Aangekomen in Bogota

Colombia's flag
South America » Colombia » Bogota
April 19th 2008
Published: April 19th 2008

Zo, het heeft even geduurd maar ik ben weer ontsnapt aan het dagelijkse leven in Nederland.
Er is best veel gebeurd het afgelopen anderhalf jaar. Ik ben onder andere tot mijn eigen verbazing met veel plezier aan het werk. Desalniettemin heb ik per jaar genoeg verlof dagen om nu maarliefst 5 weken op vakantie te gaan. Bestemming is dit keer Colombia, beetje onverwacht misschien als je af moet gaan op de berichtgeving van de massa media. Ik heb echter verhalen uit de eerste hand gehoord (toen ik ergens tussen Mexico en Panama zwerfde) en die beloofden veel goeds. Neemt niet weg dat ik ook de massamedia volg en dus wel wat vraagtekens zette bij deze reis. Er is echter veel gebeurd in Colombia sinds een jaartje of 5, waardoor er significant meer veiligheid heerst. Bovendien is de kans dat er iets in bijvoorbeeld Amsterdam gebeurt ook niet nul. Beetje oppassen dus en vooral afgaan op de informatie van de mensen hier.

Ik heb veel verwachtingen van deze reis, al duurt ie "maar" 5 weken. Colombia is volgens mij (en anderen) een land met veel diversiteit in natuur. Het herbert een stuk Andes gebergte, het grenst aan de pacific en de carribean, de amazone loopt een stuk door tot in Colombia en de evenaar scheert er ook nog eens overheen. Typisch gevalletje van veel gebergte, valleien, stranden en jungles.
Ik ben echter ook geinteresseerd in hoe de Colombianen omgaan met de problemen om hen heen (en dat zijn er nogal wat). Volgens mij kiezen heel veel Colombianen voor de moeilijkere maar meer waardige manier van leven in plaats van de makkelijke weg van de criminaliteit. Een weg die in principe volledig openstaat gezien de mate van corruptie in het land. Je kunt je afvragen hoe het Nederland zou vergaan als we dezelfde "politieke" structuur hadden. Mensen die niet voor de makkelijkste weg gaan daar ben ik altijd in geinteresseerd.
Verder is het natuurlijk altijd mooi om mensen in de hostels te ontmoeten, dat zijn over het algemeen heen Colombianen, maar die hebben wel het een en ander te vertellen of zitten met bepaalde vragen die er toe doen.

In ieder geval... afgelopen woensdag had ik met Flip (welke zaterdag gaat bungee jumpen) afgesproken in Amsterdam. Ik had echter ook afgesproken dat ik mijn "woning" in Eindhoven een beetje Christelijk zou achterlaten alvorens te vertrekken, dus had ik de nacht van tevoren een beetje weinig geslapen. Ik zou woensdag op donderdag in Amsterdam in een hostel blijven slapen, hetgeen ik ook gedaan heb, maar de insteek was dat ik dan niet zo doodmoe zou zijn als wanneer ik midden in de nacht zou vertrekken vanuit Eindhoven. Dat is niet helemaal gelukt. Ik was netjes om 24:00 uur naar bed gegaan, en het hostel had een non-smoking policy (hetgeen nodig is in Amstedam gezien de kilo´s hash en wiet die dagelijks verstookt worden). Ik had echter een cheap-ass wekertje gekocht bij de Blokker opdat ik me niet zou verslapen. Midden in de nacht wordt ik wakker, ik kijk op die klok, denk te registreren dat het 6 uur is, dus sta ik op, ga me douchen, loop naar het station, om er vervolgens achter te komen dat het dan pas half vijf is. Ik kijk nog eens op die wekker, en het is inderdaad half 5. Toch maar naar Schiphol gegaan, vliegtuig naar New Jersey genomen (8 uur vliege), drie uur rondgehangen tussen de Yanks, vervolgens een vliegtuig naar Bogota genomen (6 uur vliegen), om vervolgens 23 mensen te negeren die me een taxi aanboden en gewoon netjes een geautoriseerde taxi genomen voor de hoofdprijs (ook ik leer).

***Onderbreking***
Ik krijg net mijn welkomsbiertje aangeboden
*** Einde onderbreking***

Eerste nacht had ik een hotel genomen ipv een hostel (het is belangrijk die eerste nacht goed uit te slapen gezien het feit dat ik niet kan slapen in een vliegtuig stoel). Helaas is het zo dat de hotels van een euro of 20 per nacht slechter zijn dan de hostels van 5 euro. Desalniettemin toch geslapen als een os temeer omdat ik de nacht vantevoren natuurlijk weing geslapen had.
Genoeg daarover (ik heb gemerkt dat ik over mijn vorige reis nogal een negatieve toon getoond heb, terwijl ik dat achteraf helemaal niet zo ervaren heb). Ik moet sowieso uitkijken met wat ik neerpen omdat alles voor iedereen beschikbaar is.

Vanmorgen ben ik in ieder geval naar het hostel verkast (waarbij ik geholpen ben door een Colombiaanse jongen die me helemaal mee begeleide tot aan de voordeur) waar meer jeugdig en minder jeugdig volk rondhangt. Mijn tas neergegooid en de stad in gelopen. Ziet er goed uit, van alles te doen ook (ik weet niet of dat goed is, want dat betekent natuurlijk dat geen hond aan het werk is, maar goed). Ik wilde nog naar het goud museum gaan maar daar was een verbouwing gaande. Een klein gedeelte was tijdelijk onder gebracht in een ander gebouw (koloniale stijl) waar ook de donaties van Fernando Botero tentoongesteld zijn. Onderandere de bekende "dikke Mona Lisa" gezien. Foto´s volgen wellicht later. Verder gewoon een beetje rondgewandeld door het oude gedeelte van de stad. Zag er allemaal best mooi uit. Trouwens nog 2 keer een kopje koffie gedronken vandaag. Onnodig te zeggen dat die perfect smaakt.

Ik had eigenlijk een mooi lijstje gemaakt om een mooi opgebouwd verhaaltje te tikken (had me zelfs voorgenomen om het heel ergens anders over te hebben), maar dat gaat er niet meer van komen gezien de bierflux hiero. Wat ik wel nog op wil merken is dat het me opgevallen is dat de mensen ietsje anders uitzien dan de Mestiezen van Mexico en de afstammelingen van de Maya´s in Centraal Amerika. Maar dat is wellicht logisch gezien de geschiedenis van de verschillende continenten.

Excuus voor het ontbreken van de structuur.

19th April 2008

Mooie reis Jos!
Hey Jos! Klinkt weer super dat reisje! Maar om ff over de veiligheid terug te komen.. Amsterdam is best veilig hoor :-) Had ik dat geweten dat je hotel nodig moest hebben dan had ik wel wat voor je kunnen boeken. Werk nu voor NH Hotels, dus dat zou geen probleem zijn. We hebben ook hotels in Zuid Amerika, maar helaas nog niet in Colombia.. denk dat dat ook iets te maken heeft met de onveiligheid en corruptie, maarja we zitten bijvoorbeeld ook in Argentinie, Brazilie en Cuba en daar gaat volgens mij ook niet alles even netjes. Ik ben zelf ook weer bezig om een reis te plannen (en helaas kan ook ik op dit moment geen maanden weg ivm het werk :-(), maar nog geen idee waar heen, dus ik blijf je verhalen zeker volgen! Have fun kerel! Groeten, Tim.

Tot: 0.279s; Tpl: 0.029s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0433s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb