Dinomania

Colombia's flag
South America » Colombia » Villa de Leyva
July 4th 2014
Published: July 6th 2014

Woensdagochtend in Bogota bezochten we het Museo Botero, een naar onze bescheiden mening erg weinig beveiligd museum vol meesterwerken, hoofdzakelijk van Fernando Botero zelf, maar ook van andere grootmeesters zoals Delvaux, Renoir, Picasso, Dali, Ernst en Miro. Cas was danig onder de indruk van de voluptueuze lijven die de schilderijen van Botero kenmerken. We dronken nog snel een koffietje op de terugweg en namen een taxi naar ons 'hotel' om er eindelijk onze biezen te pakken en richting Villa de Leyva te vertrekken.

De busrit duurde meer dan vijf uur, maar de kinderen vonden het allemaal prima. Casper amuseerde zich rot door meer dan een uur lang denkbeeldige taarten te bakken die hij van koning Mufasa van The Lion King kreeg, die vervolgens in stukken te snijden en uit te delen aan ons. Wij kregen er spontaan een denkbeeldige 'sugar boost' van.

Aangekomen in Villa de Leyva installeerden we ons in een supergezellige B&B waar we meteen al een extra nacht reserveerden. We gingen snel een pizza eten aan de Plaza Mayor, een van de grootste pleinen van heel Zuid-Amerika, maar Cas viel aan tafel al bijna in slaap, dus lieten we de pizza inpakken en trokken we snel richting hotelkamer.

's Anderendaags betaalden we een taxi voor de hele dag en verkenden we de omgeving. De eerste halte was Museo el Fosil, een klein museum met als voornaamste stuk een zo goed als intact gefossiliseerd skelet van een kronosaurus. Erg indrukwekkend, maar Cas kregen we niet meer terug de taxi in. Pas toen we in het paleontologisch museum, tegeover Museo el Fosil, een dino-T-shirt kochten, konden we Casper overtuigen om verder te gaan.

Vervolgens stopten we voor een rondleiding en wijnproeverij in de Viñedo Marqués de Villa de Leyva. De uitleg was best interessant en de wijn verrassend lekker. Alleen Cas vond het maar niks, want zijn fantasie sloeg op hol in de wijnkelder waardoor hij ineens werd overvallen door een panische angst voor denkbeeldige spoken.

Daarna kreeg Casper de namiddag van zijn leven. We bezochten Parque Gondova, een groot park vol replica's van allerlei soorten dinosaurussen. De replica's waren op ware grootte, het park was groot en mooi onderhouden en er was een immense zandbak met schopjes, kwastjes, emmertjes en ander opgraafgerief waar de kinderen zelf amateur-paleontoloogje konden spelen en skeletten konden opgraven. Nodeloos te zeggen dat het een immens succes was; de namiddag vloog voorbij.

Ter afsluiting van de dag bezochten we nog de Granja de las avestruces, een struisvogelboerderij. Casper toonde zijn dapperheid door onbevreesd als eerste die immense vogels te voederen, maar nadat hij gepikt werd door zo'n rotbeest, hield hij het toch voor bekeken. Yves moest de familie-eer hoog houden en de rest van het zakje eten uitdelen, want ik zag het écht niet zitten (iemand moest trouwens ook bij Ella blijven, nietwaar?). Toch goed bekeken van de mensen van de struisvogelboerderij: je laat toeristen inkom betalen, rekent hen vervolgens geld aan voor struisvogelvoer en zet diezelfde naïevelingen ten slotte tussen een meute uitgehongerde beesten zodat ze gepikt en gemolesteerd worden door de uitgehongerde afstammelingen van de velociraptor. Van een 'tourist trap' gesproken... Gelukkig waren er ook minder agressieve beesten op de boerderij: paard, pony, lama, geit en konijn werden lustig bepoteld en gevoederd door onze en andere kinderen.

Na een verfrissende douche gingen we erg lekker eten in de buurt van de Plaza Mayor, waarna we afgepeigerd samen met de kinderen in bed kropen.

Opgeblazen gevoelOpgeblazen gevoel
Opgeblazen gevoel

Museo Botero
Mona LisaMona Lisa
Mona Lisa

De versie van Botero
Lekker ontbijt op de patioLekker ontbijt op de patio
Lekker ontbijt op de patio

El Solar Hotel - Villa de Leyva
Museo El FosilMuseo El Fosil
Museo El Fosil

Villa de Leyva
De kronosaurusDe kronosaurus
De kronosaurus

Museo El Fosil
De pteranodon is ready for take-offDe pteranodon is ready for take-off
De pteranodon is ready for take-off

StaatsieportretStaatsieportret

Gekke beestjes

Parque Gondova

11th July 2014

Rarara......
Wie is de iguanodon op de eerste foto ? Staat deze links of rechts op de foto ???

Tot: 0.146s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 28; dbt: 0.1164s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb