Aan het werk

Africa » Rwanda » Province de L'Ouest
May 5th 2009
Published: May 5th 2009

Traditional dancingTraditional dancingTraditional dancing

De traditionele dansen van de middelbare school. Let ook even op de kerstboom :)
Het is alweer dinsdag, time flies… Eerst nog even wat over het afgelopen weekend;
Vrijdag, dag van de arbeid, hebben we ’s middags een lange wandeling gemaakt. (zie foto’s bij vorige bericht) We wilden wel wat van de omgeving zien en Etienne zou met ons meegaan. Een uurtje wandelen ofzo. De omgeving was zo mooi dat Fenna zei: ‘I could walk for four hours, when it looks like this.’ Maar we zouden gewoon een uurtje lopen, Etienne had bedacht dat we dan mooi naar de rivier konden gaan in het dal.

Onderweg wat foto’s gemaakt en verschillende mensen hebben stukjes met ons (of wij met hen) meegelopen. 2 jonge meisjes zijn een heel stuk meegelopen, één van hen liep naast mij en telkens als ik niet keek raakte ze me heel even aan; even voelen hoe zo’n witte huid nou voelt.

2 uur later kwamen we bij het doel; de samenkomst van 2 rivieren in de Nabarongo. Nu moesten we dit hele stuk dus ook weer terug, heuvelOP… Etienne wist wel een kortere weg, zou maar 25 minuten duren, we zouden dan niet om de heuvel gaan, maar er dwars overheen. We twijfelden even aangezien de weg behoorlijk steil
De wachtkamerDe wachtkamerDe wachtkamer

Mensen in afwachting op een 'ticket' voor hun oogonderzoek. De vraag is groot, het aanbod te klein...
en smal zou zijn en dwars door het landschap. En z’n eerdere 5 minuten duurden toch zeker een kwartier… Toch maar de ‘shortcut’, na een stevige klim stonden we na 15 minuten al boven bij het ziekenhuis Moe maar voldaan…

We waren uitgenodigd om zaterdag naar een uitvoering van traditionele dans te komen kijken van de middelbare school die naast het huis zit. Het had iets te maken met de overlevenden van de genocide. Leandre ging met ons mee, het zou om 1 uur beginnen dus wij waren ongeveer klaar om te gaan, bleek dat hij nog had staan koken. Eerst dus geluncht en na tweeën zijn we pas die kant opgegaan. Wij dachten, we schuiven achteraan aan en blijven een poosje, maar daar hadden zij anders over gedacht. Er was een plek voor ons gereserveerd naast de directeur van de school en bij andere ‘belangrijke’ mensen. We zijn maar even gebleven, Leandre moest weg dus dat was voor ons ook de tijd om te gaan (anders hadden we daar wsl nog de hele middag gezeten…).

Zondag ochtend ben ik hier naar de kerk geweest. Ik had van te voren gevraagd hoe laat het zou beginnen; 9
Het onderzoekHet onderzoekHet onderzoek

Weer een patiënt van een bril voorzien. Julienne (de tolk) is een grote hulp, al spreekt ze alleen Frans en Kinyarwanda.
uur aldus Leandre. Dus op tijd op (nou heb ik daar hier weinig moeite mee, ben elke keer om een uurtje of 6 al wakker) en ontbijten: een boterham met pindakaas of hagelslag, mmm (thanks Sara en Robert, ook namens Fenna). Ook Leandre (die mee ging) liep al lang rond, maar voordat hij uiteindelijk klaar was, was het al zeker half 10. De kerk was ook nog eens ruim een half uur lopen, maar hier maakt het dus niet uit als je veel te laat binnenkomt, te laat bestaat niet echt. (en ik ben zo m’n best aan het doen niet meer te laat te komen…😉).
Doordat we zo ‘laat’ waren hebben we niet veel gezongen, de preek begon vrij snel. Ik had geen horloge om maar ik geloof dat die man wel 5 kwartier gepraat heeft, dat is best lang als je er geen woord van verstaat…
Na de preek zong het koor nog een paar liederen, was leuk maar niet zo swingend als je soms wel eens ziet bij Afrikaanse koren.
Daarna kwamen er nog een heleboel mensen naar voren voor een of andere verkiezingen van de kerk die binnenkort gehouden gaan worden; een ‘live-kandidatenlijst’.
Voor de terugweg
PoetsenPoetsenPoetsen

Fenna maakt de ogen schoon van het jongetje met de conjunctivitis.
uit de kerk namen we ook weer een ‘shortcut’; over de heuvel. Uiteindelijk waren we om kwart voor 2 thuis uit de kerk.

Maandag zijn we echt begonnen met werken. De patiënten zijn geïnformeerd en wij waren er klaar voor. ’s Ochtends zaten er al een heleboel mensen op ons te wachten, gelukkig kunnen wij eerst via de achterdeur naar binnen en installeren voordat de eerste patiënten binnenkomen.
We hebben gisteren 19 mensen gezien en 20 afspraken gegeven voor vandaag. De overige wachtenden hebben we gezegd vandaag terug te komen, dan zouden ze een afspraak krijgen voor morgen. Hier spreek je geen tijd af met mensen, alleen een dag. Iedereen die een afspraak heeft voor die dag is er dan om 8 uur en wacht geduldig tot hij of zij aan de beurt is.

De mensen hebben vooral leesklachten, maar we hebben ook al veel ‘gewone’brillen en zonnebrillen uitgedeeld.

Vandaag zijn we begonnen met het uitdelen van afspraken voor morgen, die waren al heel snel op, dus gingen we door voor overmorgen, en vrijdag, en dinsdag en woensdag en donderdag… We hebben vandaag 110 mensen een afspraak gegeven voor de komende 2 weken!!! Als het in dit tempo doorgaat kunnen we lang niet iedereen zien die onderzocht wil worden. Hoe we dit op gaan lossen weten we nog niet… Zoveel brillen hebben we ook niet. (passend althans).

Vandaag ook een jongetje van 6 gezien die flink geïrriteerde ogen had, al een jaar lang. We hebben de boel eerst maar eens schoongemaakt en hem kunsttranen meegegeven, thuis hebben we de boeken er op nageslagen en het is wsl een vernale conjunctivitis (jaja). Vrijdag komt hij weer terug, we hopen dat het er dan al iets beter uitziet…
Ook hebben we al aantal flinke cataracten (staar) gezien, maar ook mensen die geopereerd zijn aan cataract en nog bijna niets zien.

Zo merk je wel dat de oogzorg hier erg onderontwikkeld is. Wat wij doen is ook maar beperkt, maar we hopen toch de mensen hier een beetje te helpen. Het is een begin, hopelijk komen er nog regelmatig studenten om de boel op gang te houden.

Wij zullen de komende weken iig niet om werk verlegen zitten.

Het is nu bedtijd voor mij, meer foto’s zal ik later laden

Groetjes

5th May 2009

hallo!
Heeej! Leuk weer wat van je te lezen! :) Lijkt me echt gaaf om zo een keer in die cultuur mee te draaien! Hier gaat alles z'n gangetje.. Gewoon NL :P Dan weer een mooie dag en dan weer regen zoals vandaag.. Es en ik zijn vanavond naar Dirty Dancing geweest, erg leuk! Hele goeie tijd daar! Tot je volgende blog! ;) xxx Sanne
6th May 2009

hey reiziger :)
Wat leuk om alles zo na te lezen. Heerlijk die verhalen! Liep een beetje achter omdat ik een week weg was geweest. Geniet er maar van! De tijd vliegt zo voorbij! X Ruch
6th May 2009

Hallo Marijke!
Fijn dat we nu je blog-link gekregen hebben. Snel even 'bijgelezen'... Geweldig wat jullie doen en meemaken! Al zou ik niet graag met je ruilen: kan niet tegen warmte, zeker niet gecombineerd met veel vochtigheid. Maar fijn dat jullie 'aan het werk' zijn en zo voor mensen tot zegen kunnen zijn. We blijven het graag volgen. Liefs, Kees en Els. (En we bidden voor een veilig en gezond verblijf daar. Geen gekke dingen doen hoor...! Zoals zomaar flauw vallen ;-) )
7th May 2009

hoi hoi
Hoi daar, super ervaring doe je daar op zeg!! echt geweldig, leuk om je zo te volgen...... gr. car
8th May 2009

goed bezig
heeej marijk (en fenna), jullie zijn alweer keihard aan het werk zo te zien! goed bezig! dat het zo storm loopt zegt wel iets over de behoefte! weet je in ieder geval zeker dat je er niet voor niks heen bent! Hier gebeurd weinig bijzonders hoor... en ook aan het weer mis je niks... bah bah bah... nou werkse nog daar en geniet er ook van he! groetjes ook aan Fenna! Liefs Es
10th May 2009

Bedankt voor de link naar je blog! Na je ervaring hier nu in Rwanda aan het werk. Ik denk nóg minder ontwikkeld of niet? Ik werkte onlangs een week in een ver afgelegen gebied en kwamen dezelfde ervaringen tegen. Geen oogarts, geen brillen beschikbaar. Wij hebben ook vooral leesbrillen uitgedeeld en gescreend voor cataract, glaucoom en pterygium. Het is echt je prioriteiten anders opstellen en denken dat als jij er niet bent, dan hebben deze mensen niets! Dus ga vooral zo door en geniet van je verblijf daar! Groet uit Guyana
13th May 2009

Ondertussen...
Ondertussen in een wachtkamer in Nederland, komt een dame binnen, "Goede morgen." "Ik ga hier maar zitten," zegt ze, "Het is druk!" Ze neemt plaats tussen twee mensen. Er zitten wel acht mensen in de wachtkamer, waar slechts ruimte is voor 20. Haar buurvrouw waarschuwt dat het uitloopt. "Het loopt altijd uit de laatste tijd." Het is even stil. "Ik ben ook vroeg, mijn afspraak is pas om tien over half tien." "Reken maar op tien uur!" Zucht. De gezichten betrekken. Ik heb niet verder kunnen genieten van hun gesprek, want ik was aan de beurt. (Oh ja, ik heb geen bronchitis. :-) )

Tot: 0.096s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 51; dbt: 0.0468s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb