Sidste dag i Peru

South America » Peru » Cusco » Cusco » Cusco
October 17th 2009
Published: October 17th 2009

MarsvinMarsvinMarsvin

En laekker lille sag. Jo den kom med hoved, taender, kloeer og det hele!
Vi afsluttede i gaar vores spanskkursus, ved at tage med vores praktiklaerer til en by der hedder Tipon for at spise marsvin. Som skrevet i sidste up-date er det en virkelig en delikatesse i Peru saa man kunne jo ikke rigtig forlade landet uden at have smagt det. I Cusco kan man aabenbart kun faa marsvin om loerdagen, saa vi maatte med bus en halv time for at komme til Tipon.

Nick var ikke lige med paa det med at spise et kaeledyr, saa Trine maatte dele retten med praktiklaererne. Det var virkelig laekkert! Da vi kom laa der en otte-ni maresin og staegte i et fad i en af de der store buede udendoers ovne, hvor der laa gloeder i den ene side og fadet i den anden. Dyrene maa vaere blevet delvist bagt og delvist roeget. Det blev serveret med bagte kartofter, pasta og en lille chili fyldt med groentsager og noget hakket koed. Marsvinet maa vaere blevet marineret inden det kom i ovnen for det var virkelig godt krydret og saa var det meget moert.

Peru har vaeret et dejltig at land at rejse i. Menneskene er virkelig soede og venlige. Trine havde forventet at Sydamerika
TaenderTaenderTaender

Det var vist taenderne i overmunden der isaer afskraekkede Nick.
ville vaere et uland som Afrika og Bangladesh men det virker faktisk som om de er meget godt koerende. Vejene i byerne er rimelig gode, selv om det vist kniber lidt med vejnettet mellem byerne og isaer yderomraaderne bliver nedprioriteret af regeringen. Men i byerne ser det ud til at de fleste boern gaar i skole og der er kun enkelte tiggere paa gaderne.
Det er ogsaa tydelig at Sydamerika rent geografisk ligger taettede paa USA end de ulande Trine tidligere har vaeret i. Mange piger gaar i smart vestligt toej og alle de amerikanske produkter saasom Orios og Doritos kan faas paa et hvert gade hjoerne.

Vi besoegte tidligere paa ugen Museo los Niños, som er et museum om boernene i bjergene. Ved indgangen var et digt, der virkelig gjorde indtryk. Det handlede om, at boernene i bjerne kalder sig selv de glemte boern, fordi der ikke bliver gjort noget for at civilicerer disse omraader. Boernene har ikke mulighed for at komme i skole og de har ingen muligheder for at udtrykke sig kreativt. Bjergbefolkningen dyrker jorden og holder lamaer og alpakaere og boernene hjaelper til fra de er helt smaa fuldstaendig isoleret fra omverdenen. Det var meget
Paa trods af afsky. Paa trods af afsky. Paa trods af afsky.

Nick er nu allegevel saa soed at smile til kameraet.
interessant at faa indblik i.

I dag var vi paa hospitaler for at faa gentaget de proever Nick fik taget for en uge siden. Der er ikke flere parasitter tilbage, saa alt tegner godt! Vi kan roligt tage videre til Ecuador i morgen, for paa tirsdag at fly ud i junglen. Vi skal vaere i junglen i 7 dage og bo paa en logde, der hedder Napo Wildlife Center. Vi glaeder os meget og isaer Nick glaeder sig til at komme videre. Lange spansktimer og daarlig mave har ikke efterladt sig det bedste indtryk de sidste 2 uger.

Vi havde en lille afskedsfrokost med familien i dag. Vi havde koebt en islagkage og noget frugt for at sige tak for et godt ophold. Det var rigtig hyggeligt. Som saedvanlig fik vi 2 retter mad og saa med vores medbragte dessert blev det en fornem 3 retters menu. De er virkelig soede og Trine synes faktisk det er lidt trist at sige farvel.

Med udsigt til endnu nye eventyr siger vi farvel for denne gang.

Inka KolaInka Kola
Inka Kola

Peru har sin egen sodavand. Det er faktisk meget god, vi mener den smager lidt af filur eller maaske bubblegum.
En af mange hunde i gaderneEn af mange hunde i gaderne
En af mange hunde i gaderne

Men denne her har et blaat og et brunt oeje.
UdsigtenUdsigten
Udsigten

"inkaen" er et museum om inkatiden og man kan gaa op i toppen og se udover byen.

28th October 2009

Mad
Hvor dårlig mave fik du lige af at spise det der? Og Nick din kylling tænk på alle de mave problemer jeg kunne have grint af....

Tot: 0.162s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.0415s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb