Kickass-overland til Kina: Norge-Sverige-Finland

June 16th 2008
Published: June 24th 2008

Helsinki-FinlandHelsinki-FinlandHelsinki-Finland

Oss foran Russisk ordodokse kirka
Etter et par uker mellomstopp i Norge,fortsetter nå turen overland hele veien til Kina & sørøst asia generelt.

I tillegg til meg & Marianne,reiser en kompis, Øystein Galgerud sammen med oss nå, så nå er vi 3 på tur..arti arti.

Starta tidlig på morran den 16 Juni med tog fra Oslo til Stocholm,ja dvs etter en times forsinkelse var turen i gang!!
Fikk ikke sett no spes av Stocholm da båten mot Helsinki gikk tidlig. Kom oss til feil båthavn ganske kjapt så hadde heldigvis god tid til å traske oss videre til den rette havna(bra start,ha ha)..

Backpackere som vi er ,unna vi oss en laaang og god middag på båten, buffet, dvs ble vel tilslutt ca 3 middager på hver av oss+vin,dessert osv,dvs måtte jo ha valuta for kr buffeen kosta,hi hi..

Kom fram tidlig på mårran til Helsinki,så ble en del sightseeng og japse-knipsing av div serverdigheter. Ortodokse katedraler, båthavn, marked osv før vi ble støkk på kjøpesenter & tog stasjon pga sliiitsomt regn..

Etterhvert hoppa vi på toget til Tammerfors(Tampere) som da var planen for å besøke slekta mi(Børre)..Arti, spes med tanke på at sist jeg var der er for ca 25år
OsloOsloOslo

Rett før første tog mot Kina
siden..Veldig arti å se igjen plasser jeg husker godt fra barndommen, og ikke minst søskenbarna mine Jari,Taru & Jurii,samt tanta mi Tuulikki osv..

De 3 dagene vi var i Tammerfors bodde vi hos Taru & Jan m/fam..Ble fora opp med masse god mat og øl samt en tur i badstu ble det å..,for en flott start på vår reise!!

Tuulikki & yngste sønn til Taru tok oss i tillegg med på sightseeing rundt i byen der vi besøkte bl.a Nasinneula(høyeste tårnet el i Scandinavia,168m) og eneste Lenin-Museum i verden. Spiste Musta Makkara(supersvart blodpølse opplegg med tyttebær) på torget, før vi besøkte en Russisk-ortodoks kirke og tilslutt en biltur rundt omkring.

Videre gikk turen til Hameenlinna for å besøke søskenbarnet mitt,Jari. Enda en helmax dag med sightseeing til bl.a høyeste berget med gammalt tårn & eksklusiv middag på Vanajan Linna, en superfancy Golf & country club. Vi fikk også en privat omvisning på området & husene som opprinnelig var en privat jakt-lodge av Sipe, dama til Jari, amazing place!!
Dagen avslutta vi med en real grisefyll på den lokale pøbben, arti!!

Som hør&bør dagen etter,sov vi seff vekk den første båten til Tallin( Estland),ja,den vi hadde bestilt plass på..Etter å ha toga oss ned til Helsinki, rakk vi akkurat en anna hurtigbåt over sjøen til Tallin som da ble neste stopp på vår artige eventyrreise..

Følg med videre!!

Gamle bilder fra Tampere-FinlandGamle bilder fra Tampere-Finland
Gamle bilder fra Tampere-Finland

Børre's good old times in Tampere..
Silja Line

Buffet..,ja niiiiispiste så det vart valuta for kr..
Silja Line

Svenske skjærgården på vei mot Helsinki

Arti båt!!

Solnedgang osv..

Teater bygn el..
Helsinki-Finland

Fantastisk flott russisk ortodoks kirke
Helsinki-Finland

Enda en flott russisk ortodoks kirke

Inne i kirka

Gratis konsert..,arti
Helsinki-TampereHelsinki-Tampere
Helsinki-Tampere

Toget til Tampere for å møte slekta mi..Ja,satt seff i 2 etg..digg!!
Tampere-Finland

Tanta mi Tuulikki, Børre & sønn til Taru oppe i høyeste tårnet i Scandinavia, Nasinneula.

Nasinneula
Tampere-Finland

På torget å et Tampere-mat: Musta Makkara..Type svart blodpølse med tyttebær..ikke så værst faktisk.
Tampere-Finland

Lenin museum..,eneste i værden.

Ordodoks kirke

25th June 2008

hei hei...utroli gøy å få følge med på reisen deres:) synd vi ikke fikk tid å treffes når du var hjem Marianne...men det blir flere muligheter. Ha en fin tur videre og pass på dere selv.Klem fra Gunn

Tot: 0.204s; Tpl: 0.011s; cc: 14; qc: 106; dbt: 0.1162s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb