Tanker fra Cusco

South America
October 12th 2009
Published: October 12th 2009

Nick med en stor dejlig smoothieNick med en stor dejlig smoothieNick med en stor dejlig smoothie

Den sidste aften med gruppen, spiste vi paa en god restaurant, hvor Nick fik lov at nyde en stor laekker smoothie. Ser han ikke bare glad ud?
Vi har nu boet hos vores midlertidige familie i lidt over en uge. Det er med tiden blevet vores permanente familie, for foerst kunne vi ikke bo hos, hos dem vi egentlig havde booket, da parret der boede der foer os, var blevet syge og kunne ikke rejse videre. Da de endelig rejste fik vi at vide, at der i oejeblikket ikke var varmt vand og blev derfor tilraadet at blive boende en stund endnu.

Fordelen ved det homestay vi oprindeligt havde booket er, at vi havde eget badevaerelse og at skolen ligger i samme hus, saa vi skulle ikke saa langt om morgenen.
Det hus vi bor i nu har de fordele, at det ligger forholdsvis taet paa byen, det tager 15-20 min at gaa derind, der er varmt vand 24/7 - hvilket er meget saerligt i Cusco og saa laver moderen ret god mad. Vi maa dog dele badevaerelse med en masse andere, baade andre lejere og familien selv, og det er klart den stoerste ulempe.

Spanskkurset er haardt arbejde. Nick og jeg har hver en grammalaerer og en praktiklaerer. Foerst gramma 2 timer i klasselokaler og derefter praktisk traening i 2 timer, hvor vi tager rundt i byen og snakker og oever det vi har laert i grammatimerne. Da vi har eneundervisning, kommer der med det samme fokus paa alt det man ikke er saa god til og man kan paa ingen maade gemme sig. Man er bare paa, men det er jo i virkeligheden et kaempe privelegium og vi har virkelig laert meget paa den foerste uge.

Familien vi bor hos taler KUN spansk saa under maaltiderne kommer vores spansk virkelig paa en proeve. Familien bestaar af en mor, en pige paa 23, en dreng paa ca 21 og en lille dreng paa 10. De er virkelig soede og isaer pigen og moderen er meget snaksaglige.

Nick blev syg i onsdags med ondt i maven og diare. Det gik lidt op og ned de naeste dage men loerdag tog vi til laegen. Det viste sig at han har faaet en parasitaer infektion og er nu paa 2 slags antibiotika. Han har det bedre og var i skole i dag efter at have vaeret syg baade torsdag og fredag i sidste uge.

Vejret i Cuzco er generelt dejligt. Det er ca 20 grader og solen baerer kraftigt. I dag har der dog vaeret
La Catedral La Catedral La Catedral

I forgrunden springvandet midt paa Plaza de Armes og i baggrunden La Caredral. Falgene er til venste Cusco´s flag og til hoejre det peruianske. De er paa halv, da en kendt peruviansk sanger doede i gaar.
en ordentlig regnbyge med lyn og torden. Vi sad heldigvis inde paa en Irsk pub imens og saa fodboldkampen Irland-Italien. Denne blev dog afbrudt lidt inde i anden halvleg, da stroemmen gik. Naa ja, det maa man jo tage med.

Trine var ude at spille vollyball i loerdags med vores laerer og nogle andre elever fra FairPlay. Det var meget hyggeligt, men fuck hvor gjorde det ondt til sidst! Jeg har altsaa faaet blaa maerker op ad armene! Ved ikke helt hvad de bolde var lavet af, for det har jeg alligevel ikke proevet foer.

I gaar var vi inde i La Catedral, der er den foerste katolske kirke bygget i Cusco. Det var virkelig den flotteste kirke jeg nogen sinde har set. Skt. Peters kirken i Rom: gaa hjem og vug!

Et kirke alter i det pureste guld!Et kirke alter i det pureste guld!
Et kirke alter i det pureste guld!

Man maa ikke tage billeder i kirken, saa jeg gjorde det diskret og uden blitz, saa det er ikke af saa god kvalitet.
La Catedral La Catedral
La Catedral

Et af de mange billeder i kirken. Dette forestillende den sidste nadver, hvor de spiser marsvin, som er en delikatesse i Peru.
SkolenSkolen
Skolen

Os og vores grammalaerer.

13th October 2009

Godt tænkt
Hyggeligt med nyt. Skidt med parasitter. Husk aldrig at drikke noget, hvor vandet ikke har været kogt eller kommer dirikte ud af en uåbnet vandflaske. Råd no. et till alle rejsende i den del af verdenen. Hils jeres faminie fra mummy (eller hvad det hedder på spansk - donna matra - maaske?

Tot: 0.157s; Tpl: 0.012s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0588s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb