Mwiriwe-Yego Amakuru-Nimeza

Rwanda's flag
Africa » Rwanda » Ville de Kigali » Kigali
May 9th 2009
Published: May 9th 2009

Reba urumuri - kora nkabyo - mwaba mufite amataratara?

We spreken inmiddels een redelijk mondje Kinyarwanda. Het oogonderzoek lukt al aardig zonder vertaling, al moeten de mensen niet al te uitgebreid antwoorden. Maar we zijn wel heel blij met de tolken, zeker als er meer uit te leggen valt.

De afgelopen week hebben we 98 mensen onderzocht! We hebben ongeveer 30 brillen op sterkte uitgedeeld en zeker wel 50 leesbrillen.
Mensen hebben opvallend weinig refractie afwijkingen, de meeste mensen zitten tussen de -1.25 en de +1.50. Wel hebben veel mensen leesbrillen nodig. Ook delen we veel zonnebrillen uit ivm de afwijkingen die verergeren door UV straling.

Het 6 jarige jongentje waar ik vorige keer over schreef hebben we vrijdag teruggezien. Na 4 dagen poetsen en kunsttranen zag het er zoveel beter uit! Boven verwachting. Fenna en ik waren allebei erg blij.

Dit weekend zijn we in Kigali. Vanochtend zijn we naar de Genocide memorial geweest. Het is echt afgrijzelijk wat hier gebeurt is! Misselijkmakend!
Als je bedenkt dat het nog maar 15 jaar gelden is... Het land heeft echt een grote sprong vooruit gemaakt, al is er ook nog een hoop verbetering nodig.

Nou, dat was een kort berichtje voor nu. Bedankt voor jullie reacties, leuk om te lezen!
Tot snel
Liefs

9th May 2009

Goed bezig!!!
Hoi Marijke en Fenna! Ik vind dat jullie echt supergoed bezig zijn daar!! Leuk om te lezen hoe het daar allemaal aan toe gaat en heel verbazingwekkend dat de mensen daar allemaal van die lage refractie afwijkingen hebben! :) Keep up the good (opto)work! :D Liefs Joyce
12th May 2009

Heej! Wat gaaf die vlechtjes zeg! Heb die eerst gelezen, dus bij deze ff een reactie op beiden! :) Echt leuk om zo op de hoogte te blijven van alles wat je mee maakt! Denk aan je! Liefs Sanne

Tot: 0.182s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 46; dbt: 0.1633s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb