Acapulco en Puerto Escondido

North America » Mexico » Oaxaca » Puerto Escondido
October 9th 2006
Published: October 9th 2006

Puerto escondidoPuerto escondidoPuerto escondido

The beginners beach at Puerto Escondido, unfortunately without waves.
In Zihuatanejo heb ik op de op een na laatste dag een leuke Zwitserse ontmoet waarmee ik vervolgens naar Acapulco ben afgereisd. In Acapulco was verder weinig te beleven. Is echt een touristische plaats, maar als je er buiten het hoogseizoen bent is het ronduit saai. Iedereen probeert zijn zooi aan jou te slijten en iedere bar en restaurant is leeg. Maar ik was gelukkig in goed gezelschap. Na twee dagen hadden we het er wel gezien en ben ik naar Puerto Escondido afereisd (in de staat Oaxaca) terwijl Tanja (Zwitserse) naar Cuernavaca ging.

In Puerto Escondido was iets meer te beleven, ofschoon het maar een miniscuul dorpje is. Veel Amerikanen komen hier om te surfen. Een van de stranden van Puerto Escondido (Zicatela) staat wereldwijd op nummer 3 als het gaat om meest gevaarlijke stukjes zee. Is dus echt alleen voor prof surfers. Golven van 3 meter zijn heel normaal. Helaas waren er op de stranden voor beginners geen golven, dus heb ik uiteindelijk niet gesurft, maar ik heb de hoop nog niet opgegeven.
Het hostel waarin ik verbleef was echt zwaar relaxed. Had echt super veel geluk dat ik op de meest relaxedte dorm sliep met een gast
Puerto escondidoPuerto escondidoPuerto escondido

Same beach at sunset.
uit Barcelona (Pepe), een gast uit Polen (Claudio) en een uit Israel (Roy). De Israelier kwam echt alleen hiernaartoe om te surfen, heeft dus ook zijn eigen surfboard bij zich. Hij had eenmaal Zicatela bedwongen wat er uiteindelijk in resulteerde dat zijn surfboard doormidden brak. Zo heftig zijn de golven daar. Gelukkig kon hij zelf nog net op tijd onder water duiken om zo te voorkomen dat hij zijn rug brak. Op het strand van Zicatela staat ook een bord met daarop de tekst dat er geen strandwachten zijn, dus dat betreding op eigen risico is, hetgeen ik me heel goed kan voorstellen. Die Israelier had trouwens ook verstand van waterpijpen. Maar dat geheel terzijde.
De gast uit Polen is al een jaar en 2 maanden aan het reizen door Latijns Amerika. De reden was voornamelijk dat zijn vrouw bij hem was weggegaan van de ene op de andere dag. Mevrouw had geen zin meer om op het platteland van Polen te wonen en besloot om naar Londen te verkassen. Over een aantal dagen moet hij terug naar Polen om de scheidingspapieren te ondertekenen, iets waar hij helemaal geen zin in heeft. Maar die gast heeft echt veel meegemaakt in
ChacahuaChacahuaChacahua

Claudio and I took a trip to a nearby village Chacahua. To get there, you first have to take a bus, then a taxi, then a lancha (little boat) and than you have to sit in the back of a pickup truck on an unpaved road. Of course you also have to get back.
het afgelopen jaar. Is te voet de grens tussen Peru en Colombia, EN tussen Colombia en Panama overgestoken. Dan speel je dus echt met je leven. Ergens tussen Colombia en Panama werd hij aangehouden door Guerilla´s. Uiteindelijk heeft hij ontzettend veel mazzel gehad, en heeft hij zelfs een foto kunnen maken van hun coke-fabriekje. Hij heeft zelfs wat cocaine gratis mogen nuttigen (dat is dus het echte pure spul). Verder heeft hij nog een aantal dagen in de bak gezeten in Bolivia omdat hij met een auto tegen een soort van schaap aanreed. De wol van dat soort schapen is 900 dollar de kilo waard (voor Versace en dat soort bananen) dus moest er het een en ander geregeld worden met de verzekering voordat hij de bak uit mocht.
Pepe uit Barcelona had volgens mij ergens Dengue opgelopen. Hij heeft mijn hele voorraad paracetamol opgegeten (ik betwijfel of je daar iets aan hebt met Dengue, maar goed).

Al met al is Puerto Escondido dus zwaar relaxed. Nadeel is wel dat je steeds dezelfde mensen tegenkomt omdat het zo klein is. Maar elk nadeel heb zijn voordeel want een aantal van die mensen zagen zeer apeteitelijk uit.

Ondertussen ben
ChacahuaChacahuaChacahua

In Chacahua they don´t have houses, they have huts. Seriously easy going.
ik alweer terug in Mexico-Stad (na een busrit van 12 uur). Mijn moeder komt vanavond aan, dus het eerste gedeelte van mijn reis zit er officieel op. Ik heb vanmorgen ingechecked in het hotel. Wat een verschil tussen de hostels van de afgelopen weken en de hotels van de komende weken. Echt overbodige luxe, maar ja.

Ik verwacht trouwens de komende 18 dagen of zo niet veel op internet te zitten, dus komen er waarschijnlijk ook geen updates. Dan tenslotte nog iets: Als je op deze site op subscribe klikt, dan krijg je automatisch een mailtje wanneer ik een update erop gooi. Is wel zo handig. Tot nu toe zijn er maar 2 mensen die gebruik maken van deze service, terwijl ik gemiddeld zo´n 20 lezers heb (volgens de statistieken).

Puerto EscondidoPuerto Escondido
Puerto Escondido

One of the houses in our hostel. Unfortunately I didn´t see any smurfs there, just humans.
Puerto EscondidoPuerto Escondido
Puerto Escondido

And yes...our hostel even had a pool! And it only costed 50 pesos a night! 14 pesos are equal to a euro.

12th December 2006

waar?
Hi Jos, Via google kom ik op jouw pagina... Ehm kort vraagje: waar is dat hostel in Puerto Escondido? Ziet er zwaar relaxed uit en wil ook ff een weekie surfen. Ennne kun je bij dat hostel ook boards huren? zit het dichtbij het strand? Okee, nou fijne trip. Hoop dat je nog ff een antwoord post. Thanks! Groet, Patricia
12th December 2006

hostel Shalom
Het hostel ligt zeer dicht bij het strand Carrizalillo (verreweg het mooiste strand, maar de echte surfers gaan naar la punta, en de profs naar zicatela). De weg waaraan het ligt heet Boulevard Juarez, en ja ze verhuren ook surfplanken etc. Ik geloof wel dat het in de maanden november/december stik en stik druk is in Puerto Escondido (in November zijn in ieder geval een aantal surfwedstrijden) en ik verwacht niet dat ze aan reserveren doen. Succes ermee!

Tot: 0.251s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0527s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb