The hot, the wet and the loads of people...

India's flag
Asia » India » Rajasthan » Pushkar
June 23rd 2007
Published: August 15th 2007

Varanassi is bijzonder, een van de heiligste steden voor de hindoes. Een erg indrukwekkende stad voor een eerste indruk van India. In de smalle straatjes in het oude gedeelte van Varanassi zitten honderden kleine winkeltjes en eetkraampjes waar door de drukte bijna geen doorkomen aan is. Door deze straatjes worden constant overleden mensen naar de "Burning Ghat" gedragen; een crematieplaats aan de Ganges waar dagelijks 200 a 300 mensen in het openbaar worden gecremeerd. Heilige mensen, kinderen, zwangere vrouwen, mensen met lepra en mensen die zijn gestorven aan een cobrabeet worden niet gecremeerd maar in doeken gewikkeld en in de Ganges "begraven" en zo nu en dan drijft er dan ook een lichaam aan de oppervlakte of spoelt er een aan bij een van de vele Ghats. De meeste Ghats worden gebruikt om in de Ganges te baden, vanwege de hitte (ongeveer 45 graden) baden de hindoes nu alleen bij zonsopkomst en ondergang in de vervuilde Ganges.
Het is een hele stap van het rustige Nepal in de cultuur van het drukke Varanassi en we kijken uit naar de zee.

De zon en een prachtig strand in Goa hadden we in gedachte, een week of twee door brengen aan de zee en slapen in een bamboe hutje op het strand. Het weer had echter andere plannen. Het begin van de monsoon schijnt het ergste te zijn van het hele regenseizoen en dat is precies het gedeelte waar wij in belandden. Af en toe is het een beetje droog maar over het algemeen is het non-stop regen, de meeste ondernemers sluiten hun winkels en restaurants in deze periode. Na een week lekker eten, films kijken en lezen ontvluchten we de nattigheid en vertrekken we voor een dag naar Mumbai om vervolgens naar Rajastan door te reizen.

Jaipur is de drukke hoofdstad van Rajastan en heeft een "pink old city". Benieuwd lopen we in de richting van de oude stad en komen tot de conclusie dat er heel veel nieuwe gebouwen zijn gebouwd en dat de "pink city" helemaal niet zo pink meer is. Een autoriksja-bestuurder neemt ons mee naar de belangrijkste trekpleisters van de stad en we besluiten om de volgende dag door te gaan naar Pushkar om deze drukke hectische stad te ontvluchten. Maar we vertrekken niet voordat we een echte Bollywood-film hebben bekeken in Jaipurs beroemde bioscoop. De film waar we heen gaan: Jhoom-barabar-Jhoom. De filmmuziek klinkt nog lang na in onze oren.

Pushkar is een heilige stad waar Alcohol, vlees en eieren verboden zijn! Ondankt dat is het een heel leuk dorp en hangt er een erg rustig en gezellig sfeertje. Het dorp is gebouwd rondom een klein maar erg heilig meer waar mensen in baden en bidden. Er zijn een aantal hele mooie tempels waaronder een van s' werelds weinige Brahma-tempels.
We belanden in een guesthouse van een erg gastvrije europese vrouw die ons helpt met alles wat we nodig hebben. Lina doet een drie-daagse yoga-cursus en Sjoerd probeert een djembe-les uit, daarnaast genieten we van het lekkere eten en de ontspannen sfeer.

Na ruim een week in Pushkar vertrekken we richting Amritsar en Dharamsala, de woonplaats van de Dalai Lama. We vallen met onze neus in de boter. De Dalai Lama is 6 juli jarig en hij is in Dharamsala voor feest en lezingen die ook wij bij kunnen wonen!

5th July 2007

Mooi hoor..
Nr. Uno Nog effe, ...doen jullie wel de groeten aan de Dalai Lama ?

Tot: 0.093s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 68; dbt: 0.0617s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb