Kerala

Asia
September 18th 2009
Published: September 18th 2009

14 september
Opgestaan om 5u om ons klaar te maken en op tijd op de luchthaven te zijn (6u) om onze vlucht van 7u te halen. Eens in het vliegtuig kregen we het bericht dat er veel vliegverkeer was dus dat we waarschijnlijk moesten wachten, wat ook het geval was. Opvallend was dat er zoveel mannen waren: tijdens de security check was er een rij van 100 meter voor de mannen! De vrouwen moesten niet aanschuiven dus we hadden geluk. Maandagmorgen is blijkbaar een heel drukke dag, in het bijzonder voor business mensen. Om op te stijgen moesten we een half uur wachten - ons vliegtuig moest in de rij wachten samen met tien andere vliegtuigen, allemaal klaar om op te stijgen. De vlucht ging naar Cochin (vroegere naam is Kochi), helemaal in het zuiden van India, in de staat Kerala. Al van in het vliegtuig kon ik zien hoe mooi Kerala is: ik zag niet anders dan groen en rivieren! Het deed me denken aan het regenwoud. Aangekomen bleken de meest voorkomende bomen hier palmbomen te zijn. Overal waar je kwam, zag je palmbomen en andere struiken.

De dag zelf gebruikten we om Cochin te bezoeken: een stad die een lange geschiedenis heeft van Europese overheersers. In 1503 werd Cochin veroverd door Portugal en werd het de hoofdstad van Portugees India en bleef in Portugese handen tot 1663. Daarna werd het veroverd door Nederland en onderging het Nederlandse invloed tot 1814. Toen droeg Nederland Cochin over aan het Verenigd Koninkrijk in ruil voor het eiland Bangka. Tot 1947, wanneer India onafhankelijk werd, werd Cochin overheerst door de Britten. Door al deze Europese invloeden die meer dan 400 jaar duurden, heeft Cochin een meer Europese cultuur opgebouwd. Zo is slechts 50 procent van de Indiërs in Kerala hindu en is 35 procent christen! Je ziet er bijgevolg overal christelijke kerken en afbeeldingen van Jesus en Maria. Cochin is de stad met de grootste christelijke populatie in India. Het mooie van dit alles is dat de drie verschillende godsdiensten (15 procent is moslim) vredig samenleven zonder conflict. Hier kunnen veel mensen nog iets van leren!

Eerst zagen we ‘Nieuw Cochin’, dat een nieuwe naam heeft, namelijk Ernakulam. Hier zijn alle nieuwe gebouwen en handel. Daarna bezochten we ‘Oud Cochin’, wat Fort Kochi genoemd wordt. Eerst bezochten we Fort Kochi Beach: een klein strand met veel vissers die voornamelijk aan vissen deden door gebruik te maken van de Chinese Visnetten. ‘Chinese Visnetten’ zijn gemaakt van houten palen, waar men enorme visnetten aan vastmaakt die naar boven worden gehaald om te zien hoeveel vis men gevangen heeft. Hierdoor gaan ze niet op een boot maar blijven ze aan land. Deze Chinese Visnetten zie je overal aan de stranden in Kerala.

Aangezien Cochin een geschiedenis heeft van Katholieke overheersers, bezochten we er bekende kerken. St Francis Church is de oudste kerk gebouwd door Europeanen in India. Het is een kerk zoals een ander, zoals wij er zoveel kennen, maar voor Indiërs blijft dit toch een beetje speciaal. Daarna zagen we Santa Cruz Brasilia, een Portugese kerk gebouwd in 1505 en kathedraal genoemd in 1558. Je kon duidelijk zien dat het een Portugese kerk was aan het interieur en de decoratie van de kerk, wat mij een beetje ‘overdone’ leek.

De volgende kerk die we bezochten was de Joodse Synagoge in Jew Town; deze synagoge werd gebouwd in 1568 en werd gedecoreerd met Chinese tegels en Belgische kandelaars. Hierdoor is de synagoge bekend geworden. Hierna bezochten we ‘the Dutch Palace’, wat eigenlijk oorspronkelijk was gebouwd door Portugezen. In de 17de eeuw werd dit door de Nederlanders aangepast en gedecoreerd met een goede collectie van schilderijen. Hier eindigde ons bezoek aan Cochin en gingen we richting Kumarakom, een klein dorpje dat ongeveer 65 km van Cochin is gelegen. Hier zouden we dan 3 dagen blijven, alvorens naar Kovolam te gaan, een ander klein dorpje in Cochin. De reden waarom deze plaatsen toch vrij bekend zijn bij toeristen is omdat hier veel resorts, hotels en andere aanwezig zijn. Deze streek heeft immers alles: prachtige stranden en heel mooie natuur. Daar willen toeristen ten volle van genieten, en wij ook!

Over Kerala
Opvallend is dat de godsdienst (welke dan ook - Katholicisme, Islam of Hinduisme) belangrijker is voor het leven van de Indiërs dan voor het leven van de Belgen. Overal zie je invloeden van de godsdienst; er zijn veel meer kerken en tempels, maar ook ontzettend veel andere tekenen van het geloof. Zo zijn veel winkels genoemd naar een god of heilige, vb. St Thomas Bakery, Krishna Shop, St Sebastian Shop, ... . Bovendien zie je overal afbeeldingen van goden (voor Hinduisme) en Jesus en Maria (voor katholicisme), die laten blijken dat het godsdienstig leven een enorme impact heeft op het dagelijkse leven in India.

Kerala is heel anders dan Rajasthan; zo is het er verboden om te roken maar kan je er (als enige staat in heel India) wel koevlees vinden. (Katholieke mensen kunnen wel koevlees eten, vandaar). Ik heb hier dan ook een steak gegeten en ik moet zeggen dat het me heel goed smaakte. Kerala heeft bovendien een alfabetiseringsgraad van 100 procent! De vrouwen hebben hier bijna allemaal een goede educatie en een job, wat helemaal anders is in de rest van India. Mensen van Kerala worden dan ook hoog gewaardeerd in de business en je vindt Kerala-mensen overal in India, aangezien zij gemakkelijk aan een job geraken. Bovendien werd Kerala de minst corrupte staat van India bevonden door Transparancy International. Ik moet dit wel nuanceren want Kerala is een communistische staat, waar je overal rode vlaggen vindt op straat. Hierdoor is Kerala, ondanks zijn heel rijke grondstoffen, niet de rijkste staat van het land. De economie van Kerala kent de laatste jaren wel een enorme groei, voornamelijk door informatietechnologie, toerisme en internationale handel. Kerala heeft mooie stranden en een grote haven (Cochin). Hierdoor werken veel mensen van de dorpen als visser of als landbouwen (de grond is hier enorm vruchtbaar door de vele regens!).

Kerala kent maar twee seizoenen; zomer en regenseizoen. Het regent hier vaak, waardoor alles heel groen is en de grond ontzettend vruchtbaar is. Een aantal dingen zijn typisch voor Kerala: palmbomen, zoete bananen, kokosnoten, kokossap, kokosolie (hier bereiden ze hun gerechten mee en geeft een totaal andere smaak!), verse vis, steak, ... Bovendien hebben veel mensen hier zelf hun eigen moestuin met ontzettend veel kruiden om hun gerechten te verfijnen.

De huizen zien er helemaal anders uit dan in Rajasthan. Ze zijn vaak geschilderd in felle kleuren, zoals felblauw, -roos, -geel, -groen, ... Alles wat je je maar kan bedenken. Bovendien hebben deze huizen dakpannen (dit zie je niet in Rajasthan), omdat het hier veel vaker regent. Aangezien het hier wel redelijk warm is, zie je nog vaak dakterrassen op de huizen, maar deze zijn dan bedekt met platieken platen (of van ander materiaal) om de bewoners te beschermen tegen de regen.

In Kerala zelf hebben we tot nu toe al een aantal dingen gedaan: een ritje met de speedboot op het dichtstbijzijnde meer dat 90 km lang is en 10 km breed. Bovendien hebben we de omliggende dorpen verkend met de fiets. Andere activiteiten waren de Chaya of Koffie break om half 6 elke dag, samen met Indische snacks en Indische spelletjes. Bovendien zijn we ook op Sunset Cruise geweest, een ritje van een half uuir met de boot op het meer om de zonsondergang te zien.

Voila, spijtig dat ik geen foto’s online kan zetten maar ik hoop dat ze zo snel mogelijk volgen.

Annelies

23rd September 2009

je verslag van 14 september
Ik heb het helemaal gelezen. Ik vind dat jij goed kan schrijven. Eigenlijk ben ik een beetje jaloers en zou ik in je schoenen willen staan, maar ik gun het je vooral heel erg. Het feit dat je de facebookvrienden laat meegenieten van je avontuurlijke reis vind ik echt af. Ik wens je daar een fijne tijd, Annelies!!

Tot: 0.137s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0809s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb