Viimeinen paiva Sanctuaryssa

Thailand's flag
Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Pha-Ngan
March 16th 2010
Published: March 16th 2010

Terveiset taas Ko Pha Nganilta! Viime kuuleman jalkeen taalla on mm myrskynnyt. Kaakkois-Aasiassa oli laajempikin myrskyalue, mm. Hong Kongissa oli ainakin paivan kentta suljettu. Tanne me saimme vain myrskyn hannan tai laitaman. Sekin kuitenkin sai aikaan kunnon ukonilman, johon herasin 11.3 aamulla. Ukkosti, salamoi ja satoi aivan kaatamalla. Myrsky meni ohi suht nopeasti, mutta pilvista oli pari paivaa, ja aina valilla sateli. Meri oli myoskin niin aallokkoinen etta pariin paivaan tanne rantaan eivat paaseet veneet lainkaan. Nyt on kuitenkin taas jo ollut useamman paivan aurinkoista.

Sade toi mukanaan kokonaan uuden nakyman paikalliseen elainkuntaan. Sammakoita vilisi vaikka kuinka paljon, ja niiden kurnutus kuului lapi yon. Jostain raosta sisaan huoneeseen asti on tullut tuhatjalkaisia. Tiedattehan ne jotka lastenkirjoissa olivat kumisaappaat jalassa ja hymy kasvoilla? No, muutama vuosi sitten minulle selvisi etta ne eivat olekaan ihan niin lystikkaita otuksia kuin meille lapsena uskoteltiin, vaan jotkin lajit voivat puolustautua samalla tavalla kuin meduusat ja aiheuttaa melkoisia tuskia. Niinpa olen suhtautunut niihin kunnioituksella ja joko pitanyt etaisyytta tai sitten sisalla yrittanyt paasta niista eroon. Loistava tapa on kopauttaa ko elainta esim taitetulla aikakauslehden sivulla, jolloin se vetaytyy keralle. Talloin voit sujauttaa kyseisen lehden sivun otuksen alle ja mielialastasi riippuen (seka riippuen miten paljon uskot karman lakiin) joko kantaa sen ulos turvaan tai vetaa vessasta alas.... Muutenkin taalla elainkuntaa riittaa, seka vahan villimpaa etta kesympaa. Taalla on lukuisia kissoja, kaikki hyvin hoidettuja, ja yksi niista pitaa mielipaikkanaan mun huoneiston oven edessa olevaa penkkia. Haluaisi kovasti tulla myos tutustumaan sisalle mutta en ole paastanyt. Koiria on myos useita, lisaksi mm kukko ja kana poikasineen (onko kanalla poikaset, vai mita ne ovat?). Kukon olen vain kuullut aamuisin, mutta kana kavelee ympariinsa kuopsuttamassa ruokaa tipuilleen. Taalla ollaan viidakon keskella, mutta onneksi toistaiseksi olen vain kuullut juttuja esim kaarmeista.

Paasto on nyt paattynyt ja jo kolmatta paivaa olen ollut kiintealla ravinnolla. 😊 Ensimmaisena paivana paaston jalkeen sai syoda vain hedelmia ja niistakin vain vesimelonia (joka ei oikein maistunut kaikkien niiden vesimelonilla jatkettujen savipirteloiden jalkeen), omenaa ja papaijaa. Ensimmainen aamiainen johon kuului kulhollinen papaijaa oli todella nautinnollinen. Toisena paivana eli eilen sai syoda raakoja vihanneksia ja tanaan on saanut siirtya lampimiin kasviksiin ja keittoihin. Huomenna ruokavalioon saa lisata hiilihydraatit eli mukaan voi ottaa esim tummaa riisia, ja sitten ylihuomenna lisata proteiinit, aluksi kala suositeltavaa. Kokonaista salaattilautasta ei talla hetkella jaksa millaan syoda, vaan aina jaa osa jaljelle. Hyva niin. 😊 Kaiken kaikkiaan olo on erittain hyva: painoa putosi tietysti jonkun verran, iho on parempi, olo energisempi. Suosittelen lampimasti vaihtoehtoista lomamuotoa, varsinkin kun homman voi hoitaa meren lahella rentoutuen ja auringosta nauttien.

Huomenna lahden taalta Had Riniin eli parin rannan paahan, edelleen samalla saarella. Olen siella yhden yon, ja aikaisin torstaiaamuna eli klo 6 siirryn ensin Thong Salaan, joka on saaren vilkkain ranta laivaliikenteen kannalta ja otan sielta lautan mantereelle, lahelle Surat Thania. Siella odottaa kuljetus Khao Sokin kansallispuistoon, tarkemmin Chieow Laan-järvelle. Siella on majoitus jarven paalle rakennetuissa majoissa, ja olen siella kaksi yota. Ohjelmassa on viidakkovaellusta, tutustumista luoliin, veneajeluita jne. Siella olen taysin netti- tms yhteyksien ulkopuolella. Lauantaina palaan Surat Thaniin ja lennan sielta illalla pohjoiseen Chiang Maihin. Seuraava raportti tulee sitten Chiang Maista.

Bangkokissa on ollut ja on edelleen punapaitojen mielenosoituksia Taksinin varojen takavarikoinnin jalkeen. Vaihdan konetta Bangkokissa matkalla Chiang Maihin, mutta onneksi ei tarvitse vaihtaa kenttaa tms. Spekulaatiot ennustavat etta mielenosoituksia ei ole varaa paastaa niin pahaksi kuin pari vuotta sitten, jolloin lentokentta oli eristyksessa, silla maa on niin riippuvainen turismista. Joka tapauksessa muualla maassa on rauhallista ja pidan silmat auki mita tuleman pitaa ja muutan suunnitelmia tarvittaessa.

Voikaa hyvin!

17th March 2010

terveisia kaarinasta
hei kiitos kertomuksista. taalla sita vaan sataa lunta ja pakkastakin on taas aamuisin kymmenkunta astetta.mitaan erikoisempaa ei tapahdu taalla. olehan varovainen siella . voi hyvin .terveisin siskosi

Tot: 0.063s; Tpl: 0.012s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.0387s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb