Aankomst Delhi - Nieuwjaar

Asia
January 2nd 2010
Published: January 2nd 2010

Namasté,

Het is weer even geleden sinds ik iets in mijn blog geschreven heb. Ik heb het goede voornemen gemaakt om ook deze keer mijn blog regelmatig aan te vullen met schrijfsels over dingen die ik geleerd en/of meegemaakt heb.

Op 29 december ben ik met het vliegtuig vertrokken vanuit Amsterdam. Na een vlucht van 7 uur (en het bekijken van 3,5 film) kwam ik eindelijk aan in Delhi. Toen ik aankwam, zag ik meteen een verschil in seizoen. Mensen waren gekleed in warme kledij: een dikke trui, stevige schoenen in plaats van sandalen, een muts, sjaal en eventueel zelfs handschoenen. Hoewel het voor mij absoluut niet koud was, is het voor de Indiërs blijkbaar een heel koude periode. Aangezien ik ’s nachts aankwam, zag ik op de terugweg overal vuurtjes die op straat worden aangestoken. De mensen verzamelen heel dicht rond het vuurtje om zichzelf warm te houden. Dat deze (kamp)vuurtjes illegaal worden aangestoken, kan blijkbaar niemand iets schelen. Wat wil je; dit is het enige dat de daklozen warm houdt.

Delhi is een stad met een ‘koud’ klimaat; overdag is het hier 20 graden maar ’s nachts koelt het al snel af tot 5 graden - wat ontzettend koud is voor India. Ik zie vooral veel mensen met sjaals rondlopen, die ze dan rond hun hoofd binden zodat ook hun oren warm blijven.

Wat me bovendien meteen opviel toen ik buiten kwam, was de smog. Het leek alsof ik een bril aanhad die was aangedampt, zo erg was het. De volgende morgen was er ook opvallend veel mist, wat blijkbaar heel normaal is in Delhi.

Mijn eerste dagen in Delhi heb ik vooral al winkelend doorgebracht. Zowel Kerstmis als Nieuwjaar worden hier uitbundig gevierd, waarbij de meeste mensen een hele week vrijaf hebben. (Het voordeel aan India: ontzettend veel vrije dagen!). De winkelcentra worden druk bezocht tijdens deze dagen. Delhi heeft dan ook veel winkelcentra die een groot aantal internationale winkels hebben, vb. Esprit, United Colors of Benetton, Tommy Hilfiger, Swarovski, Mango, Marks & Spencer, Calvin Klein, … Deze winkels vind je enkel in grote steden zoals Delhi en Mumbai, en zijn naar Indische normen ongelooflijk duur. Een trui voor 30 euro is een aanvaardbare prijs in België maar is dat al veel minder in India; zeker als je weet dat de meeste gezinnen slechts 100 euro per maand verdienen.
Wat ik me dus afvraag is hoe zoveel mensen deze winkelcentra kunnen bezoeken - doen ze enkel aan ‘window shopping’ of hebben ze echt het geld om deze dingen te kopen? Stijgt de koopkracht van de gemiddelde Indiër? Ik veronderstel van wel. Dit is dan ook een goed teken voor andere buitenlandse winkelketens om zich in India te vestigen - de opkomende hogere klasse (of in dit geval misschien zelfs een deel van de middenklasse) heeft immers het geld om deze producten aan te schaffen.

Opvallend trouwens: Op 31 december waren de winkels open tot 11 uur ’s avonds en ook de volgende dag waren ze de hele dag open! Feestdag of niet; de winkeliers houden hun winkels open want ze weten dat er dan veel klanten over de vloer komen.
Nieuwjaar heb ik op een ietswat ‘saaie’ manier gevierd; voor de tv, kijkend naar de Indiase nieuwjaarsuitzending. Op deze manier heb ik weer wat geleerd over de belangrijkste Bollywoodsterren en nieuwe Indiase films die uitkomen.

In het hotel was er een groot feest voorzien (de inkomsprijs was meer dan 60 euro!) waar iedereen naartoe ging. Opvallend om te zien was dat hele families dit feest aandeden; ouders met kinderen, vrienden onder elkaar, ... Jong en oud vierden samen Nieuwjaar!

Voila, voor zover mijn korte update over mijn eerste dagen terug in India.
Maandag wordt een spannende dag aangezien ik dan naar de FRO ofwel Foreign Registration Office moet, die immigratie behandelt. Deze overheidsdienst heeft een zeer slechte naam en heeft een nul voor efficiëntie - hopelijk valt het dus wat mee om mezelf in te schrijven!

Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen - mogen al jullie wensen dit jaar uitkomen!

Annelies

2nd January 2010

happy new year!
Happy New Year Annelies!! Im spending the new year in Paris and EVERYTHING was closed yesterday, January 1st. But they were so many people outside, walking in the streets, you'd think they would want to make money out of all those walking purses!! haha I'm glad to see Indians are smarter when it comes to doing business haha I hope this new year in India will bring you as much as last year did and even more! enjoy your time there! :) See you soon, Rudy
3rd January 2010

Een goed verblijf
Dag Annelies, Terug goed te lezen dat de blog terug is opgestart. Zo kunnen we je belevenissen volgen, en de belevenissen van alle Indiers. Koud is blijkbaar een relatief begrip, 20 graden in India is berekoud, hier zouden we al heel blij zijn, gezien het hier stenen vriest, en de temperatuur niet boven nul komt. Een tof verblijf, en tot een volgende blog-info. Papa
5th January 2010

Voor U ook een gelukkig nieuwjaar. Ik vind het heel leuk om te lezen wat er ginder zoal te beleven valt. Vrijdag vertrekken we( T Eric en T Mieke en Tom, N Harry ik en Dana, N Carl en de Jan) naar livigno om te "skieën". Groetjes

Tot: 0.112s; Tpl: 0.015s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0496s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb