Bolivia Del 2 - Copacabana og Isla del Sol

May 31st 2009
Published: May 31st 2009

Bolivia - Del 2

Onsdag 27/5 - lørdag 30/5 - Copacabana og Isla del Sol

Vi kom fram til idylliske Copacabana etter 4 timer i buss. I to timer kjørte vi langs bredden av Titicacasjøen før vi kom fram. Denne sjøen er enorm, 23 mil lang, 9,7 mil på det bredeste og 457meter på det dypeste. Sjøen ligger på litt over 3800 moh, så høydesyken fulgte med på lasset. Under vegs måtte vi over i en liten motorbåt mens bussen ble fraktet over sundet i en lekter knapt større enn den selv. Naturen her er utrolig vakker. Vi satt dessverre på solsida i bussen, så vi fikk tatt få bilder under vegs.

I Copacabana har vi bodd på Las Olas, selvfølgelig (www.hostallasolas.com). Vi tre har en suite over to etasjer med kjøkkenkrok, hengekøyer utenfor panoramavinduene, fantastisk utsikt mot sjøen og fjellene og spennende arkitektur. Det aller beste er at suiten er varm!!! Nabohostelet heter La Cupula, og det fikk vi anbefalt av reisende vi traff, så vi gikk dit. De sendte oss imidlertid til Las Olas (de samarbeider tett). La Cupula har en kjempefin restaurant, som vi har spist middag på hver dag.

Selve byen er liten og trivelig. Vi har vært oppe på de to nærmeste toppene (45 minutter med oppoverbakker i sakte fart til hver topp) og fått fantastisk utsikt over byen, Titicacasjøen og landskapet rundt. Selv om byen er liten, er den katolske kirken kjempestor og dominerende. Barnebarnet til den siste inkalederen skar ut en Maria-figur (Den Mørke Jomfru). Etter at han ga Maria-figuren til byen, skjedde det en del undere. Dette igjen førte til at det kom strømmer av pilegrimer hit, og at paven beordret bygging av en stor kirke som passet til Den Mørke Jomfru. Utenfor kirken velsigner de hver dag biler. Lørdag er den store ”velsignelsesdagen”. Blomsterpyntede biler står i kø og flere prester går rundt og skvetter vievann på både eierne og bilene og sier fram bønner. Noen går rundt med røkelse og noen strør blomsterblader over bilene. Eierne skvetter øl (!!) på bilhjulene (og en god del i seg selv). Helt til slutt smeller de av konfettikinaputter rundt bilen. Dette er en merkelig skikk, men festlig å se på.

Fredag dro vi på en 1,5 times båttur ut til øya Isla del Sol. Inkaene mente dette var fødestedet til sola. Vi gikk til noen fantastiske labyrintruiner på nordenden av øya. Det er mulig å overnatte her ute, men det er ganske primitivt. Vi valgte en dagstur, og det angret vi ikke på for Ola fikk feber utover dagen. Greiere å være syk i et oppvarmet rom i Copacabana. Det er mulig å gå øya på langs på fantastiske steinlagte stier, men det tar minst 3 timer. Vi valgte å bruke god tid på ruinene i stedet, og tok båten tilbake fra samme sted vi gikk av. Bortsett fra Olas forkjølelse var dette en fantastisk tur. Det var varmt i sola, men det blåste iskaldt og med ulltøy og vindtette bukser og jakker, frøs vi ikke. Øya er spesiell, vakker og absolutt verdt et besøk.

I skrivende stund er det lørdag morgen og vi sitter i senga i Copacabana med utrolig vakker utsikt over sjøen og fjellene. Det er strålende sol, men det blåser litt (og den vinden er ikke varm). Vi har plukket ut bilder til bloggen. Det er utrolig vanskelig å plukke ut bare noen få fra samlingen til tre overivrige fotografer. Ola føler seg bedre, men har småfeber. Han må ta febernedsettende og ikke hoste på grensa til Peru. Merker de at han er syk, får han antagelig ikke komme inn i landet. De er livredde for svineinfluensa i denne verdensdelen.

Tilfoeyelse: Vi er naa i Peru (Puno). Alle tre kom helskinnet inn i landet.

1st June 2009

Kokablad...hm...
Bra tips att veta nästa gång vi ska bestiga nåt fjell. Här finns ju inga kokablad, men det borde gå lika bra med vanligt kokain eller....? Skämt åsido, man blir bara så sjuk av längtan att åka iväg när man läser om er resa. En av mina bröder tycker att vi ska bestiga Aconcagua när jag fyller 60 (usch, gubben e gammal), vi tre bröder gick upp på Kilimanjaro när min bror fyllde 50. Kanske man skulle göra det om kokabladen fungerar, höjdsjuka är inte så kul. Ha det så trevligt i fortsättningen. Jag antar att hjärnan börjar bli full av alla intryck, men vila kan ni göra när ni kommer hem. Hälsningar Bosse
3rd June 2009

Er bare mer og mer fasinert av turen deres. ser ut som et eventyr. God tur videre og pass på dere selv

Tot: 0.072s; Tpl: 0.013s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.052s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb