Grand Prix weekend

North America » United States » Indiana » Lafayette
April 28th 2015
Published: April 28th 2015

SpiegelpaleisSpiegelpaleisSpiegelpaleis

Terwijl mama kleren aan het passen is, amuseren wij ons met de spiegels in het pashok. Die vindt hij tegenwoordig geweldig.
(door Tijs)

Hoi,

het is alweer een tijdje geleden dat ik zelf nog aan de blog heb geschreven. Sinds Tine gearriveerd is, heeft zij voornamelijk de taak op zich genomen om jullie op de hoogte te houden. Als newbie hier in de VS had ze natuurlijk ook meer te vertellen dan de ancien die ik al ben ;-). Dichter bij de waarheid is natuurlijk dat mijn dagen op het werk iets monotoner zijn en bijgevolg minder interessant om te vertellen.

Gelukkig zijn er dan de weekends, die helaas altijd te snel voorbij vliegen. Vrijdag hadden we ontdekt dat deze week Grand Prix week is/was. Je kan het een beetje vergelijken met de 24urenloop in Leuven. In plaats van lopen, gaat het dan wel over racen met zelfgemaakte karts. Niet dat we goed wisten waar we aan toe waren, maar we grijpen hier elke kans om iets mee te maken. Normaal zou het zaterdag doorgaan, maar omwille van de regen was het uitgesteld tot zondag. Omwille van de regen ook werd ons plan zaterdag opnieuw shoppen. En we waren redelijk succesvol: een outfit voor Sander, kleedje voor Tine, handschoenen en drinkbus voor mezelf. Ah ja, bijna vergeten. Die handschoenen
Vader en zoonVader en zoonVader en zoon

praten over de dingen des levens terwijl we wachten tot de race begint. Op de achtergrond een stukje racetrack.
heb ik nodig omdat het 's morgens best koud is op de fiets. Ja ja, ik het hier tegenwoordig een fiets. Een beleving wel om die tussen de auto's door te laveren. Ik fiets voornamelijk op het voetpad, want daar is toch geen kat. Het is een soort mountainbike van Walmart die ik tweedehands heb gekocht voor 50$. In goede staat wel, maar je riekt toch dat de Amerikanen niet goed weten wat een fiets eigenlijk is. Gelukkig heeft het ding versnellingen, want de hellingen zijn hier nog iets steiler en hoger dan in Leuven.

Zondag was het dan Grand Prix dag. Ik vergeleek het eerder met de 24urenloop, maar het is geen 24u, wel160 laps op het speciaal daarvoor aangelegde circuit. Dat duurt ongeveer 1,5u. Dat lijkt nu op zich niet zo veel, maar voor deze zelfgemaakte karts een hele uitdaging. In de voormiddag waren er al enkele kortere races van 25 laps. Na de middag begon dan het hoofdevenement, maar eerst moesten de majorettes nog een showke geven, alle 33 teams voorgesteld worden, iedere aanwezige winnaar van de laatste 50 jaar persoonlijk voorgesteld, het volkslied van Indiana en de US live gezongen (kon beter), het Purdue-treintje moest
Klaar voor de start!Klaar voor de start!Klaar voor de start!

Terwijl er even geen race bezig is, laat Sander zijn nieuwste trucjes zien. Achteraf bleek dat hij de draad eigenlijk interessanter vindt dan de race.
een ereritje doen, de winnaars van de scholarships afgeroepen, een woordje van miss Purdue en de ere grand Marshall, en zelfs een gebedje. De start was indrukwekkend. Veel lawaai en stank van benzinedampen. Al na enkele rondes begonnen de eerste karts het op te geven. Ik denk dat de helft het einde niet gehaald zal hebben. Jammer genoeg hadden we geen gehoorbescherming gevonden voor Sander tijdens ons winkelen de dag ervoor, dus halverwege de race zijn we naar huis gekeerd. We onthouden wel een leuke, warme dag met eens iets anders om te doen.

Purdue PetePurdue Pete
Purdue Pete

De lokale mascotte van de universiteit. Toffe kerel, maar harder lachen voor de foto lukt hem toch niet. Sander kijkt na of zijn oren gewassen zijn. De enige fatsoenlijke lach komt dus van Tine, die ondanks petje, zonnebril en sjaal nog steeds herkenbaar is.
De eigenlijke raceDe eigenlijke race
De eigenlijke race

In het midden van de foto zie je Jim Simpson, de winnaar van de vorige twee edities. Hij zal uiteindelijk ook deze race winnen, ondanks een gebroken brandstofleiding op het einde, dankzij zijn ruime voorsprong van meerdere rondes op de tweede.
Boilermaker SpecialBoilermaker Special
Boilermaker Special

Nog een universitaire mascotte met een weetje: Boilermakers is de bijnaam van de studenten aan Purdue. De universiteit werd gesticht door John Purdue ter ondersteuning van de landbouw- en industriele ontwikkeling. Een specialiteit hier waren boilers voor stoomtreinen. De focus op landbouw is vanzelfsprekend want in Indiana is praktisch niets anders te vinden. Nog een weetje: Purdue staat ook bekend omwille van zijn lucht- en ruimtevaart programma. Veel bekende astronauten hebben hier gestudeerd, waaronder Neil Armstrong. Ook Amelia Earhart zou een belletje moeten doen rinkelen: zij is de eerste vrouwelijk piloot die de Atlantische Oceaan overstak.

28th April 2015
Boilermaker Special

lang leve het weekend
Hoi TnTpluS, zalig om te volgen...het reilen en zeilen in het weekend van dit geliefde trio. We zien dat graag.

Tot: 0.211s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 50; dbt: 0.1729s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb