Geen stroom, geen internet… welkom in Kirinda

Rwanda's flag
Africa » Rwanda » Province de L'Ouest
May 22nd 2009
Published: May 22nd 2009

Het is 7:00 uur en we worden over een kwartier opgehaald om naar Kigali te gaan. Sinds gisterenavond hebben we weer internet (zie hieronder). Onderstaande blog heb ik dinsdag geschreven, maar dus nog niet kunnen posten. Sorry voor de mensen die ongerust werden… Er volgt snel een nieuwe update!
xxx

Dinsdag 19 mei.

Nadat we vorige week een dag zonder stroom hebben gezeten zitten we nu sinds zondagavond zonder internet zitten. Het ‘beltegoed’ van onze internet-stick is op en dat is alleen in Kigali te koop, slechts 3 uur hier vandaan…

Tegen de tijd dat ik dit kan posten hebben we dus internet, of we zijn in Kigali.
Afgelopen weekend zijn we hier in Kirinda gebleven. We hebben rustig aan gedaan. Zaterdag heb ik gewassen, waar je hier wel even mee bezig bent, aangezien het op de hand moet.

We kregen bezoek van Everist, de fysiotherapeut uit het ziekenhuis. We hebben de hele middag zitten kletsen, erg gezellig. Op een gegeven moment, midden in het gesprek, sprinten Fenna en ik tegelijk naar buiten; het begon te regenen en m’n was lag nog buiten…
Het regent vrij veel, wat regelmatig gepaard gaat met een flinke onweersbui. Je was buiten te drogen leggen is dus wel een risico.
Zondag ben ik niet naar de kerk geweest, het was best leuk vorige keer, maar als je er niets van verstaat duurt het ook erg lang.
’s Middags zijn we naar het ziekenhuis gegaan, we moesten nog een bril maken. In het begin dachten we nog dat we tijd zouden hebben om brillen te maken als dat nodig zou zijn. Gelukkig hadden we slechts 1 patiënt beloofd dit te doen, want er is echt geen tijd voor. Zoveel patiënten willen gezien worden, dat we nu alleen brillen uitdelen die we hebben. Maar, beloofd is beloofd, dus die ene bril moest gemaakt worden.
Dit hield dus wel in dat we eerst uit moesten zoeken hoe die slijpmachine werkt. Dit was gelukkig snel uitgevonden, dus de bril gemaakt.
We hebben ook een database gemaakt om alle gegevens van de patiënten die we gezien hebben in te voeren. Dat is nog een heel werk, al zijn we inmiddels een heel eind.
Namen ontcijferen is een echte uitdaging. Ten eerste heb je een handschrift waarbij een M een N moet zijn, een N een R en een R en L, maar dit is dan ook weer afhankelijk van wie het geschreven heeft. Als het dan enigszins lukt om het handschrift te ontcijferen, heb je nog geen idee of de naam die je opgeschreven hebt ergens op slaat.
Gelukkig hebben we Charles, die ons helpt door alle namen langs te gaan en ze te verbeteren. Tegelijkertijd krijgen we een lesje Kinyarwanda; ‘this name means; to the cow’.

Gisteren zijn we op visite geweest bij Charles en Virgini. Virgini spreekt geen Frans of Engels, en wij heel weinig Kinyarwanda. Toen we er net waren werd Charles gebeld en moest hij terug naar het ziekenhuis (waar we net vandaan kwamen) dus zaten wij samen met Virgini. We hebben een poging gedaan tot het hebben van een conversatie, maar veel verder dan ‘kijk omhoog, omlaag, links, rechts, een bril voor dichtbij, een bril voor veraf’ en ‘kijk naar het lampje’ komen wij niet. Erg hilarisch was het wel.

De tijd vliegt hier echt voorbij, we werken nog maar 2 dagen! Ergens ook wel goed, niet omdat er geen patiënten meer zijn, maar wel omdat onze voorraad leesbrillen op raakt. En leesbrillen is toch wat we het meeste uitdelen (naast zonnebrillen).
We helpen in principe alleen nog maar mensen die een nummer hebben gekregen. Deze hebben ze de in de tweede week dat wij hier waren al gekregen, dus die mensen hebben recht op een onderzoek en een bril (indien nodig). Vandaag was er echter een vrouwtje dat gewoon bij ons naar binnen liep en niet weg zou gaan voordat ze onderzocht was; ze kon namelijk de weg naar huis niet meer vinden omdat ze niets kon zien (hoe ze dan naar het ziekenhuis was gekomen…). Ze bleek vorig jaar aan 1 oog geopereerd te zijn, maar zonder goed resultaat. Voor haar andere oog hebben we haar op de lijst gezet voor de oogarts die hier misschien komt om te opereren. We konden weinig voor haar doen, wel sneu.

Vrijdag gaan we weer naar Kigali. Wat we daarna gaan doen is nog onbekend. Maar genieten van een beetje vakantie gaan we zeker!

Nog een paar dan:
Wist je dat… als je hier servies stuk laat vallen, dat betekend dat je snel gaat trouwen.
Wist je dat… Fenna al een glas en mok kapot heeft laten vallen.
Wist je dat… ik van alles laat vallen maar er maar niets kapot gaat?
Wist je dat… je als je bij een winkel gebaard dat je beltegoed wil kopen doormiddel van je hand bij je oor houden, je een tandenborstel krijgt voorgeschoteld.
Wist je dat… sommige patiënten spontaan beginnen te huilen als ik naar ze kijk, maar kort daarna zo hard aan het zeuren zijn dat ze vergeten te huilen.
Wist je dat… Charles en zijn vrouw heel goed nepalees kunnen dansen.
Wist je dat… het ondergaan van een staaroperatie hier een hele goede reden is om NIET goed te kunnen zien.
Wist je dat… ze bij een staar operatie het ook leuk vinden om de pupil een stukje te verklaren.
Wist je dat… er hier veel mensen zijn die ‘aan ogen leiden’  ‘I’m suffering from eyes’.
Wist je dat… wanneer je vraagt of er ook oogproblemen in de familie bekend zijn, je vaak het antwoord krijgt: ‘ja, mijn zus’.
Wist je dat… ‘R’-en en ‘L’-en hier vaak onwillekeurig verwisseld worden.
Wist je dat… we hierdoor tijdens een spelletje Phase 10 vaak opgeroepen worden om te bidden; ‘You pray’.
Wist je dat… veel mensen een zonnebril willen voor achter de computer, het scherm is zó fel.
Wist je dat… mensen hier in 10 maanden gerust 2 of 3 jaar ouder worden, met name in de tienerleeftijd.

Hi
Ik dacht van de week nog, wanneer komt er weer een blog van Marijke. Bij het verwisselen van R en L moest ik meteen denken aan het doosje voor mijn lenzen. Gelukkig kan je een bril maar op 1 manier opzetten. Je hebt bijna echt vakantie. Geniet ervan!

EINDELIJK...
Hej Lieve Marijk!! Eindelijk weer een teken van leven!! Tsja dat is natuurlijk Afrika he geen stroom geen internet hihi. Gelukkig dat het nog steeds goed met je gaat, geniet nog even van de laatste dagen meid! Liefs Sharon

yes daar ben je weer
Hey Marijke, Ik begon indd al af te vragen wat er aan de hand zou zijn, gelukkig val jij nooit in 7 sloten tegelijk, dus verwachte ik al zoiets als dit!!!;-) Ik ben blij dat het goed gaat met jullie!!! Wat doen jullie goed werk zeg... zo vanzelfsprekend lijkt het altijd, dat als je iets nodig hebt je dat altijd krijgt, nu zien jullie de andere kant. Keep up the good work. knuffels mariska (en manuel)

hallow!
Heeej! Leuk weer wat van je te lezen! :D Heerlijk dat je straks ook lekker kan genieten van je vakantie!! Even lekker bijkomen! Take care! Liefs Sanne

eindelijk
he he eindelijk weer wat nieuws op het internet, wat gaat de tijd snel he, ben je al weer bijna aan het vakantie vieren? geniet er lekker van, we wachten weer rustig op het volgende bericht.
23rd May 2009

Vakantie dan?
Zo dus nu begint de vakantie! Geniet er van. Mijn vakantie loopt ook lekker, morgen hebben we 2 binnenlandse vluchten en blijven we weer een aantal dagen rondhangen. Ga nu ff met Danits skypen...

Tot: 0.055s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 30; dbt: 0.0274s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb