Tongariro Crossing

Published: July 30th 2017

Geo: -39.2901, 175.562

Vrijdag 18 februari

De Tongariro Crossing is een 19,4km lange wandeling door vulkanisch landschap. De eerst helft is klimmen, eerst lichtjes van Mangatepopo naar Soda springs, daarna stevig via steile rotsen en trapjes naar South Crater en tot slot nog wat steil rotsen beklimmen naar Red Crater.

Het landschap is wel adembenemend mooi, en moeilijk te beschrijven. Het is een maanlandschap, een diepe rode krater, hier en daar ontsnapt er stoom uit de grond en het ruikt naar zwavel. Afhankelijk van de wind voel je koude wind of warme wind van de stoom. Na de Red Crater volgt er een steile afdaling in losse kiezels, waar je goed moet uitkijken om niet te vallen. Je komt dan aan een aantal kratermeertjes waarvan er enkele groen van kleur zijn (emerald lakes) en eentje blauw (blue Lake).

Na de blue Lake is het nog 10km alleen maar dalen tot Ketetahi. Je ziet het landschap stilaan veranderen van kaal, naar heide en struiken tot bossen en klaterende riviertjes. Je hoort ook opvallend minder lawaai van de wandelaars (allemaal moe). Wat ook opvalt is dar er vooral Europeanen en Nieuw Zeelanders op het pad te vinden zijn.
We hebben er 7u15 over gedaan
inclusief stops om iets te eten of te drinken.
Gelukkig zitten we niet meer in de camper maar hebben we een kamer in 'Chateau Tongariro' met jacuzzi-bad, waarin we heerlijk konden ontspannen, na de terugrit per busje van de aankomstplaats.

Uitstap : Transport naar Tongariro crossing start- en eindpunt : Tongariro Expeditions (http://www.thetongarirocrossing.co.nz/)
Hotel : Bayview Chateau Tongariro (http://www.chateau.co.nz/)
Dinner : Bayview Chateau Tongariro

18th February 2011

Hallo, Rudy en Frieda, Ik heb vandaag de tijd genomen om eens bij te lezen. Wat een fantastisch meeslepend reisverhaal! Ben heel benieuwd naar de foto's. Nog veel plezier en de groetjes van iedereen.
18th February 2011

En dus ook Mount Doom beklommen ...LOTR country is nu bewongen ...Congrats !
22nd February 2011

Op de foto ziet het er fantastisch uit, inderdaad een maanlandschap.Was het dan door de stoom die er onsnapte dat jullie een zuurstof masker moesten op doen of door de hoogte? In ieder geval weer prachtige foto's.
23rd February 2011

Het gas dat ontsnapte was giftig. Maar het was eigenlijk vooral voor de foto, want de wind stond niet in onze richting.

Tot: 0.124s; Tpl: 0.013s; cc: 14; qc: 50; dbt: 0.0486s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb