De uitdaging!!!!!

Asia » Nepal » Kathmandu » Thamel
November 10th 2007
Published: November 10th 2007

dag allemaal,

hier zijn we weer,gelukkig voor velen!We leven nog!!!
Eergisteren teruggekomen vanuit Lukla(in de Himalaya).
Nog steeds aan het bijkomen van de trip naar de Everest.

We beginnen bij het begin.
Vanuit Londen,waar we 1 nachtje geslapen hebben(45 min van amsterdam,hahaha),gingen we naar Delhi(india).Waar we moesten overstappen naar Kathmandu(Nepal).Het was een verschrikking in Delhi Airport.Bijna 6 uur buiten gezeten omdat we nog niet naar binnen mochten van de bewaking.We waren te vroeg vonden ze!GGGRRRR,irri!!

Bij de beveiliging werden onze tentstokken gezien als wapen,bizar maar het was wel zo.Die gasten kan je alles wijs maken(hahaha).
Na ongeveer 90min vliegen kwamen we aan in Nepal.
Gelukkig werden we op gehaald door onze 'hotel' want aan alle kanten werd je aangesproken of je een taxi nodig had.
Ons hotelletje zit in het centrum van Kathmandu,zgn de Thamel district.
Waar alle winkels en eetttentjes zitten.Superdruk en toeristisch als wat.Hadden we al gehoord in Dar es Salaam van een duitser.Vanuit alle werelddelen komen de toeristen vandaan,van Rusland tot brazilie en van nederland tot Japan.

Eerste dagen rustig aan gedaan in Kathmandu.Lekker eten en drinken.Eten is niet alleen maar rijst en noodles maar ook zelfs pasta.En we hebben een goeie Italiaan gevonden 'the dolce vita'.mmmmmm lekker hoor! Dus we hebben keus zat,alleen geen zuurkool met worst van onze moeders!hahahihi.

We zijn natuurlijk op avontuur geweest in Kathmandu,beetje rondneuzen zoals de echte explorers doen.
We zijn naar de befaamde Swayambhunath temple geweest, Noemen dat ook wel de monkey temple.Waarom.....raad maar!
Tijdens de tocht daarheen waren er ook wat slachtingen om ons heen.
Geiten en kippen werden onthoofd en de huid werd er af getrokken en dat alles midden op straat.Liza vond het geweldig om het te zien,NOT!!!
Dat alles werd gedaan omdat het een feestdag was,zgn Deepawali feestdag.Is een soort sinterklaas(gelukkig vieren wij dat toch anders).
We konden ook naar een lijkverbranding gaan maar na die slachtingen hadden wij er genoeg van! Lijkt mij logisch.

Op 24 oktober ging onze uitdaging van start,als we toen toch wisten dan.....nee hoor...
We hadden onze Everest trip via ons hotellletje georganiseerd,1 gids en 1 drager.Geen groep,eigen tempo zelf bepalen.

We vlogen van Kathmandu naar lukla met een propellor vliegtuigje.2840 meter boven de zeespiegel.Lukla airport is qua landingsbaan zeer kort maar dan ook KORT,net of je tegen een muur aanvliegt.
Werden opgevangen door onze gids Satur.Na een maaltijd zijn we vertrokken richting Phakding(2610mtr).
Onze drager,naam is Porter(geintje van ons zelf)had onze backpack en nog wat andere spullen.
Vanuit kathmandu was onze Liza goed ziek geworden,flinke kou en grieperig.Dus het was extra zwaar voor Liza. Zeker de eerste paar dagen.Vele trekkers vanuit alle landen kwam je tegen.Dragers kwam je tegen met van alles en nog wat op hun rug,zoals balken van minstens 25 kilo per stuk(en dan 4 maal) en dan steil omhoog lopen en generatoren,bier(in dozen)etc...niet normaal en ze zijn nog kleiner en ieler dan liza!! Net als onze moeder Koopen,echt zo iel.
Van Phakding naar Namche Bazaar(3440mtr),was een zware tocht omdat we lang moesten lopen vooral voor Pierre.Ik was KAPOT.Wat een kutzooi dacht ik toen(terwijl we net begonnen waren,hihihi).
In Namche hebben we moetwillig een rustdag gehad,dat is voorschrift vanwege de hoogte.En we hebben een apotheek berooft,pillen en neusdruppels voor mevr,Snoek.
Van Namche naar Dole(4200mtr),constant goed weer,mooi uitzicht over de Himalaya.Bergen zoals Khumbila en Tawachee(6542mtr).
Tijdens het lopen kom je ook Yaks tegen,dat zijn de Werkpaarden(lijken op koeien)van Nepal.Die gasten tillen echt alles.Mooie beesten om te zien.We lopen ook over de Dudh Koshi River dit doe je over hoge en enge en smalle bruggen.Je komt langs dorpjes van lik m'n vessie,zo klein dat het niks voorstelt.Langs de hele trek blijft de natuur je verbazen,zo mooi en veelzijdig.
Bij Gokyo(4790mtr)gingen we dus naar boven(berg op),dat was even aanpoten voor ons.Behoorlijk steil,kun je niet voorstellen,moet je eigenijk zelf meemaken.Liza had halverwege zoiets van doorgaan of niet. Snoekkie koos als een bikkel voor het eerste.Trots was Pierre!!
Aangekomen op de top,koud,wind en verschrikkelijk mooi uitzicht over de berg Everest en andere bergen en glaciers(gletsiers).
Terug naar beneden ging nog wel voor Pierre,maar aankomst lodge was Pierre niet meer aanspreekbaar,weer kapot. Dagen erna had Pierre geen eetlust meer,wel zin in champignonsoep en fruit uit een blikkie en liza at vrolijk verder ondanks haar griep(gelukkig).
De zwaarste en langste dag was door Chola Pass(5330mtr).Liza ging als een berggeit naar boven,liet mij gewoon achter(20 meter),gezellig he!!!Satur en Liza constant wachten op Pierre haha...
Uitleg Pierre; Pierre is kortademig en weinig voedsel.Uitleg Liza: pierre is langzaam. hehehe...
Veel gletsiers,sneeuw,rotsen en zand onderweg gezien.
De lodges/theehuizen waar we verbleven onderweg,waren over het algemeen te omschrijven als DROEVIG.Slaapplek waren meestal een kippenhok van 2 bij 3 mtr. En wassen was er ook al niet bij.Je kon het wel maar buiten in de kou(overdag 3/4graden.s'avonds in de min).
Kalapathar(5550mtr),laatste berg die we gingen beklimmen,s'ochtends om 5 uur op,6 uur de berg op.Veel kou en wind en nog geen zon op.Dus
goed aankleden met veel lagen! By the way,als je zo hoog komt (5550mtr)dan heb je voor de helft minder zuurstof.Dus normaal op zeeniveau is het 100%zuurstof nu op 5550 mtr 50% zuurstof.
Als je de Kalapathar hebt bedwongen dan heb je overzicht op de Everest en de everest base camp.Op dit moment is er een expeditie uit Thailand bezig om de Everest te beklimmen vanwege de 80e verjaardag van hun koning(cadeautje ).Wij hebben dus de basecamp(5364mtr) niet gedaan want die hebben we vanaf 5550 mtr gezien en het was niet de moeite om het te doen zei men tegen ons!
Terug naar Lukla,veel naar beneden en dat is toch wel prettig na zoveel omhoog(hahaha).In Lukla hadden we berekend dat we ongeveer 180 km hebben gelopen,ppppffff...in 14 dagen.Gemiddeld liepen we 5 tot 6uur op een dag.En we gingen weg s'ochtends om een uur of 7.
Tijdens deze tocht kom je jezelf goed tegen,je weet waar je staat en wat je grenzen zijn op deze aardkloot.Je moet dit zelf meemaken om dit te begrijpen,we kunnen dit niet beter uitleggen.Je leert jezelf en elkaar goed kennen.
DIT IS DE MANIER OM JE GRENZEN TE VERLEGGEN.Dus zin in een UITDAGING??
Wij zijn in iedergeval blij dat we dit hebben gedaan,dit geeft je een goed en voldaan gevoel.En we zijn blij dat we geen hoogte ziekte hebben gehad anders hadden we dit niet kunnen voltooien.

Nu in Kathmandu,uitrusten en relaxen(shippie,nootje en colaatje)
O ja nog 1 ding,wij gingen omhoog maar de prijzen ook,
vb;colaatje normaal 40 rps,boven in Kalaphatar 280 rps en wc papier ging over de toonbank voor 100 rps ipv 15 rps.
Note;1 euro is 87 rps.
Over een paar dagen gaan we naar Pokhara(Eric weet het wel)een ander plek in Nepal!Daar gaan we helemaal tot rust komen(mmmmmmm)Maar dat horen jullie nog!!

De groeten van ons.

Voor verdere info; www.himalayanabode.com

bikkels
Hee globetrotters! Zo, dat is dus flink bikkelen voor jullie daar in Nepal! Knap hoor, ik doe het jullie niet na! Ook goed dat jullie van die doorzetters zijn en toch steeds hoger gingen klimmen (ik was al lang naar beneden gegaan, lekker cola en chips eten :) ) Hier in Nederland is het weer heerlijk: 25 graden en een lekker zonnetje (nee hoor, gewoon storm, veel regen en kou....). Ik ben net vorige week thuisgekomen vanuit Zuidelijk Afrika, echt de vakantie van mijn leven gehad! Hele mooie reis. En nu dus weer aan het werk helaas.... Nou, veel plezier en geluk nog de komende tijd! Maak er wat van! groeten, Andre

Super!
Lieve allebei, Super om weer wat van jullie te horen. We hebben net ademloos jullie verhaal zitten lezen. Wat klinkt het allemaal als een groot avontuur. Helemaal goed. Hoop dat jullie allebei weer opgeknapt zijn?! Ik mail snel ff al mijn nieuwtjes door. Genietse. Dikke zoen en liefs Jan en San.

globetrotters
heee, wow,wat een trip, jullie zijn ook echte doorzetters he!! we gaan dit nog zeker meerdere malen lezen, diep respect!!!! nou wij kennen elkaar al 25 jaar,dirk en ik,hahaha,en we doen maar niet mee,met jullie,te zwaar,grrrrrrrrrrrrrr, veel liefs en groetjes,dirk yvonne angelo en sanne enne buuf riet,dikke kus,x

Tot: 0.054s; Tpl: 0.01s; cc: 12; qc: 27; dbt: 0.0218s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb