Kabah & Uxmal

Trappen klimmen in Uxmal
Geo: 20.3736, -89.7699

Zaterdag 4 februari

Commentaar op de commentaren :
Na een aantal dagen in hotels zonder internetverbinding te hebben gezeten, hebben we hier in Merida een restaurant ontdekt met wifi. Bedankt voor jullie commentaren. We zullen hier maar niet klagen dat er hier in de namiddag zo nu en dan eens een fikse bui uitvalt als ik de toestanden in België hoor. Recordfiles, sneeuw, barkoud, ... Hier in Merida is het heel warm. Gisteren was het bewolkt, 29gr en daardoor zeer aangenaam,vandaag was het zonnig en 32 graden, op de site was het heel heet. Dat in Nederland de elfstedenkoorts weer stijgt, is hier wel heel veraf. Wij kruisen onze vingers dat onze nieuwe verwarmingsketel zijn best doet thuis om niks te laten bevriezen.
En als ik lees dat het uren duurt van Kalmthout naar Turnhout, dan hebben we het hier wel getroffen. Hier verlies je alleen tijd omdat Mexicaanse stiptheid wel een marge van een half uur heeft, dat is eigenlijk allemaal van geen belang als je op vakantie bent en wat wil onthaasten zoals wij.
Vele groeten aan de Devoskes, fanclub uit Minderhout en Ollandia en alle anderen.

Vrijdagavond hebben we met een open bus nog een stadsrondrit gemaakt door Merida langs
Stadhuis van MeridaStadhuis van MeridaStadhuis van Merida

Stadhuis van Merida
de vele mooi gerenoveerde huizen uit de koloniale tijd.
Na een dagje natuur gaan we vandaag voor een dagje cultuur : Uxmal en Kabah. Het zijn twee Maya sites in de Puuc stijl, toch weer verschillend dan wat we in Chichén Itza hadden gezien.

Vandaag is het zaterdag en opmerkelijk drukker in de stad. Vandaag ging de tocht naar Kabah en Uxmal, Maya sites uit de Puuc-tijd. We hadden een archeoloog als gids die prima engels sprak en we waren in her gezelschap van een bescheiden Amerikaans koppel en 4 Finnen. (Naar het schijnt is het daar nog kouder dan in België.
Het hoogtepunt van de dag was het bezoek aan Uxmal en het indrukwekkende "Casa del Aldivino", huis van de tovenaar. In Uxmal was er ook een tempel die je nog mocht beklimmen. In de meeste sites is dat tegenwoordig verboden omdat er een aantal jaren geleden eens iemand is afgevallen. Onze gids sprak vloeiend de Maya taal en kon de hieroglyfen lezen op de tempels, wat het extra boeiend maakte. Na het bezoek aan de site en helemaal, konden we tijdens de lunch wat afkoelen. Verrassend in dit warme klimaat wordt er hier veel soep gegeten. Vooral de kippesoep
Uxmal, huis van de tovenaarUxmal, huis van de tovenaarUxmal, huis van de tovenaar

Uxmal, huis van de tovenaar
met limoen kunnen we heel erg smaken.
Na een duikje in het zwembad, gaan we vanavond het stad nog wat verder verkennen : de kathedraal, museum van moderne kunst en vanaf 7u vanavond fiesta Mexicana in Merida. Morgen verlaten we na 4 dagen Merida en Yucatan en trekken we naar Campeche.

Merida :
Ontbijttip : Café Kolonial, 62
Dinner : Amaro, Calle 59 tussen 60 en 62
Food met wifi Cafe Habana, hoek 59 en 62

5th February 2012

Het ziet er allemaal prachtig uit en warm, hier blijft het koudAls jullie terug in Belgie zijn, je weet wel, het land van den Elio, dan hebben wij van vroeger nog een sombrero en een mexicaanse hangmat liggen voor een beter prijsje dan gind
er. We bespreken dit wel voordat we jullie afhalen om naar huis te brengen.Geniet er maar van en hou ons op de hoogte vele groetjes
5th February 2012

Dat leest als een geweldige reisbrochure! Hier begint het wel wat eentonig te worden: sneeuw, bar koud, nog kouder... een lekkere tas soep zou er wel ingaan! Wij reserveren alvast een plaatsje in jullie restaurant om van de kippensoep met l
imoen te komen proeven. Akkoord?
5th February 2012

Mooie foto's Rudy maar ik zie geen Frieda?Niet te geloven dat het daar zo lekker warm is, zalig.Hier is alles wit en van maandag op dinsdag verwachten ze -20?c, we zijn precies in Lapland. Groetjes

Tot: 0.066s; Tpl: 0.012s; cc: 7; qc: 23; dbt: 0.0384s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb