Page 2 of Marijke Travel Blog Posts

Africa » Tanzania » North » Moshi June 2nd 2009

Even een kort berichtje vanuit TANZANIA. Best bizar om zo even 750 km verderop te zijn. Gisterenmorgen zijn we op het vliegtuig gestapt naar Kilimanjaro International Airport. Daar aangekomen moesten we ons eerst een weg banen door alle taxichauffeurs, als zij zeggen dat er geen bus gaat willen wij dat niet geloven, eerst zelf zien. Had ik al verteld dat we maar een klein beetje eigenwijs zijn? Toch met de bus naar Moshi (eerst een stukje taxi, tot het kruispunt) en daar een hotel gezocht. Moshi is erg dichtbij de Keniaanse grens, dus moesten we toch eigenlijk ook daar even kijken en een stempel halen. Wij met de bus en een stukje lopen, nee we willen echt niet achterop de motortaxi! Lopen kunnen we heel goed, jullie mogen best een stukje meerijden, maar we stappen niet ... read more

Africa » Rwanda » Ville de Kigali » Kigali May 31st 2009

28-5 Donderdag hadden we een ‘reisdag’. Wat inhield dat we van Gisenyi, aan de top van het Kivu lake, naar Cyengugu, aan de onderkant van het Kivu lake, zouden gaan. Het eerste stuk was van Gisenyi naar Kibuye. Woensdag avond hadden we al geïnformeerd naar de bustijden, er stond een hele grote bus. We mochten gelijk wel instappen, konden we gelijk mee. Zo’n bus, gesponsord door Japan, is in elk land al 10 jaar afgeschreven. Hij ziet eruit alsof hij topzwaar is en wiebelt lekker met elke hobbel mee. De volgende ochtend zou de bus om half 7 vertrekken. Wij dus (geheel tegen de afrikaanse cultuur in) op tijd daar heen, gelukkig hoefde we alleen de straat maar over te steken. Om kwart over 6 konden we wel al instappen, in een kleiner busje dan die ... read more
De volle bus
Magnificant views
Wandelen

Wow, oog in oog met de mountain gorilla’s in Volcanous National Park. Wat een ervaring! Na wat wikken en wegen hebben we toch besloten dat het bezoeken van de gorilla’s een must do in Rwanda is. Het mag dan extreem duur zijn, dat vergeet je en de ervaring is onvergetelijk. Gisteren zijn we eerst naar de immigratie dienst geweest voor informatie over ons visum, we wilden van ons single entry visum een multiple entry visum maken. Dit bleek toch iets ingewikkelder dan gedacht. Maar we gaan hoogstwaarschijnlijk nog wel een buurland bezoeken. Daarna hebben we de bus genomen naar Muzanse (voorheen Ruhengeri). Nadat we buskaartjes hadden gekocht en in de bus zijn gaan zitten moesten we opeens betalen voor de bagage, bijna net zo veel als dat ons eigen kaartje kostte… Dit was niet afgesproken dus ... read more
Gorilla's
Silverback
Een teenager

Africa » Rwanda » Ville de Kigali » Kigali May 24th 2009

Het werk zit erop! We hebben afscheid genomen van Kirinda en de mensen waar we de afgelopen 4 weken mee hebben opgetrokken. Het is bijzonder hoe je in zo'n korte tijd zo'n goede band met mensen op kan bouwen, we hebben het echt heel leuk gehad mede door de super leuke mensen hier! Vrijdag moesten we vroeg op, we zouden (zoals ik al schreef) om kwart over 7 opgehaald worden. Wij liepen toch zeker een half uur uit omdat we nog vanalles moesten regelen en printen. Maar om 8 uur waren we klaar om weg te gaan, geen auto... Dus nog maar een spelletje Phase 10 Even voor half 9 was de auto er ongeveer, dan nog afscheid nemen, foto's maken en naar het ziekenhuis. Daar nog een keer afscheid nemen en foto's maken. Ik geloof ... read more
Visus
patientje
Toch opereren?

Africa » Rwanda » Province de L'Ouest May 22nd 2009

Het is 7:00 uur en we worden over een kwartier opgehaald om naar Kigali te gaan. Sinds gisterenavond hebben we weer internet (zie hieronder). Onderstaande blog heb ik dinsdag geschreven, maar dus nog niet kunnen posten. Sorry voor de mensen die ongerust werden… Er volgt snel een nieuwe update! xxx Dinsdag 19 mei. Nadat we vorige week een dag zonder stroom hebben gezeten zitten we nu sinds zondagavond zonder internet zitten. Het ‘beltegoed’ van onze internet-stick is op en dat is alleen in Kigali te koop, slechts 3 uur hier vandaan… Tegen de tijd dat ik dit kan posten hebben we dus internet, of we zijn in Kigali. Afgelopen weekend zijn we hier in Kirinda gebleven. We hebben rustig aan gedaan. Zaterdag heb ik gewassen, waar je hier wel even mee bezig bent, aangezien het op ... read more

Africa » Rwanda » Province de L'Ouest May 12th 2009

Wist je dat… we vanochtend op ‘ons werk’ aan kwamen en de wachtkamer LEEG was… Waar er normaal minstens dubbel zoveel mensen zitten als dat er een afspraak heeft (+ alle vrouwen met huilende kinderen die aan de andere kant van de wachtkamer een afspraak hebben), zat er nu helemaal niemand! De oorzaak? Imvura… of te wel regen… Wist je dat… het leven hier gewoon even stilgelegd wordt als het regent? Misschien toch bang dat ze smelten ? Eerder waren ze ook al erg verbaasd dat wij gewoon richting het ziekenhuis gingen met paraplu, we konden toch ook gewoon wachten tot het zou stoppen met regenen. Wij uitleggen dat als we dan in Nederland zouden doen, de economie in zou storten… Langzaam maar zeker kwamen de patiënten toch bijna allemaal. 3 patiënten zijn niet gekomen, maar ... read more
Wist je dat...

Africa » Rwanda » Ville de Kigali » Kigali May 11th 2009

Na 8 uur zitten, zere billen en spierpijn in m'n nek heb ik nu zoveel haar als ik nog nooit gehad heb!! Ik heb een volle bos met 'vlechtjes'. Eigenlijk zijn het geen vlechtjes maar meer 'om-elkaar-gedraaid' haar... Erg leuk, al zeg ik het zelf. Ik hoop dat het een tijdje mooi blijft. Dat was dus mijn dagbesteding gisteren, de kapster is om een uurtje of 9 begonnen. Later kwamen er hulptroepen, met z'n 3en zijn ze bezig geweest. Aan het einde van de middag was het klaar, een lange zit. Fenna heeft in een internet cafe rustig met Salik kunnen bellen, ook wel relaxt! 's avonds zijn we naar een sportsbar geweest hebben we pizza gegeten en voetbal gekeken. De mensen zijn hier erg op de hoogte van het Europese voetbal en Leandre is een ... read more
Vlechten
Het resultaat
Phase 10

Africa » Rwanda » Ville de Kigali » Kigali May 9th 2009

Reba urumuri - kora nkabyo - mwaba mufite amataratara? We spreken inmiddels een redelijk mondje Kinyarwanda. Het oogonderzoek lukt al aardig zonder vertaling, al moeten de mensen niet al te uitgebreid antwoorden. Maar we zijn wel heel blij met de tolken, zeker als er meer uit te leggen valt. De afgelopen week hebben we 98 mensen onderzocht! We hebben ongeveer 30 brillen op sterkte uitgedeeld en zeker wel 50 leesbrillen. Mensen hebben opvallend weinig refractie afwijkingen, de meeste mensen zitten tussen de -1.25 en de +1.50. Wel hebben veel mensen leesbrillen nodig. Ook delen we veel zonnebrillen uit ivm de afwijkingen die verergeren door UV straling. Het 6 jarige jongentje waar ik vorige keer over schreef hebben we vrijdag teruggezien. Na 4 dagen poetsen en kunsttranen zag het er zoveel beter uit! Boven verwachting. Fenna en ... read more

Africa » Rwanda » Province de L'Ouest May 5th 2009

Het is alweer dinsdag, time flies… Eerst nog even wat over het afgelopen weekend; Vrijdag, dag van de arbeid, hebben we ’s middags een lange wandeling gemaakt. (zie foto’s bij vorige bericht) We wilden wel wat van de omgeving zien en Etienne zou met ons meegaan. Een uurtje wandelen ofzo. De omgeving was zo mooi dat Fenna zei: ‘I could walk for four hours, when it looks like this.’ Maar we zouden gewoon een uurtje lopen, Etienne had bedacht dat we dan mooi naar de rivier konden gaan in het dal. Onderweg wat foto’s gemaakt en verschillende mensen hebben stukjes met ons (of wij met hen) meegelopen. 2 jonge meisjes zijn een heel stuk meegelopen, één van hen liep naast mij en telkens als ik niet keek raakte ze me heel even aan; even voelen hoe ... read more
De wachtkamer
Het onderzoek
Poetsen

Africa » Rwanda » Province de L'Ouest May 1st 2009

Dit is de eerste keer dat ik in het buitenland ben en dat mijn naam geen problemen geeft. Op mijn highschool in Amerika had ik bij elke docent een andere naam, maar hier kent iedereen ‘m gelijk. Marijke betekend ‘engel’ in het kinyarwanda en in het swahili. Je spelt het iets anders, maar het klinkt iedereen wel bekend in de oren. Gisteren waren we in het ziekenhuis en Dr Judson kwam onze kamer binnen; ‘I’m looking for an angel, I was told an angel would come’. Zo’n welkom heb ik nog nooit gehad. Na een hobbelige weg (die nog hobbeliger was dan ik bedacht had) zijn we om een uurtje of 7 ‘s avonds aangekomen in Kirinda. Bij het ziekenhuis hebben we onze koffers met brillen vast uitgeladen, hoefden we daar niet meer mee te slepen. ... read more
De onderzoekskamer
Fenna's fundus
Verjaardagsvisite :-)

Tot: 0.347s; Tpl: 0.008s; cc: 10; qc: 86; dbt: 0.2509s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb