Fietsen is niet voor watjes!

New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » North Island » Bay of Islands » Russell
December 23rd 2012
Published: December 28th 2012

Kilometervreters, nietig zijn ze, zij die gebogen over hun sturen zon en regen trotseren. De kilometervreters vreten nog niet zo veel kilometers de eerste week. 40, 60, 30 kilometer. Het is een kennismaking met het uiterste noorden van Nieuw Zeeland. Rivieren waar je zoals in Duitsland vlak naast rijdt. Bergen, derde en tweede categorie.Frankrijk, de Vogezen wellicht. Niet vergelijkbaar met Alpen of Pyreneen in ieder geval. Nietig zijn ze naast de voorbij razende fourwheeldrives en vrachtwagens, maar vooral heel nietig naast de duizenden jaar oude Kauri's, lords of de forests. Verbeten gezichten, rode hoofden, soms vloekend en tierend, maar altijd verder, op weg naar het eindpunt van die dag.

Zo, nu hebben jullie een kleine impressie hoe onze dagen er in de eerste week uitzagen. Letterlijk:hoge pieken en diepe dalen. Veerle, die vloekend en tierend moest toegeven dat ze de heuvels niet op kon komen en lopend verder moest en Dirk die lief bovenaan stond te wachten, wetende dat Veerle beter was in de afdalingen dan hij. De route die we de eerste week hebben afgelegd:

Maandag 17-12: Auckland naar Dargaville. Zie vorige blog. Vrij saai: plat farmland met sterke wind tegen.
Dinsdag 18-12: Dargaville naar Waipoua Forest. Met de eerste regen, de steilste klim (3 km) en de mooiste afdaling (4 km).
Woensdag 19-12: Waipoua Forest naar Omapere. Met de langste klim (7,5 km), de langste afdaling (6 km) en een akelige korte steile klim met een prachtig uitzicht!
Donderdag 20-12: Omapere naar Kohukohu. Een van de kortste ritten zonder al teveel klimmetjes, maar met een eerste ferrytocht.
Vrijdag 21-12: Kohukohu naar Ahipare. Dé dag dat Veerle voor het eerst alle heuvels opkwam zonder te hoeven lopen, hoera! Met een lange steile klim (2 km) en afdaling in de regen.
Zaterdag 22-12: rustdag, oftewel: naar het strand!
Zondag 23-12:: Ahipare naar Karikari Peninsula. Voor het eerst op de snelweg (niet leuk!) en 10 km met tegenwind (ook niet leuk!). Wel leuk: ons guesthouse. We voelden ons net Fred en Wilma :-)

Knap gedaan
Wat heb ik weer genoten vooral van de foto\'s. Knap gedaan meissie al die heuvels. Jij natuurlijk ook Dirk Jaap. Ben apetrots op je.

Bekend gevoel!
Ja, dat ken ik! Zuchtend, zwetend en af en toe vloekend de berg op fietsen. Even uithijgen, genieten van het uitzicht en dan lekker freewheelen naar beneden! Fietsen is wel een mooie manier om een land te verkennen. Maar op de snelweg??? Mag je daar echt fietsen? Zijn er geen alternatieven???

Niet voor watjes
We staan er niet zovaak bij stil maar Nederlanders zijn goede fietsers, ze leren van kinds af aan balanceren op die twee wielen en gaan dr veur! Dat merk je pas als je buutnlaanders over Nederlanders hoort: twee kids bij moeke op de fiets en de boodschappen erbij, die Nederlandse vrouwen zijn de sterkste ter wereld! Wat zullen jullie een sterke benen hebben als jullie terugkomen! Ik ga mss een sportieve fiets kopen, dan kan ik hier in de buurt van DH ook gaan toeren.

Tot: 0.134s; Tpl: 0.014s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.1004s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb