Big 5 - Safari

Africa » South Africa
July 1st 2014
Published: June 22nd 2017

Geo: -24.6919, 31.7107

Vi fikk høre av vertinnen at det var vanskelig å få hotell i Krugerparken… Vi måtte da finne ut alternativer hva vi kunne gjøre. Vickie – vertinnen – var veldig hjelpsom og anbefalte oss et alternativ til  Krugerparken – Karongwe – og fikk booket oss inn på en luxus-camping – Chisomo – Hun bestilte TELT ved elvebredden til oss..  Ja, ja – tenkte jeg… koselig å bo i telt… men før vi reiste dit så tok vi en båttur på Blyde River nederst i dalen der vi var i går for å se fjellene fra nedsiden.   Det var en fin tur og like vakkert nedenfra som ovenfra. Vi så krokodiller og flodhester som badet i vannet.  Etter båttur kjørte vi i full fart til Karongwee..  Stor var overraskelsen når dette «teltet» viste seg å være en meget komfortabel luksus-hytte med teltvegger og stråtak - Dette teltet har parkettgulv, do/dusj / strøm og stor dobbeltseng  og alt annet vi trenger… til og med strøm.. så Stranger pustet lettet ut og jublet over å slippe å ligge i telt langs elva…  Etter å ha spist en god lunsj dro vi ut på ettermiddagssafari.  Det var bare meg og Helge i bilen og vi hadde to veldig erfarne guider.  Imponerende over hvordan de fant dyrene ved å følge spor, avføring og sikkert andre hemmeligheter.. Vi fikk se sjiraffer, neshorn, elefanter,  flodhest og en haug med forskjellige hjortedyr. Området er stort sett løvskog og gress/siv.  Det kryr av dyr overalt inni skogen – tenker på i norske skoger ser man jo aldri ett dyr, men her var det tett av alt mulig av dyrearter…   Etter hvert ble det mørkt (blir mørkt ca kl 1800) og da var det natt-safari med lommelykt på jakt etter kattedyrene.. Vi så bare en slags stor pusekatt – Samal – eller no sånn…  Den varjo søt – men det var jo løver og geparder vi ville se …   Det ble veldig kjølig – og vi ble kalde.. Kom tilbake ca kl 1900 til hotellet på barbecue…   Vi var i seng kl 2030… Ikke så mye annet å finne på her…   Dessuten skulle vi jo tidlig opp neste morgen for å gjøre morgensafari klokka 0600…

Onsdag 2. juli

Ble vekt kl 0530 og da var det bare å stille opp til start kl 0600 for å jakte på nye dyr.. Vi var heldige og traff på 2 løvinner med 4 søte små «simba'er» som var ute og jaktet - Guidene måtte jobbe litt for å finne dem – De fant ferske spor som vi fulgte etter i et par timer… til slutt fant vi dem…  Det var skikkelig lønn for strevet - Løvene var så søte …  Kom tilbake til leieren og spiste frokost og hadde en avslappende formiddag før vi dro ut på ekspedisjon igjen på ettermiddagen…  Da var vi igjen ute i 3 timer og  premien denne gang var løvefamilien liggende helt i ro, giraffer og geparder – Gepardene var «tamme» - så vi fikk gå helt inntil de…  Det var en fin og sterk opplevelse, bare det å stå et par meter unna disse farlige og raske dyrene, utrolig at noe så vakkert kan drepe....  Vi fikk også et glimt av rumpa på leoparden som skvatt inn i skogen..  vi prøvde å lete etter den, men forgjeves. Tilbake til campen i 7-tiden, middag og så tidlig til sengs.. Ny morgensafari kl 0600 i morgen også..

Torsdag 3. juli

På dagens morgensafari fikk vi se elefantflokken, de var en 15-20 stk i alle størrelser - Utrolig å "høre" stillheten og raslingen, samtidig som å se noen så enorme dyr. Den største av elefantene var minst 3,5 meter høy... Fikk også nærkontakt med sjifaffene, de er noen merkelige og veldig søte skapninger, vi så også neshorn, flodhester og bøfler.. Det er veldig kjølig om morgenen.  Kun ca 5 grader.  Heldigvis hadde vi med oss varmt tøy, men allikevel ble det kaldt.  Dagtemperaturen har ligget på ca 24 varme grader - som en god varm norsk sommerdag.  Alt i alt har dette oppholdet hittil vært en flott og ydmyk opplevelse som jeg aldri kommer til å glemme.  Å se dyra i sitt rette element er stort og sterkt.  Jeg har tatt så mange bilder som forsterker disse minnene...

Etter å ha kommet tilbake, spist frokost og pakket,  reiste vi videre. Nå er det slutt på safari pg vi skal reise videre.  Vi skal fly til Port Elisabeth og kjøre Garden Route til Cape Town.  Vi har leiebil og jeg må i år igjen få skryte av Helges kjøreegenskaper - her kjører vi til og med på gale siden av veien.  Å finne frem her er heller ikke enkelt - dårlig med skilting og dårlig veistandard - Mye huller i veien.  Politiet har også mye radarkontroller (har ikke fått fartsbot...) men ble stoppet fordi en nok en påståelig (ekte) politimann sa vi hadde kjørt over sperrelinja (igjen).  Men - her måtte vi nok betale oss ut fra påstanden og bota  og fikk kjøre videre. Denne gangen hadde han en god sak... Må bare fortelle om at på veien til neste destinasjon så kjørte vi innom et kjøpesenter fordi Helge ville klippe håret.  Vi fant en frisørsalong inne på senteret og Helge fikk time... Det var en ung gutt som var "frisør" - han har vel antakelig aldri klippet en hvit mann før¨og noe fagbrev som frisø har han neppe..... Helg ke ble seende veldig rar ut - og må nok gå til en ordentlig for å rette opp skadene her... Men - vi må jo bare le av det hele  :-)  Jeg tar iallefall IKKE sjansen på å gå til frisør her nede !   - På kjøpesenteret var vi de eneste "blekhudene" - Litt spesiell opplevelse det også...

Nå er vi i en by som heter Nelspruit - i morgen tidlig skal vi ut og fly og forflytte oss ned til sørkysten.

3rd July 2014

Er bare bitte litte granne misunnelig da...... :) :) ja, det m? v?re en helt utrolig opplevelse ? se disse grandiose dyrene i sitt rette element. Gleder meg til ? se alle bildene n?r dere kommer hjem :) Hvordan er forresten maten der nede d
a?? G?r det i slange og baviankj?tt? Nyt og kos dere videre. Stor klem.
4th July 2014

Det er s? mange flotte og utrolige bilder at det blir umulig ? kommentere alle. ?nsker dere fortsatt en spennende og herlig ferie. Klem til dere begge :)

Pusser fernissen??

Aha!! Bushluxus ;)
4th July 2014

Ha ha ha ha...., er det s?nn st?tfangerene ser ut i S?r-Afrika????
4th July 2014

J?ss, s? lekkert, ogs? i ingenmannsland :)
4th July 2014

Bare utrolig vakre skapninger!
4th July 2014

Oi, hva slags vill-dyr er dette da? Er det mange av dem i der?? Jeg vil ha et kjeledyr, thi hi hih hi :)

....og enda en?
4th July 2014

Villdyrs rypa, hurra for deg :)
7th July 2014

S????
14th July 2014

Ja, for en opplevelsesferie dere har!! Fantastisk!! Mange flotte bilder av dere og av dyrene i Afrika!

Tot: 0.069s; Tpl: 0.016s; cc: 9; qc: 25; dbt: 0.0448s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb