fiets ook nog een klein onderhoud. Na een stop bij een tankstation ontdek ik iets later een supermarkt voor wat kleine inkopen. Er passeren nog eens bedelaars maar “ik versta U niet” lijkt deze keer wel te werken. Kort na de middag ben ik na het oversteken van een brug met sterke wind in het centrum van Riga waar ik men gastheer Geoff opbel. Die stuurt me een stuk terug van de reeds bereden weg. Nadat ik men spullen er heb afgezet, rijd ik de stad in. Na de nodige info opgedaan te hebben bij de ... read more

Europe » Latvia » Riga Region » Jurmala June 15th 2010

Vanochtend me een beetje verslapen. Samen met de Duitse meisjes ontbeten dan afscheid genomen. Ik reed eerst terug naar het centrum om inkopen te doen omdat er volgens de routebeschrijving 50km niets zou zijn? Dit bleek achteraf niet te kloppen. De weg op zich was weinig boeiend, wel ging hij rustig door het bos. Onderweg passeerden er nog Polen op de motto die op dezelfde camping stonden die me met getoeter begroeten. In het dorpje Renda was de kerk zogezegd een bezienswaardigheid. Ik vond echter iets verderop een watervalletje in het bos veel mooier. Er was een trappencomplex dat er naartoe leidde. Ondertussen had het ook al een beetje geregend maar scheen de zon al terug volop. Net voor Kandava ging de route onverhard en toen begon het net hevig te regenen. Het zandweggetje werd een ... read more

Europe » Latvia » Kurzeme Region » Kuldiga June 14th 2010

Vroeg uit de veren want ik wil op tijd in Kuldiga zijn voor men voorwiel te laten nakijken. Bij vertrek op de camping wilt de eigenares met nog een stuk met de auto voeren over de slechte weg. Ik bedankt vriendelijk. Dus de slechte weg op, ik reed zelfs een stukje verkeerd. Normaal gaat de route even langs een kustdorpje maar dit wou ik overslaan om kilometers te sparen. Halverwege besef ik het en keer om. Na de nodige stofwolken van passerende auto’s kom ik op een goede weg uit. Deze loopt parallel met kust en Jurkalne dacht ik me te bevoorraden maar geen winkels te bespeuren, wel een tankstation met wat snacks. Ik koop wat pizzabroodjes en een hotdogachtig iets. Deze gaan even de microgolfoven in, lekker wak komen ze eruit. Rare gewoontes hebben ze ... read more

Europe » Latvia June 13th 2010

Voorbije nacht gaf niet echt veel rust. Na 3u slaap, trok de wind aan en ging ik de tent uit om een scheerlijn te spannen. Dit doe ik nooit ma aangezien de positie van de tent niet optimaal was, achtte ik het wel nodig. Tegen de morgen kwam er ook nog regen bij. Een beetje vermoeid, verliet ik onder een grijs wolkendek de camping richting Letland. Na nog een badplaatsje gepasseerd te zijn ging het over een lange saaie baan tot in Letland, daar ging deze nog voor 50km verder. Men voorwiel maakte ook terug een hels lawaai. Hier moet ik toch dringend eens een oplossing voor vinden. In het eerste Letse dorpje dat ik tegenkwam wou ik langs de VVV om te informeren of de fietsenwinkels open waren op maandag en waar ik internet kon ... read more

Europe » Lithuania June 12th 2010

Toen ik vanmorgen de camping verliet, kwam ik kort daarna in Nida, een klein gezellig vissersdorpje. Het krioelde er wel van de toeristen. Ik haalde de eerste Litas af en ging naar de supermarkt voor inkopen voor het weekend. Daarna kocht ik nog in een souvenirwinkel een kaartje voor thuis. Na de jachthaven van het dorp gezien te hebben, volgde ik de fietsbordjes Nr 10. Dit kwa overeen met de GPS. Dit bracht me over een mooi fietspad door een mooi duin -en boslandschap dat de ganse dag zo zou blijven. Dit stond wel in sterk contrast met het Russische stuk dat over dezelfde landtong ging. De zon scheen goed maar er stond wel een fris windje. Ik kroop ook nog even over de duinen om de zee te zien, prachtig! Hier in Litouwen heerst er ... read more

Europe » Lithuania June 11th 2010

Vandaag stond de terugkeer naar de EU op het programma. Rond de middag nam ik afscheid van Vladimir’s moeder en ging ik samen met hem via het dorp terug naar de route. Irena was op de muziekacademie maar ik sprak haar nog kort aan de telefoon. In oktober vertrekt ze op en cruise waar ze de muziek zal verzorgen, waarschijnlijk komen ze langs Zeebrugge dus heb ik haar direct uitgenodigd om België te bezoeken. Vladimir had ik een groot deel meegewandeld maar op het einde van het dorp ging ik er alleen van dorp. Langs een onverharde weg verliet ik Pionerski en kwam ik wonderbaarlijke windmolens tegen. Dat was het laatste dat ik in Rusland verwacht had. Dan ging het verder over een iets drukkere baan en door de warmte was het asfalt gesmolten. De smurrie ... read more

Europe » Russia » Northwest » Kaliningrad June 10th 2010

Vandaag een rustdagje in Rusland. Een beetje langer geslapen na de late nachtconversaties. Bij het ontwaken was enkel Vladimir hier. Beetje relaxen. Tegen de middag kwam zijn moeder thuis die in den naburige school, ze maakte verse groentesoep. Oh dat smaakte na al die instantsoep. Ook nog iets van vlees in een bladerdeegzakje, aparte smaak. Na de middag hebben we nog een wasmachine gestart en dan ging Vladimir even uit huis en toen zijn zuster, Irena thuis was ging ik met haar op pad. We gingen naar de zee waar er een metalen constructie fungeerde als wandeldijk. Er was opvallend veel volk op het strand aanwezig voor een weekdag. We gingen nog even langs het aanpalende bos waar er toch opvallend veel vervuiling aanwezig was. Ecologie is niet echt HOT hier. Hier in het dorp zijn ... read more

Europe » Russia » Northwest » Kaliningrad June 9th 2010

Na iets teveel getreuzel men pensojonat verlaten. Nog even wat inkopen gedaan om met Zloty’s op te maken maar ik heb er nog 50 over, dan richting grens. 3 checkpoints staan met te wachten. Bij de eerste kijken ze enkel men reispas na en visum, de tweede is immigratie waar ik een formulier moet invullen over men verblijfplaats en duur. Op post drie delen ze wat stempelkes uit en wordt de reispas nog eens nagekeken. Dit duurt wel heel erg lang. Hij vraagt iets over de foto en nog een ander document. Ik weet van niets. Dan verdwijnt hij met men reispas. Ik wacht ongeduldig af. Ondertussen staat er nog een officier in een mooi carnavalskostuum rond te draaien. Uiteindelijk mag ik toch vertrekken. Een bord verwelkomt me in het Engels. Ik heb hier maar geen ... read more

Europe » Poland June 8th 2010

Laatste volledige fietsdag in Polen. Vandaag ontdekt dat het al om 5u30 licht was, toen scheen de zon volop maar toen ik om 8u aan de slag ging was het grijs. Snel ingepakt zodat alles zeker droog bleef voor mocht het toch regenen. Dit gebeurde niet en het zou deze ganse dag droog blijven met zelfs regelmatige zonneschijn. Na de supermarkt een dikke 10km op een drukke baan maar al bij al viel dat goed mee. Daarna langs rustige wegen tot Elblag, gezellig en mooi stadje. Even bij de toeristische dienst langs voor een fietsenmaker. Nog even teruggegaan en de jufvrouw laten bellen voor men avondonderkomen. Handig iemand die pools kan! Uiteindelijk niet langs de fietsenmaker geweest maar terug de R1 op. Iets buiten de stad ging het omhoog. Dit was lang geleden, ik voelde het. ... read more

Europe » Poland June 7th 2010

Om 4u werd ik al gewekt door druppels die op de tent neervielen. Vlug de was binnengehaald en verder geslapen. Bij het ontwaken scheen de zon volop. Snel ingepakt want de muggen waren ook al wakker. Dan door centrum Graudenz. Bij Lidl wou ik inkopen doen maar er kwam er eentje bededelen en er stonden er nog 3 dus vertrouwde ik het niet om de fiets daar achter te laten. Dan maar naar Netto! Als we gesteld waren vlug het centrum door, er liep nog een kind achter me dat wat aan men fiets kwam duwen. Er waren weer veel blikken van verbazing. Liet me beetje denken aan Colombus. De indianen moet hem om net dezelfde manier aangekeken hebben. Het was drukkend warm maar de bewolking nam toe. Uiteindelijk begon het te regenen en heviger en ... read more

Tot: 0.316s; Tpl: 0.005s; cc: 17; qc: 92; dbt: 0.1072s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb