Junglen er fantastisk!

South America » Ecuador » North » Quito
October 27th 2009
Published: October 27th 2009

Hej alle,

Saa er vi tilbage efter en fantastisk tur til junglen!

Vi boede paa en rigtig laekker lodge. Det var virkelig luksus for alle pengene. i vores hut havde vi en kaempe kingsize seng, laekkert badevaerelse og vores egen altan lige ned til en lille soe. Det var rent definitorisk vist nok ikke en soe, men naermere et sted, hvor en masse smaa aaer samledes til en stoerre og dannede noget der lignede en soe. Men under alle omstaendigheder var det en flot udsigt. Restauranten paa hotellet var virkelig god og vi fik baade 3 retter til frokost og aftensmad.

Det var et rigtig dejlig og fredfyldt sted. Vi tog paa ture hver dag ind i junglen eller langs de mange floder.

Den foerste aften da vi kom tilbage til vores hut efter aftensmaden lyste Nick ned i vandet oppe fra vores altan og pludselig var der to ildroede oejne i vandkanten, der kiggede direkte paa os. Det lignede virkelig en stor aligator. Nick foreslog at vi gik ned til vandet for at kigge lidt naermere paa dyret, men det syntes Trine bestemt ikke var en god ide, for vi kunne let blive dens tre-retters! (er hun ikke kedelig folkens?:->) Vi tog et billede af den og viste det til vores guide, og han sagde, at det helt sikkert var en aligator.

Vi var ude at se nogle forskellige "clay licks" som er, som navnet antyder, et sted, hvor dyr tager ud for at slikke/spise mudder. Meget maerkeligt men man ved for papegoejers vedkommende at de skal bruge leret til at neutraliserer de syrer, der er i den mad de spiser. For andre dyrs vedkommende mener man, at der er mange mineraler i leret, som de har brug for. Og oven i det er det nok en social ting - i hvert fald for papegoejerne, der virkelig elsker at komme der hver morgen. Det var ret fantastisk at se, hvordan de skraeppede og spiste ler. Paa det ene clay lick spottede Nick to store roede araer. De var virkelig smukke, og det er meget sjaeldent at man faar dem at se.

Desuden saa vi et hav af flotte fugle, en stor flod odder, masser af aber, store oegler, masser af sma aligatorer (som vi var saa taet paa at vi kunne have roert ved dem) og en 3 meter lang anaconda!

Vi besoegte landsbyen, der har startet og ejer lodgen. De fleste landsbyer/stammer i amazonas lejer enten jorden ud til forretningsmaend, der bygger hoteller eller saelger ud til olieselvskaber for at tjene penge, men der hvor vi var, var det landsbyen selv, der havde kaempet for at faa denne vidunderlige logde op at koere. Det var virkelig fantastisk at se, hvad de havde skabt, og de har virkelig kaempet haardt for at faa det op at koere. De havde faaet et tilbud fra et olieselskab, men der var en mand i landsbyen (nuvaerende manager for logden), der virkelig kaempede imod olieselvskabet for at bevare rejnskoven og fik overtalt landsbyen til at starte projektet. Det tog 5 aar at bygge logden og faa den op at koere, og inden da skulle han skaffe finansiering. Det har vaeret haardt arbejde, men nu har de en rigtig god forretning, hvor ca 80% af landsbyen er beskaeftiget med arbejde paa logden og de tjener rigtig gode penge.

Vores guide fortalt os, at hvis udviklingen fortsaetter som nu, saa er rejnskoven vaek om 30 aar! Der er virkelig brug for at flere goer som denne landsby, hvis bare noget af den skal overleve.

Da vi sejlede til lodgen paa ad en stor flod der hedder Napo River saa vi en brand inde blandt traeerne og fik at vide, at det var en olieboring. For at komme ned til olien, skal man gennem en masse lag, hvor der bl.a. er gas og i stedet for at forfine gassen og udnytte den er det billigere at braende den af! En masse dyr og blanter doer paa den bekostning, men naar pengene foerst taler, er det aabenbart lige meget.

Nu er vi tilbage i Qiuto og her har vi en lille uge inden vi paa soendag flyver til Mexico City. Nu er halvdelen af turen naesten gaaet. Det er lidt vildt at taenke paa.

En stinky turkeyEn stinky turkey
En stinky turkey

Dette er en meget saerlig fugl. Den har en lille klo foran for bedre at kunne kravle i traeer, dette er en reptilegenskab. Desuden har den en mave som en ko og spiser groenne blade, som den tygger droev paa. Og derfor lugter de som koer.

28th October 2009

Det er I også!
Hvor er det dejligt at laese om jers fantastiske tur - og at se jeres glade smil på billederne. Det kan gøre enhver mor sentimental. Her har vi slagtet kalve og vi har lige fået 15 rummeter bøgebrænde, der skal stables. Lørdag var vi på kajaktur rundt om øerne i Helnaesbugten. Vi så store flokke af blishøns og toppede lappedykkere, fasaner, mange forskellige mågearter og en eddeefugl.
28th October 2009

en jungle oejenaabner
Kaere Nick og Trine, hvor er det dejligt at hoere fra jer igen og sikken en oplevelse I har haft i junglen, og sikke gode billeder i har taget. Dejligt med nyt fra jer. Mange hilsner Palle

Tot: 0.194s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0611s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb