Cuba - Playa Santa Lucia

Published: June 23rd 2010

Hola a todos,

deze keer vanuit Playa Santa Lucia.
Eerst nog een lollige side note voor we verder uitweiden over genot en verderf in hotel Mayanabo:
Of het nu komt door de rum of door het steevast inslikken van het einde van hun woorden, de meeste Cubanen hebben een stevige buik!
Zo'n massa gekoeld krijgen vraagt om een creatieve aanpak en dus zie je heel wat vrouwen en mannen met hun T-shirt omhoog gerold rondlopen alsof ze topjes dragen. Sommigen durven zelfs nog verder gaan en lopen rond in half doorzichtige outfits met de textuur van netkousen, hilarisch!

Dit brengt ons naadloos tot bij hotel Mayanabo:
waar je de Cubanen wegens beperkte middelen nog krediet kan geven voor deze goedkope manier van ventilatie, komt de Duitser met lang wit haar, witte hotpants en ditzelfde soort netkousen topje, ditmaal in afgeschenen rood, ronduit gay over. Het ganse Duitse gezelschap lijkt trouzens in de 80-ies te zijn blijven hangen, wanneer ook die in jeans-hotpants luidruchtig bij de snackbar plaatsnemen.

Genoeg ervan, we ruilen deze wansmakelijke scene voor het mooie strand voor het hotel. Relaxen!
Wat verderop leggen we ons op een idyllische steiger en tegen de avond, wanneer de strafste zon voorbij is, komen een hele hoop Cubaanse families hier gezellig genieten van de zee.

Maar hotel Mayanabo biedt zoals gezegd naast genot ook verderf (de Duitsers waren slechts een voorproefje): Tijdens de heenrit, zaten er 2 jonge meisjes op de camion, alleen. De ene misschien 19, de andere hooguit 14-15. Iets na ons checken ook zij in, onder begeleiding van een iets oudere vrouw. Later op de avond op het strand en 's avonds ook in de bar, zien we ze terug in het gezelscha van 2 mannen van minstens 40 jaar. Flirtend, in elkaars armen. Gedegouteerd vraagt Anouk aan de receptioniste om dit te checken. Deze gaat kijken in de bar en komt ook verontwaardigd terug en zegt dat de jongste volgens haar hooguit 13 jaar is. Ze gaat terug naar de toog en kijkt na onder welke leeftijd ze zijn ingechecked: 19 en 24 jaar. Kan gewoonweg niet! Maar ze kan er verder niets aan doen. Als toppunt gaat 1 van de 2 kerels met het oudste meisje naar z'n kamer, NAAST onze kamer. Degoutant.

De dag erop dan weer veel genot: we delen een taxi met een oudere Canadees en diens Cubaanse vriendin richting Playa los cocos. Dit strand is echt een postkaard waard: perfect wit strand, hemelsblauwe lucht, helder warm water en palmbomen! Aan de andere kant ligt dan weer een lagune waar tientallen flamingo's in het water staan en op de weg lopen prachtige paarden los voor hun meester. Echt een droomstrand! En net zoals in Vinales kan je ook hier een echte kokosnoot-coktail bestellen: wanneer je dat doet, loopt er een man naar buiten met een lange stok met een haak eraan, trekt enkele kokosnoten los uit de boom, raapt ze op, hakt ze de kop af en presenteert ze op tafel. Je neemt een goeie slok kokos sap, en de leegte die je hebt doen ontstaan wordt door de ober opgevuld met rum, zalig!

In diezelfde euforische stemming komt de Canadees van de taxi naar ons om te melden dat hij een happy man is: hij heeft z'n Cubaanse vriendin ten huzelijk gevraagd en die heeft JA gezegd! "I just met her 4 days ago!". Ik ken ene Hollander, ook vanuit een taxi, die je wat advies kan geven, beste man! Het afscheid tussen de 2 lijkt anders wel oprecht, je weet maar nooit! Alles kan blijkbaar in hotel extravaganza, nu richting Santiago de Cuba!

Adios!

3rd February 2011
sippin' coktails again

Nice picture!!
The most beautiful couple in whole Belgium!!!

Tot: 0.111s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 55; dbt: 0.0544s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb