Inkabyen

South America » Peru
July 3rd 2010
Published: June 22nd 2017

Geo: -13.1628, -72.5158

Vi sto tidlig opp lørdag morgen (0515) for å reise fra Cusco (3400 moh) til Macchu Picchu (MP) (2400 moh) (Macchu Picchu - direkte oversatt: store fjell).

Vi tok tog og buss for å komme dit. Turen tok ca 4 timer hver vei og var en spennende reise gjennom fjell- og jordbrukslandskap. Mektige fjelltopper som virkelig ruver. Det er utrolig grønt og frodig her oppe i fjellene.. Vi kjørte så og si rett gjennom bondegårder, hvor bonden var ute i åkeren og pløyde med oksen sin og sauer og kuer gkk og gresset rett ved siden av toget. Toget gikk i sneglefart så vi fikk virkelig føle livet på pulsen,

Det var nesten som å reise 100 år tilbake i tid. Siste etappe opp til MP gikk med buss. Det var en busstur rett opp et fjell.. Tror nok noe av dette er en forsmak på når vi skal sykle "dødsveien" i Bolivia... Smale, svingete veier, og bratte stup - rett ned. Når vi endelig kom opp så fikk vi belønning: Machu Pichu sett fra oversiden (etter å måtte gå noen hundre meter opp i høyden .... PUH !)

- Vi hadde en utmerket guide som fortalte
Toget til Machu Pichu med vinduer i taketToget til Machu Pichu med vinduer i taketToget til Machu Pichu med vinduer i taket

Flott tog med vinduer og utsikt opp i høyden
historier og sagn med et levende engasjement, mens vi vandret rundt i ruinene. Veldig spennende å gå i indianernes hus og se litt hvordan de levde. Hele landsbyen er omringnet av fantastisk natur og fjell og luften er veldig rein. Det er utrolige byggverk som har overlevd flere jordskjelv. Vi har lært mye om inkaene og deres ingeniørkunst. Høydesyke merker vi ikke så mye av, annet enn at vi (iallefall jeg) blir veldig kortpustet. Konkluderer med at dette er en stor og mektig opplevelse.

Machu Pichu Machu Pichu
Machu Pichu

Endelig oppe og nyter synet i bakgrunn

7th July 2010

for en natur - storsl?tt

Tot: 0.043s; Tpl: 0.011s; cc: 15; qc: 27; dbt: 0.0209s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb