Sleep, eat, dive....live (kuten Liquidissa sanotaan)

Philippines' flag
Asia » Philippines » Negros Oriental » Dumaguete
November 4th 2011
Published: November 5th 2011

2.11.Case Kazakstan

Otsikko ehkä hieman hämää. Ei, en ole päätynyt Kazakstaniin vaan asia koskee erästä täällä sukeltavaa Sanyiaa. Siitä lisää hetken päästä...

Yöllä oli jonkinlainen myrsky ja heräsin kun ulko-ovi paukahti täysillä auki joskus klo 6. Nukahdin taas hetkeksi, kunnes sain uudelleen herätä. Tällä kertaa kamalaan paskan hajuun. Annoin P:lle vihaisia ilmeita hänen nukkuessa ja kävin myös tsekkaamassa vessan, että onko siellä tapahtunut jotain, josta en välttämättä haluaisi tietää. No kaikki oli ok. Huomasin, että tuuli oli laantunut ja samalla kääntynyt. Hetken tuskailtuani kuulin lehmän ”ammuvan”. P sai siten synninpäästön ja mä koitin saada vielä unta. Se onnistui, mutta sitten tulikin aikamoinen pikalähtö. Olin laittanut herätyksen seiskalta ja jotenkin torkutin ihan ohi. Heräsin 7.40 ja oli siis 5min aikaa aamupalalle. Onneksi olin illalla laittanut kamoja kuntoon ja sain olin kuin ihmeen kaupalla vain 5 min myöhässä piilarit päässä tilaamassa aamumyslejä ja instant kahvia. Aivan, siis kauheeta skeidaa brittiläisittäin. Ennemmin haluaisin paikallisen brekkarin, mutta sekin on täällä aivan surkea. Tuoremehuista saa uneksia. Kahvista kitisin tänään ja huomiseksi lupasivat, että saan itse tehdä paikallisesta kahvista omat sumpit.

Lähdettiin Apo-saarelle, jonka pitäisi olla ihan huikea. Aamulla tehtiin pari sukellusta ja molemmissa oli aivan mieletön koralliriutta. Näkyvyys reilu 20m ja joka puolella erilaisia ja erivärisiä koralleja. Kaloja ja muita elukoita oli sitten sitäkin vähemmän vaikka pari kuvaa kilpikonnaa ja bumphead parrotfishiä näinkin. Olisin odottanut silti upeampaa. Olen kyllä aika pilattu sukelluskohteiden kanssa, joten ehkä pitää antaa vähän armoa. Syötiin lounas veneessä ja aurinko alkoi porottamaan ihan täysillä. Seuraavalla sukellukselle lähdettäessä vedin vähän aurinkorasvaa ja menin mahdollisimman nopeasti uppeluksiin. Sekin oli aika samantyyppinen sukellus kuin 2 aiempaa. Kivaa kyllä oli. Vene oli tosi jees, mutta siirtymäpaatti on ehkä kiikkerin vene, jonka kyydissä olen ikinä ollut! Meinasi kaatua kun joku hengittikin eri tahtiin muun porukan kanssa. Sukellukset täällä on ollut lämpötilojen puolesta aika hemmottelua. Viimeisin sukellus oli 28c ja aiemmat olleet 29c. Eli sukeltelen shortseilla + rashguardilla lähinnä. Märkkäri oli mukana, mutta sitä ei tarvitse edes miettiä.

P:n piti tehdä tänään OWD-kurssi valmiiksi, mutta sen pakki on vieläkin sekaisin ja heikotuksen takia jätti 1,5 sukellusta huomiselle. Mä koitan taas huomenna vetää 3 sukellusta... Juteltiin Dive Masterin kanssa ja palkat ovat aika minimaaliset. Saavat maks 300e kuukaudessa, jos sukelluksia on paljon. Mun DM oli saanut tarjouksen Indonesiasta, jossa palkka olisi 600usd per kk ja jota kovasti mietti. Kovin juttu tuossa 4v sopimuksessa olisi, että lomaa olisi 2 viikkoa. Siis joka vuosi! En kehdannut kertoa mikä meidän lomapolitiikka on...

Case Kazakstan: Mukana sukeltamassa on 22v Sanyia, joka kertoili melko kehnolla englannillaan elämästä Astanassa. Hän käy yliopistossa oikeustieteellistä ja suorittaa sitä ihan normaalisti myös täällä ollessaan. Normaali käytäntö on, että kun on tentti niin Sanyian faija menee koululle ja vie ruskean kirjekuoren. S ei ole käynyt kuulemma yhtään kurssia oikeasti eikä ole hankkinut mitään kirjoja. Valmistuu kuitenkin vuoden päästä... Sen lisäksi hän on töissä Customs and immigrationissa, joka on hyvä työpaikka, koska joka ikinen päivä tulee miehiä tullin läpi ja ojentaa hänelle ruskean kirjekuoren. Sillä aikaa hän ”katsoo muualle”. Ja on ihan huippuylpeä tuosta hommasta. Kertoi jutun silmääkään räpäyttämättä eli melko standardia tuolla alueella. S:n tarkoitus on myös suorittaa DM tutkinto. Se, ettei häntä kiinnosta turvapuoli, kalat tai mikään muukaan ei haittaa. Hän puhuu venäjää ja paikka Phuketissa on jo valmiina joulukuussa kun sinne menee. Ei helvetti! S on sukeltanut 40 sukellusta ja sekoilee vedessä ihan täysin. Poukkoilee sinne tänne ja on jatkuvasti karkaamassa johonkin. Normaalia on, että hän pyörii yksin jossain näköpiirin rajoilla. Olin tasan kerran hänen dive buddy ja se jäi viimeiseksi...Sen jälkeen olen sukeltanut DM:n kanssa ja S saa kohlata missä lystää. Kysyin testaakon hän esim vararegulaattorin ennen sukellusta(hyppää ekana veteen ja heti sukelluksiin ennen muita eli mun ei ole edes mahdollista testata) ja vastasi ettei niin tee. Hyvähyvä... Tänään lainasi DM:ltä tikun, jolla yleensä kilkutellaan kun halutaan muiden huomio. Tää sekopää hakkasi kaikkea mikä liikkui. Onnistui hajoittamaan pari korallia ja mäiskimään yli kymmentä sekä tökkimään nudibranchia ennen kuin DM kiirehti nappaamaan tikun pois. Pinnalla sai sitten vihdoin kunnon palautetta DM:ltä. Onneksi se ei sukella huomenna... Miten tuollaisesta voi ikinä tulla DM? No en kyllä usko, että tuleekaan.

Mentiin P:n kanssa muiden suosittelemaan safkapaikkaan, noin 5min kävelyn päähän rannalla. Odotuksen olivat kovat, koska safka täällä on ollut vähän pettymys. Paikalla oli 4 noin 60v äijää ja yksi heistä eli omistaja, oli aivan umpijurrissa. Tämä aussi ja hänen samanhenkiset frendit, skotti ja pari jenkkiä kuuntelivat kovaa maailman paskinta musaa samalla kun omistajan nuorempi paikallinen vaimo kantoi lisää olutta pöytään. Kukaan ei puhunut juuri mitään. Mahtoi pinoy-rouvalla olla kivaa. Me tilattiin 5 ruokalajia todella isosta listasta. Olin odottanut grillattua squidia ja vihdoin sitä saisin. Se tuotiin pöytään, upotettuna ketsuppiin ja juustoon. Ketsuppiin.Juustoon. MITÄ HELVETTISAATANAA!! Tuhosivat täydellisesti mun loistavan ruoan. Onneksi mokasivat paljon muutakin eli 4/5. Jäi kirjaimellisesti paska maku. Yksi paras kohta oli kun ihan alussa Minnesotalainen redneck kysyy multa(kerrottuamme olevamme suomesta ja on vähän viileämpi kuin täällä), kuinka pitkä meidän kasvukausi? Hä? Kertoo ehkä paljon kysyjästä ja taustasta... Eipä ole tuolla tavalla ennen tiedusteltu suomen elinoloja. Otin todella ennakkoluuloisen asenteen paikkaan heti kun astuin sisään ja se toimi. No ei mennä sinne enää... Tultiin takaisin kämpille ja meidän hengailutilassa oli alkamassa leffailta. Mä ja yksi juuri saapunut Tim katottíin leffa hiljaisuudessa loppuun oluen kera – aika rentouttavaa. Ennen raflaan lähtöä perheen 3v ja 5v lapset sekä lapsenhoitajan 7v lapsi + innokas koira olivat saaneet aikamoisen sekamelskan aikaan. Ihan käsittämätöntä touhua. Lapsilla oli vain yksi vaihde käytössä, ihan täysillä!

Kävin vielä nauttimassa kuumavesilähteestä(suihkusta suoraan lähdevettä, joka on kaikkea polttavan kuuman ja haalean välillä) ja nyt nukkumaan, jotta jaksaa taas huomenna sukeltaa. Tein myös aika sankariteon=venyttelin illalla. Alkaa jo pohkeissa ja reisissä vähän tuntumaan tämä 3pv sukellus. Nyt kasassa 87 ja alkaa pahasti häämöttämään mun pieni kauhu eli numero 100. Perinteen mukaan se tehdääm nakuna...

3.11.
Tänään taas 3 sukellusta. Ensimmäinen ihan ok, mutta toinen ”pyramides” ja kolmas house reef virtasukellus olvati aivan loistava, juuri sellaisia, joita olen täältä hakenut. Kolmanteen tehtiin jostain syystä negative entry eli suoraan pohjaan. Luulin, että tehdää se kovan virtauksen vuoksi, mutta se olikin vaan enemmän treeniä eikä tarpeeseen. Virtausta ei mitään valtavasti kuitenkaan ollut.Löytyi iso barracudalauma, flamboyant cuddlefish eli kävelevä ja väriään muuttava, squideja, frogfishejä, merihevosia ja huippuna Donald duck shrimp (näyttää ihan aku ankan malliselta nokkineen päivineen). Jälkimmäinen virtasukellus oli ihan mahtava. Meressä oli ns eritasossa olevia hiekkaterasseja ja aina kun noustiin yksi ylös, niin oli täysin uusi näkymä. Ihan satumainen olo kun nostaa pään dyynin takaa ja näkee hienon aavikon, jolla erilaisia keitaita. Olin ihan täpinöissä! Ekassa sukelluksessa oli ollut hiukan ongelmia korvien kanssa, mutta ne onneksi menivät ohi jo toiseen sukellukseen nähden. P:llä isoja korvaongelmia ja päätettiin molemmat lepuuttaa seuraava päivä. Mulla olisi vielä 3 sukelluspäivää sen jälkeen jäljellä.

Päästiin rentoutumaan sukellusten jälkeen ja syötiin tonnikalaa dinneriksi. Lähdettiin P:n kanssa keskustaan parille yhden paikallisen työntekijän +60v avopuolison kyydillä. Se oli melkoisen irstas tyyppi ja samanlaisia oli kaikki baarit täynnä. Käytiin parissa eri baarissa ja sitten mentiin vielä yhteen ravintolaan syömään kunnon squidia. Oli aivan mahtava annos! Kotiin lähdettiin pedicabilla eli mopo+katollinen sivuvaunu klo 00.15. Normaalisti noin 40min matka kesti yli 1,5h koska ei löydetty oikeaa kohtaa mistä käännytään rantatielle. Kylttejä ei vielä ole, koska liquid diving on niin uusi paikka. Suhattiin suht oikealla alueella edestakaisin ja toivoin vain, ettei sen taksin bensa lopu. Lopulta sit löydettiin perille ja tultiin superpomppuista tietä perille. Maksettiin kuskille tuplahinta, koska oli kyllä niin masentuneet näköinen kun koko yön ajaa vain meitä eteenpäin. Oli kyllä sellainen hymy sen jälkeen päällä, ettei sitä varmaan enää harmittanut. Nukkumaan 02.00

4.11 Mopoilua
Täällä aika samanlainen aikataulu päivittän. eli 7.10 ylös, 7.45 brekkari, 8.30 veneeseen, 9.00 eka sukellus, 11.15 toinen sukellus, 12.30 lounas, 14.30 kolmas sukellus. 19 dinner ja 21 ihan romuna nukkumaan tai ainakin yrittämään.
Edellisen yön vähien unien lisäksi aikatauluun muutenkin perustavanlaatuinen muutos. Otettiin päivän tauko sukelluksesta ja lähdettiin P:n kanssa jollekin hienolle kaksoisjärvelle, vuoren huipulle, noin 40km päähän. Oltiin nukuttu tosiaan vain 5h edellisenä yönä, koska lähtö keskustaan oli jo 7.30. Napattiin skootterit (230pesoa kpl per pv eli vähän vajaa 4 euroa).

Lähdettiin suoraan ajelemaan ja isopäisenä sain kärsiä liian pienestä kypärästä. Vaikka täällä on kypäräpakko, niin tosiasiassa me oltiin ainoat, joilla sellainen oli. Se nyt olikin tiedossa, muttei kuitenkaan viitsi lähteä huonoille teille vuoristoon tai kaupungin ruuhkaan ilman kypärää. Oli älyttömän kuuma päivä, joten aurinkorasva ei varmaan kauaa auttaisi. Eikä auttanut. Saavuttiin hetken päästä Sibyian kaupunkiin ja siellä pysähdyttiin paikalliseen ulkoilmatorille. Ihan hauskaa, mutta sen jälkeen lähdettiin kohti vuoria. Päästiin ehkä 2metriä eteenpäin kun poliisit huitovat meitä pysähtymään. Oltiin ajettu siis pari metriä yksiuuntaista vastaan. Huhhuh...kaikki ajaa miten sattuu, mutta ne nyt halusivat vain ottaa meidät käsiinsä. Kyselivät ajokorttia(ei mukana), passia(ei mukana),mopon omistajan nimeä(ei tiedetä), mopon papereita(ei ollut), joten siitä sitten käveltiin poliisiasemalle. Yritin kysellä toiselta poliisilta, ilman suoranaista lahjontaa, joudummeko maksamaan jonkin pienen sakon... Poliisiasemalla meidät sitten ympäröi 5 poliisia ja oli kyllä taas sellainen show. Yrittivät kai jotenkin pelotella(onnistui todella huonosti). Mä olin järjestellyt mun rahoja taskussa niin, että saisin annettua järkevän pienen summan ilman, että näyttäisin kaikkia rahoja. No taas tivasivat papereita ja annoin sen mopovuokraajan firman kortin, jonne soittivat. Puhelimessa vaan puhui, että ” we're not going to arrest these men but only investigating”. No tartteehan siihen 5 poliisia.. Puhelun jälkeen yrittivät jotain pientä kuumottaa, mutta sitten sanoivat että koska olemme ensimmäistä kertaa maassa(joka ei pidä paikkaansa), niin pääsemme nyt varoituksella. Hö, ei saatu edes mitään sakkoa. Lopulta ainoa naispoliisi ilmoitti haluavansa tulla Suomeen.. Kun palautettiin myöhemmin skoottereita, niin vuokraaja sanoi maininneensa poliisille, että ainakin heillä on kypärät – poliisi oli vain nauranut sille.

Jatkettiin matkaa kohti vuoria ja oli todella upea reitti. Pieniä kyliä, sumuista vuoristomaisemaa ja ihmisiä työn touhussa. Tie oli aivan kamalassa kunnossa ja 16km matka huipulle kesti yli tunnin. Lopulta päästiin perille ilman rengasrikkoja ja siellä sitten oli kahvila ja järvi. Ei kovin kauaa siellä viihdytty, kunhan juotiin mehut ja istuskeltiin hetki. Alaspäin olikin rivakampi reissu ja huomattavasti helpompi ajella. Tankattiin jonkun paikallisen kodin cokisplobensaa ja ajettiin takaisin päätielle. Kun päästiin tielle, niin saman tien mun skootteri paukahti ja veto loppui sillä hetkellä. Soittelin omistajalle ja pyysi jättämään jonnekin, josta sen löytää. Työnsin noin 500m siihen twin lake -risteykseen, jossa oli muitakin skoottereita parkissa. Onneksi ei tapahtunut vuorilla ja onneksi meillä oli 2 skootteria vuokralle. Aloin ajaa P:n keltaista hirmua(jossa melko tyhjä takarengas) P kyydissä. Oli varmaan aika näky kun kaksi isoa heppua kypärät päässä ajaa pienellä keltaisella skootterilla pitkin katuja. Ajettiin Hay ya Hay -raflaan, jossa oltiin oltu edellisenäkin iltana. Tilattiin 5 pääruokaa, mangomehut ja valkosipuliriisiä. Oli todella hyvä juttu. Sen jälkeen ajeltiin pitkin poikin kaupunkia ja oltiin sovittu, että palautetaan skootteri klo 17 samaan paikkaan, josta se aamulla noudettiinkin. Pyörittiin lähes tyhjän renkaan kanssa ristiin rastiin ja Dumaguete on kyllä kiva kaupunki. Tsekattiin pari ”pakollista” nähtävyyttä ja pysähdyttiin ottamaan selkähieronta. Ihan loistava hieronta, paras ikinä tähän asti. Oli niskat ja selkä aika jumissa, joten tuli kyllä tarpeeseen. Lopussa antoi päähieronnan ja hinkkasi silmiäkin niin, että oli piilarit ihan sumussa sen jälkeen. Olin mennyt hierontaan ennen hierojaa ja käytännössä nukahtanut siihen. En ollut ihan varma kuka se mun hieroja oli ja halusin antaa sille roiman 1,6e tipin. No sitten joku niistä tuli avaamaan ovea ja annoin 100 pesoa hänelle. Meni ihan hämilleen ja kaikki repesivät siellä. En mä tiedä, ehkä se ei ollutkaan mun hieroja vaan vain avasi ystävällisesti oven...

Sieltä lähdettiin paikan ainoaan ostoskeskukseen, Robinsoniin, ostamaan kauan kaivattua light colaa. Eksyttiin matkalla sinne ja päädyttiin vahingossa pienelle rantatielle, joka vei keskelle paikallista kylää. Siis ihan mieletön paikka! Ihmisiä sikin sokin, pyykkejä joka paikassa kuivumassa, miehiä korjaamassa veneitä ja lapsia juoksi kadulla pilvin pimein. Olimme varmaan aika näky kypärinemme. Luulin, että läpi pääsee ajamaan, mutta tulimmekin umpikujaan ja piti heittää U-käännös. Lapsia tuli joka puolelta ja halusivat, että otan heistä kuvia. Tuli kunnon poseerauksia ja kaikki olivat ihan innoissaan. Yksi pikkupoika juoksee täysillä hakemaan kukon, koska haluaa senkin kuvaan 8) Lopulta lähdettiin kylästä ja mentiin pitkästä aikaa ilmastoituun tilaan kauppakeskukseen. Yllättävän iso paikka ja loistava ruokakauppa näin pieneen paikkaan.

Lopulta palautettiin mopo, saatiin puolet hinnasta takaisin ja palattiin pedicabillä kämpille dinnerille. Illalla oli aika veto poissa ja tulinkin ajoissa huoneeseen säätämään tulevia matkajuttuja. Ostin tiistaille Cebu Pacifin lennot Manilaan, josta jatkan Cathay Pacificillä Hong Kongiin pariksi päiväksi. Ennen kuin lennän Japan Airlinesilla Tokioon, jonne myös faiffi tulee.

Huoneessa on vähän nihkeää kun sängyllä juoksentelee jotain pieniä kovakuoriaisen näköisiä tyyppejä. Niitä saa huitoa pois aina kun menee sänkyyn. Lisäksi pinnat on täynnä jotain valkoista möhnää, jonka luulin olevan jotain elukan kakkaa. On kuulemma bambuista tippuvaa juttua. Pari gekkoakin täällä pyörii, mutta se on vaan hyvä kun safkaavat muita ötököitä. Illalla dinnerin jälkeen istuttiin vielä hetki raflan hengailupuolella ja tietty mun päähän oli taas tullut jotain hämähäkinverkkoa. No sit yksi helkutin iso, tai no ainakin iso, no keskikokoinen, no ei ainakaan pieni, hämähäkki lykkii mun niskassa. Huudan ja huidon kuin pikkutyttö, kunnes saan sen itsestäni pois. Paikalliset ja muut asiakkaan repeävät ihan kunnolla kun iso äijä kiljuu ja huutaa. Prkl kun vihaan kaikkia ötököitä. Siksi vihaan kaikkia viidakkojuttujakin, kun edessä menevät paikalliset ovat 20cm lyhyempiö ja sitten mä puhdistan naamallani reitin hämähäkinseitistä...

Koska täällä on kuumavesilähteitä, niin vesikin on ranta-alueella tosi mineraalipitoista. Mulla on rashguard, shortsit ja maski värjäytyneet tosi punaisiksi. Ja ärsyttää varmaan silmiäkin kun sellaista vettä menee silmiin ja piilareihin(joita käytän ehkä 16h per pv). Silmät siis ihan punaisina ja lisänä vielä skootteriajelusta tullut punoitus eli aika hummerina täällä menen.

6th November 2011

Nyt alkaa olla...
vähän jo meininkiäkin siellä! :) Kuulostaa kivalta. Paitsi että mä oon täällä.

Tot: 0.388s; Tpl: 0.014s; cc: 9; qc: 50; dbt: 0.0941s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb