‘An angel would come’


Advertisement
Rwanda's flag
Africa » Rwanda » Province de L'Ouest
May 1st 2009
Published: May 1st 2009
Edit Blog Post

Ons uitzichtOns uitzichtOns uitzicht

Het uitzicht vanuit het huis van de 'vrienden van Rwanda'.
Dit is de eerste keer dat ik in het buitenland ben en dat mijn naam geen problemen geeft. Op mijn highschool in Amerika had ik bij elke docent een andere naam, maar hier kent iedereen ‘m gelijk.
Marijke betekend ‘engel’ in het kinyarwanda en in het swahili. Je spelt het iets anders, maar het klinkt iedereen wel bekend in de oren. Gisteren waren we in het ziekenhuis en Dr Judson kwam onze kamer binnen; ‘I’m looking for an angel, I was told an angel would come’. Zo’n welkom heb ik nog nooit gehad.

Na een hobbelige weg (die nog hobbeliger was dan ik bedacht had) zijn we om een uurtje of 7 ‘s avonds aangekomen in Kirinda. Bij het ziekenhuis hebben we onze koffers met brillen vast uitgeladen, hoefden we daar niet meer mee te slepen. (toch ruim 20 kg per stuk). We zijn doorgereden naar het huis van de ‘vrienden van Rwanda’ waar wij de komende 4 weken zullen verblijven.
Leandre (onze huisgenoot) stond ons op te wachten en ook Felicie (de huishoudster) was er nog. We hebben onze tassen uitgepakt en wat gegeten. Daarna zijn we op tijd gaan slapen.

Woensdag was de eerste dag in het
De onderzoekskamerDe onderzoekskamerDe onderzoekskamer

Twee werkplekken naast elkaar.
ziekenhuis. Om half 9 hadden we afgesproken met Dr. Celestin, maar zoals bekend zijn Fenna en ik heel goed in de Afrikaanse tijd en komen we altijd net iets te laat. Gelukkig is dat hier geen probleem 😊
We hebben met Dr. Celestin gehad over hoe we gaan werken. Hij stelde voor om woensdag en donderdag uit te pakken en in te richten, vrijdag is een vrije dag en dan maandag te beginnen, rustig aan dus. Zondag zal de mensen in de kerk verteld worden dat wij er zijn en ook op de middelbare school zou het bekend gemaakt worden.
Woensdag aan het einde van de ochtend waren we al klaar met het inrichten van de kamer. ’s Middags hebben wel de laatste brillen nog doorgemeten en ingevoerd in het computersysteem. We hebben totaal 422 brillen op sterkte, 323 zonnebrillen zonder sterkte en ruim 100 kant en klare leesbrillen! Genoeg om uit te delen dus. En mocht er niets tussen zitten dat werkt, hebben we ook nog heel veel glazen en monturen, zodat we ook nog een passende bril kunnen maken. Verder hebben we onze fundusfotografie technieken nog wat proberen te verfijnen 😊

Fenna heeft een heel onderzoeksformulier in
Fenna's fundusFenna's fundusFenna's fundus

Wat je al niet kunt doen met een gewone camera, ja dit is echt de binnenkant van Fenna's oog...
het Engels en Frans gemaakt, inclusief plaatjes om de afwijkingen in te tekenen. ’s Avonds hebben we met behulp van Leandre het formulier in het Kinyarwanda vertaald. We hebben naast het formulier ook een hele woordenlijst in het Frans (voor mij erg nuttig) en het Kinyarwanda gemaakt. Over 2 weken kunnen we een oogmeting in het Kinyarwanda… hopen we…

Donderdag was een bijzondere dag; Fenna’s verjaardag! (Koninginnedag gaat volledig aan ons voorbij). Bij het ontbijt voelde ik me niet helemaal lekker, toch maar een broodje. Op een gegeven moment zeg ik dat het niet helemaal goed gaat en zak ik weg… Fenna kon me nog net op tijd opvangen. Een halve minuut later was ik er weer, erg vaag. De ochtend heb ik me nog een beetje raar gevoeld, maar ‘smiddags ging het allemaal weer prima!
We zijn (weliswaar wat later) gewoon naar het ziekenhuis gegaan en hebben Dr. Celestin opgezocht. We wilden eigenlijk wel graag beginnen, wij waren er klaar voor! Hij was erg onder de indruk van ons Kinyarwanda-statusformulier; ‘where did you get that?’ Hij heeft er een hoop voor ons laten kopiëren. Daarvoor hebben we een tijd in de gang zitten wachten, dat alleen is al
Verjaardagsvisite :-)Verjaardagsvisite :-)Verjaardagsvisite :-)

Virgini - Charles - Leandre - Etienne
een hele ervaring op zich. Veel mensen lopen in en uit, als er dan blanke mensen in de gang zitten komen sommige mensen nog even terug om te kijken of dat nou echt zo was. Veel mensen schudden even onze hand en komen gedag zeggen.

Onze eerste patiënt was de secretaresse van het ziekenhuis. We hebben haar ogen onderzocht en een leesbril gegeven. Daarna hebben we nog een patiënt gezien en ook voorzien van een bril. Dat zal toch het meeste voorkomen, maar als het nodig is kunnen we ook antibiotica voorschrijven en we hebben een grote voorraad kunsttranen (met dan aan Alcon).
‘smiddags hebben we nog 6 patiënten gezien. Everist kwam om ons te helpen, hij is fysiotherapeut en werkt in het ziekenhuis. Hij spreekt Engels en Kinyarwanda; erg handig! Alle patiënten hebben we een bril gegeven, hetzij een zonnebril, een leesbril of een bril op sterkte.

Toen we ’s avonds thuis kwamen was er cake voor Fenna’s verjaardag, gemaakt door Felicie. Dus hebben we toch nog een beetje feest gevierd. De anesthesist uit het ziekenhuis (Charles) en zijn vrouw kwamen op bezoek en ook Etienne was er (de zoon van Felicie). We hebben veel lol gehad
WandelenWandelenWandelen

Op labourday hebben we een lange wandeling gemaakt, naar de rivier de nabarongo. De vrouw met tas is een stuk met ons meegelopen.
met het leren van woorden en zinnen in het Kinyarwanda, sommige dingen zijn onmogelijk om uit te spreken.

Vandaag is het dag van de arbeid; hier een nationale vrije dag. Leandre, Fenna en ik zitten alle drie achter een laptop te typen en spelletjes te spelen. We hebben op 1 computer internet, als dat werkt… De verbinding is niet optimaal en als het er is, erg traag. Maar het is er wel!!

Nou, dat was weer een heel verhaal voor nu… later meer.
XXX



Additional photos below
Photos: 7, Displayed: 7


Advertisement

Spullen mee...Spullen mee...
Spullen mee...

Fenna en Etienne kunnen dat ook op z'n Rwandees...
In het zonnetjeIn het zonnetje
In het zonnetje

Vandaag lekker in het zonnetje gezeten, ik heb het wel 10 minuten volgehouden :-)


1st May 2009

heeej!
Heej Marijke! Wat leuk om je blog te lezen! Dat relaxe leventje is ook wel wat voor mij! :P Super gaaf dat jullie op deze manier wat voor de mensen daar kunnen betekenen! :D ik ben trots op je! ;) Take care! xxx Sanne
1st May 2009

HEy
Tjonge je maakt in z`n korte tijd veel mee... met veel plezier lees ik/jullie verhaal. succes nog. Liefs Emile
2nd May 2009

Hi
Sjonge meid wat heb je alweer veel meegemaakt..nog niet eens een weekje ben je weg..Wat fijn om te lezen dat je het goed maakt en dat alles een beetje geinstalleerd is. Volgens mij heb het ook al best wel naar je zin! Fijn om dat te lezen!! Wel een gek idee hoor dat je zo ver weg bent en in zo'n andere wereld! spreek je gauw...Liefs Sharon
2nd May 2009

leuk om te lezen hoe het met jullie gaat en wat jullie doen. groeten van oma en wim
3rd May 2009

voor Marijke
hey marijke, leuk, leuk. leuk! fijn dat je veilig bent aan gekomen. Heel veel succes met je werk/orientatie daar. enjoy your staying. doeg! hanne
3rd May 2009

Groeten uit Holland
Hey Marijk, Goed om te lezen dat het goed gaat daar. Ik hoop dat je mijn mail hebt ontvangen. Veel liefs, ook van man en kind :), Suus
4th May 2009

echt leuk
Hey marijke, leuk om zo te lezen hoe het met je gaat, zo lijk je ook niet zover weg, haha. Ik ben blij dat het goed gaat met je?? niet meer flauwgevallen of zoiets??!!!! doe voorzichtig en geniet van alles wat je doet!!! keep up the good work :-) liefs mariska en manuel
5th May 2009

: )
Dag lieve engel, Wat schattig! Ik denk aan je. Geniet ervan hoor. En niet te bruin worden, da's oneerlijk... ;-) Liefs Stéphanie

Tot: 0.147s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 52; dbt: 0.1061s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb