Page 10 of Peeke Travel Blog Posts

Europe » Norway » Northern Norway » Nordkapp July 18th 2010

De zon heeft de ganse nacht op men tent gestaan. Tegen de ochtend is het flink warm en ga ik naast men matje op de grond liggen voor verkoeling. Tegen 9u zijn Mathieu en Antoine klaar om op pad te gaan. We wisselen nog gegevens uit en zeggen vaarwel. Ik doe een ochtendwandeling voor het klein toilet, het Noordkaapgebouw opent pas om 11u. Tijdens deze tocht ga ik nog langs de gure klippen vlakbij de kaap. Het is fenomenaal. Het binnenland wordt gesierd door een kaal landschap van stenen en wat mos. Terug bij men tent begin ik langzaam in te pakken. Als ingepakt is schrijf ik nog wat kaartjes en geniet van de zon en het uitzicht. Tegen 11u ga ik naar het Noordkaapcentrum voor me te wassen en nog wat kaartjes bij te kopen. ... read more

Europe » Norway » Northern Norway » Nordkapp July 17th 2010

De zon schijnt helder en de hemel is blauw. Er hangt een zekere euforie in de lucht. Ik ontbijt samen met de Fransman: Antoine en de Waal Mathieu. Ik vertrek alvast, de anderen pakken hun spullen nog in. De weg gaat nog langs de kust met licht hellingen en pracht die ik gewend was van de voorbije dagen. Het tempo zit goed en ik tel af naar de tunnel. Net voor de tunnel ontmoet ik de 2 Polen waarvan ik in Rovaniemi afscheid had genomen. Ik was al per sms verwittigd dat ze net voor de tunnel kampeerden. Ik word uitgebreid gebrieft over de tunnel. Het gaat hard naar beneden en het is ijskous. De Waal en Fransman hebben me al ingelopen en passeren ons. Na nog een korte conversatie met de Polen, neem ik afscheid ... read more

Europe » Norway » Northern Norway July 16th 2010

Het is warm als ik deze morgen ontwaak, de zon schijnt goed. Ik tref nog een Nederlandse campinggast die ik uitvraag of het komende traject, de Noordkaaptunnel , bevoorradingen. Na bevestiging bij de receptie blijft er een toch nog een winkel aan te komen. Bij de receptie ontdek ik ook nog Wifi dus rap even mail binnenhalen. Dan op pad door het golvende terrein. De natuur is nog steeds even indrukwekkend. Aangekomen bij de winkel sla ik proviand in voor 2 dagen omdat ik nog niet weet waar ik morgen zal overnachten en of ik nog inslapunten tegen kom. Het weer is redelijk. Iets meer bewolking dan deze morgen met een flauw zonnetje, de wind heeft echter een snijdend karakter. Geluncht wordt er bij een wit kerkje nabij de kust. Er staat nog een Nederlandse en ... read more

Europe » Norway » Northern Norway July 15th 2010

Het was laat toen ik uit dromenland terugkeerde. Het bed lag zalig! Ik ging eerst naar het centrum om de oude naaf uit de dynamo en alle kaarten van Finland naar huis te sturen. Ik ben nu 2kg en 36€ lichter! Na de supermarkt volg ik de E6 in noordelijke richting. Het is grijs en er staat een frisse wind. Ik vertrek ik lange broek maar iets later sta ik er toch in men fietsbroek. Met momenten is er ook wat motregen, jas aan, jas uit. In het begin gaat de weg goed omhoog, uiteindelijk haal ik toch 365m. Ik kom nog 2 andere fietsers tegen, eentje ook in korte broek maar de andere is klaar voor een Siberische winter. Het scheelt hier ook niet veel, de wind is echt guur. Ik denk dat we rond ... read more

Europe » Norway » Northern Norway July 14th 2010

Net voor ik vanmorgen vertrek, begint het te regenen. Ik ga naar de supermarkt voor men laatste inkopen in Euro’s. Vervolgens ga ik iets later de grens over. Dit wordt aangeduid met het bordje “Norge” maar niets meer. De regen is zeer vervelend, met het volledige regenpak aan wordt het al snel te warm. En als je dit uitdoet, koelt het al snel af en begint het iets later weer te regenen. Na 20km kom ik aan in Karasjok. In een winkelcentrum haal ik Noorse Kronen op en bemerk een fietsenzaak. Op de vraag of ze fietsenherstellingen doen, wordt positief geantwoord maar de mechanieker kom pas na 12u (ondertussen zit ik terug in GMT+02) Als blijkt da er op men eindbestemming ook een fietsenzaak is, besluit ik verder te gaan tot daar. Op de verdere weg ... read more
Tent van Sapmi

Europe » Finland » Lapland July 13th 2010

Het ontwaken deze morgen is uiterst pijnlijk, daar ik te laat voor de computer heb gezeten. Ik heb ook een vermoeid gevoel in de benen. Ontbijten doe ik samen met de Zwitsers, Dominique is zijn naam. We wisselen nog GSM-nummers uit om elkaar late misschien nog te treffen. In Inari doe ik nog inkopen. In de supermarkt kom ik Dominique nog eens tegen, nu zeggen we echt gedag. Ik heb al het gevoel dat de wind niet goed zit. Ik rijd de eerste 30 kilometers en naargelang hoe de weg draait, voel ik de wind feller. Ik passeer nog 2 meisjes met de fiets die zitten te lunchen, er wordt uitgebreid gezwaaid. Er is ontzettend veel solidariteit onder de fietsers. Ik kom stilaan in de bottleneck dus ik zal er nog wel meerdere tegenkomen. Af en ... read more
Rudolff!

Europe » Finland » Lapland July 12th 2010

Snel pak ik alles in en ga naar de keuken en sanitair voor vertrek. De Franslui wensen me nog een goede rit. Ook nog andere gasten zwaaien me uit. De wind zit goed en ik haal redelijk hoge snelheden. De lucht is eerder grijs gekleurd en in het begin krijg ik nog enkele druppels te verwerken. Onderweg verzamel ik nog wat lege blikjes, ik zit al aan 1,90€ In Saariselkä doe ik inkopen. Hier is weliswaar een gans shoppingcomplex. Na een lekkere koffiekoek en genoeg proviand ga ik verder de baan op. Iets voor Ivalo stop ik op een parking, een bank is hier echt ver te zoeken. De wind maakt het extra fris. In Ivalo is best wel veel bedrijvigheid. Bij de toeristische dienst ga ik nog even mail lezen. Volgens de motorrijders van op ... read more

Europe » Finland » Lapland July 11th 2010

Om 6u tovert de zon men tent al om tot een minisauna maar ik blijf koppig liggen. Voor men vertrek vind ik al men natte spullen van de dag ervoor terug in de keuken. Ik verlaat de camping en ga direct de grote baan op. Parallel loopt er een grindweg, deze blijft de weg voor lange tijd volgen. Ik zie er iemand op fietsen maar ik blijf toch op de grote baan. Ik wil het niet riskeren dat deze plots afbuigt zonder da ik eraf kan. Als ik na 25km men eerste pauze neem, stopt er plots een auto. Het zijn de Polen van op de camping die me nog even komen groeten en het beste wensen. De weg gaat altijd maar rechtdoor, buiten de wouden en het water erom heen is er niets. Dit monotone ... read more

Europe » Finland July 10th 2010

Na een laat ontwaken door het nachtsurfen, ga ik in de keuken ontbijten en check ik mail. Daar geraak ik aan de praat met een Duitser die 10 jaar geleden ook naar de Noordkaap fietste. Hij geeft me nog een tip voor een mooie weg. Ik back-up ook nog even zijn foto’s op USB-Stick met men netbook. Als ik doorga, staan er nog 4 andere fietsers ook op het punt te vertrekken. 2 Fransen en 2 Spanjaarden, één van hen was laat in de nacht aangekomen na een rit van +200km. Ze zijn op terugweg van de Noordkaap. Ik hoor nogmaals dat Noorwegen niet te onderschatten is en dat de beklimmingen zwaar zijn. Ook krijg ik te horen dat de toegang tot de Noordkaapsite NIET gratis is. Ik steek van wal voor men rit van vandaag ... read more

Europe » Finland » Lapland » Rovaniemi July 9th 2010

In de ochtend komen er enkele regendruppels naar beneden. Gelukkig had ik tijdig de was binnengehaald. De 2 Polen trekken samen verder. Ik doe de helft van hun traject. Ik zeg nog saluut tegen men landgenoten en ik trek naar het centrum. Bij de post ga ik langs voor Euromunten van 1 en 2 cent die niet mee in de omloop zijn in Finland. Hier hebben ze enkel collecterboxen en verwijzen ze me door naar de bank. Na een tijdje wachten geraak ik daar ook niet gesteld en verwijzen me door naar de Poolcirkel. Ik ga nog langs de toeristische dienst waar ik campingbrochures bemachtig en even online ga. Na de supermarkt cruise ik naar Santa Village. Over een mooi fietspad kom ik na een half uurtje daar aan. In een souvenirshop koop ik wat gadgets ... read more

Tot: 0.244s; Tpl: 0.009s; cc: 11; qc: 93; dbt: 0.088s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb